ارزش ۲.۵ برابری منافع بهینه‌سازی انرژی نسبت به کاهش مستقیم مصرف

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ارزش ۲.۵ برابری منافع چندگانه بهینه‌سازی انرژی نسبت به کاهش مستقیم مصرف خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از  شرکت ملی گاز ایران، حسینعلی محمدحسینی در گفت‌وگویی با رادیو اقتصاد، اظهار کرد: متأسفانه کشور ما در بحث انرژی مدیریت بسیار ناکارآمدی دارد و بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد ما سالانه چند میلیارد دلار صرف یارانه پنهان انرژی می‌کنیم و این هزینه فرصتی است که بابت انرژی می‌پردازیم و متأسفانه در بخش‌های غیرمولد مصرف می‌شود.

وی افزود: در این حوزه قوانین بسیار خوبی به تصویب رسیده که با سرمشق قرار دادن سازوکارهای روزآمد دنیا، می‌توان مدیریت مصرف را پیاده‌سازی و آن را به نحو مؤثری به انجام رساند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما در کشور و اکنون در این حوزه، قیمت‌های پایین حامل‌های انرژی به‌ویژه گاز طبیعی است، یعنی منبعی که جزو ذخایر بین نسلی ماست، به همین راحتی می‌سوزد و بدون مدیریت مصرف هدر می‌رود.

محمدحسینی با بیان اینکه ما باید قدر این نعمت خدادادی را بدانیم، تأکید کرد: وقتی قیمت انرژی پایین است، مقوله ارتقای بهره‌وری انرژی دیگر چندان مهم نیست و بحث‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در این حوزه، توجیه‌پذیری اقتصادی ندارد.

وی به استفاده از هر دو مکانیسم قیمتی و غیرقیمتی همسو با این موضوع توصیه کرد و گفت: مهم است که بدانیم سازوکار قیمتی همه مردم را درگیر این افزایش قیمت نخواهد کرد، بلکه باید بخش‌هایی را هدف‌گذاری کرد که بیش از معیارهای مصرف، گاز مصرف می‌کنند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این در حالی است که سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف نیز که سال ۸۹ از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد نیز بر این مسئله تأکید دارد که باید مجموعه متعادلی از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی را داشته باشیم و بتوانیم بحث مصرف را مدیریت کنیم.

محمدحسینی با بیان اینکه بحث بهره‌وری و رعایت معیار مصرف در حوزه صنعت باید مدنظر ما باشد، تأکید کرد:  باید در بخش‌های صنعتی خود، ممیزی انرژی انجام دهیم و ببینیم به‌واقع سهم انرژی در هزینه - تولید ما به چه صورت است و بتوانیم با ارتقای فناوری، شدت انرژی را در این حوزه‌ها کاهش دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه بحث بازار بهینه‌سازی، ظرفیت بسیار زیادی برای استفاده از توانی که در کشور ما چندان مورد استفاده قرار نگرفته، دارد، افزود: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان با جوانان مستعدی را در اختیار داریم که می‌توانند از کارهای انجام‌شده روزآمد دنیا مانند بحث‌های هوشمندسازی کنتورها، تحلیل داده، اینترنت اشیا و مسائلی از این دست که ابزارهای بازار بهینه‌سازی در دنیا هستند، استفاده کنند.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بازار بهینه‌سازی را بازاری با ظرفیت بالا برای سودآوری دانست و گفت: بر این باورم که بحث بهینه‌سازی باید به‌صورت متمرکز زیر نظر بالاترین مقام اجرایی کشور دنبال شود تا ارزش ۲.۵ برابری منافع چندگانه آن نسبت به کاهش مستقیم مصرف بر همگان روشن شود، زیرا در اصل بحث بهینه‌سازی یک بحث فرابخشی و بین‌بخشی است و یک‌جا اتفاق نمی‌افتد.

محمدحسینی در پایان اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با بهینه‌سازی از محل تغییر تعرفه‌های حامل انرژی و هوشمندسازی ابزارهای کنترلی، از راهکارهای بسیار مفید در این زمینه است که باید روی آن کار شود.

کد خبر 450797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =