جلوگیری از خام‌فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد/ پتروشیمی‌ها ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند

وزیر نفت با بیان اینکه جلوگیری از خام‌فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد، گفت: جایی بهتر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری نیست و طرح‌های تکمیل زنجیره، ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه) در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی با بیان اینکه امروز امید و دلگرمی بزرگی در بازدید از توانمندی‌های مجموعه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در من ایجاد شد و صنایع پتروشیمی به پشتوانه همین مراکز علمی و پژوهشی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: مواد خام در مجتمع‌های پتروشیمی به محصولات متنوع تبدیل می‌شوند که خود نماد جلوگیری از خام‌فروشی است.

وی با اشاره به تولید محصولات باارزش در واحدهای پتروشیمی افزود: پتروشیمی‌ها از ابتدای سال تاکنون ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روندی خیره‌کننده دارد و هرچه در این صنعت سرمایه‌گذاری کنیم، باز هم کم است، اظهار کرد: جایی بهتر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری نیست، طرح‌های تکمیل زنجیره، ارزشمند است.

اوجی با یادآوری اینکه ۱۵ هزار واحد صنعتی در کشور از خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده می‌کنند، ادامه داد: امروز حدود ۸۰ میلیون مترمکعب در صنعت پتروشیمی صرف سوخت و خوراک می‌شود که محصولات باارزش تولید می‌کنند و از سوی دیگر روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تدابیری اندیشه شده که قیمت خوراک را بشود ثابت دید و سرمایه‌گذار آسوده‌خاطر باشد، تصریح کرد: محصولات پتروشیمی کمتر دچار آسیب‌های تحریم شده است.

۶۷ واحد فعال پتروشیمی در کشور

وزیر نفت با بیان اینکه امروز امید و دلگرمی بزرگی در بازدید از توانمندی‌های مجموعه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در من ایجاد شد و دستاوردها و توانمندی‌ها این مرکز و نخبگان آن مایه افتخار کشور است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی امروز نه‌تنها در ایران بلکه در جهان دارای اهمیت زیادی است.

اوجی با اشاره به اینکه بخش عمده صادرات در صنعت نفت اعم از نفت خام، میعانات گازی و بخشی از محصولات پتروشیمی به‌صورت خام انجام می‌شود، افزود: با وجود چنین مراکزی بخشی از نفت و میعانات گازی در واحدهای پتروشیمی به محصول پتروشیمی تبدیل می‌شود که بیشتر واحدهای صنایع کشور به آن نیاز دارند و به نوعی جلوگیری از خام فروشی است.

وی ادامه داد: نفت و گازی که ما صادر می‌کنیم در کشورهای دیگر در واحدهای پتروشیمی و زنجیره آن تبدیل به کالاهای ارزشمند می‌شود و با چند برابر قیمت آن را به خودمان می‌فروشند.

وزیر نفت به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه ظرفیت کنونی سالانه محصولات پتروشیمی که بیش از ۹۰ میلیون تن است بخش اعظم نیازهای کشور را برطرف می‌کند، تصریح کرد: صنایع پتروشیمی به پشتوانه همین مراکز علمی و پژوهشی در حال فعالیت هستند.

اوجی با یادآوری اینکه هم‌اکنون ۶۷ واحد پتروشیمی در کشور فعال است و محصولات با ارزش تولید می‌کنند و هدف اصلی هم همین است که جلو خام فروشی در کشور را بگیریم، تأکید کرد: جلوگیری از خام‌فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد.

وی با بیان اینکه تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند خیره‌کننده دارد و پیش‌بینی شده است این روند رشد تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۶۰ درصد هم برسد، اظهار کرد: تقاضا در دیگر بخش‌های هیدروکربوری (نفت خام و میعانات گازی) یک تا دو درصد پیش‌بینی شده، بنابراین هر اندازه در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، کم است.

آسیب اندک پتروشیمی‌ها از تحریم‌

وزیر نفت با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار به‌دنبال جای مطمئن، کم‌ریسک، سودآور و تأمین خوراک پایدار برای سرمایه‌گذاری است، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده مشخص شد که هیچ جا مناسبت‌تر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری نیست، زیرا ارزش افزوده بالایی دارد.

