دستگاه‌هایی که می‌توانند صنعت پتروشیمی را یاری کنند وارد میدان شوند

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از همه دستگاه‌هایی که می‌توانند ما را یاری کنند از جمله صنعتگران، فعالان و سرمایه‌گذاران تقاضا دارم تماماً وقت بگذارند و این بخش را یاری و کمک کنند تا برنامه‌های خوبی که در این صنعت تدوین شده است به سرانجام برسد.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی، امروز (سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه) در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی با بیان اینکه کشورهایی که گام‌های بلندی برای پیشرفت خود برداشته‌اند همگی به‌وسیله نیروهای متخصص، عالم و دانشمند بوده است، گفت: به‌عنوان فرد کوچکی از صنعت پتروشیمی در همین جا قول می‌دهم با همه وجود در کنار شما صنعتگران پتروشیمی باشم.

وی