اوجی بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی تأکید کرد و با بیان اینکه افزون بر صادرات پتروشیمی، باید محصولات میانی پتروشیمی به کالاهای تکمیلی تبدیل شوند، افزود: نزدیک به ۱۵ هزار واحد صنعتی از خوراک پتروشیمی‌ها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی قابل برداشت دارد، ادامه داد: خوراک بیش از ۵۰ درصد پتروشیمی‌ها گاز است و امروز پتروشیمی‌ها روزانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌کنند که بخشی از آن به‌عنوان خوراک و بخشی هم برای تأمین سوخت استفاده می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی مصداق اجرای اقتصاد مقاومتی است و هرچقدر بتوانیم در این زمینه حرکت کنیم به اشتغال‌زایی و درآمدزایی کمک خواهیم کرد، ضمن اینکه محصولات پتروشیمی کمترین آسیب را از تحریم‌ها دیده است.

تزریق به سامانه نیما تا پایان سال، ۱۲ میلیارد دلار

اوجی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون شرکت‌های پتروشیمی با وجود شرایط سخت و تحریم نزدیک ۹ میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲ میلیارد دلار برسد، اظهار کرد: به جرأت می‌گویم این مقدار تنه به تنه درآمدهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در فصل سرما روزانه نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی، تجاری و برای گرمایش اختصاص می‌یابد و تنها ۷۰ میلیون مترمکعب برای پتروشیمی که ارزآوری بالایی دارد در نظر گرفته می‌شود، گفت: این در حالی است که در بخش خانگی به‌دلیل بهینه مصرف نشدن هدر می‌رود.

نسل‌های آینده ما را نمی‌بخشند

وزیر نفت ادامه داد: نسل‌های آینده ما را نمی‌بخشند که گاز را از میدانی مانند پارس جنوبی که هدیه خداوند است برداشت می‌کردیم و آن را به جای ایجاد ارزش افزوده، برای گرمایش می‌سوزاندیم، هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نمی‌افتد.

اوجی با بیان اینکه باید با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، گاز را به سمت صنایع و تبدیل به ارزش‌افزوده هدایت کنیم، تصریح کرد: یک پتروشیمی اوره و آمونیاکی با تولید یک میلیون و ۶۸۰ هزار تن در سال با یک خط لوله ۶ یا ۸ اینچ و روزانه ۴ میلیون مترمکعب گاز چقدر ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کند؟ در صنایع تکمیلی و پایین‌دستی اشتغال و درآمد بیشتر هم می‌شود.

وی گفت: به امید روزی که نمودار مصرف گاز نزولی باشد، هرچند در سال‌های اخیر رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز داشتیم و مجبور شدیم در فصول سرد، گازرسانی صنایع را محدود و آن را به بخش خانگی تزریق کنیم.

تولید سنتی را کنار بگذاریم

وزیر نفت به لایحه بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تدابیری اندیشیده است که قیمت خوراک ثابت باشد تا سرمایه‌گذار مطمئن باشد، امیدواریم لایحه تصویب شود و سرمایه‌گذارانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند آسوده‌خاطر باشند.

اوجی با بیان اینکه سیاست دولت و وزارت نفت حمایت همه‌جانبه از صنعت پتروشیمی و مراکز علمی و پژوهشی است، اظهار کرد: تأکید می‌کنم که به‌طور حتم در واگذاری طرح‌ها، زنجیره‌اش هم فعال شود و به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در این صنعت اعلام می‌کنم که به‌طور حتم پس از فعال شدن در بخش مادر این صنعت، در بخش پایین‌دست هم حضور داشته باشند.

وی بر ضرورت تکمیل زنجیره تأکید کرد و گفت: تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از سوی این شرکت یا از سوی شرکت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان ایرانی، بومی‌سازی می‌شود.

وزیر نفت در پایان ضمن قدردانی از تمام کارکنان و نخبگان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: اگر قرار است در صنعت نفت تحولی رخ دهد باید به علم، دانش و فناوری روزآمد دنیا روی بیاوریم و تولید سنتی را کنار بگذاریم. ۱۰۰ سال از عمر صنعت نفت گذشته است، بسیاری از کشورها با ذخایر کمتر از ایران تولید و درآمد ارزی بیشتری دارند و از دانش، تولید ثروت می‌کنند. امیدواریم روزی برسد که ایران نیز از دانش تولید ثروت کند.

کد خبر 451024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =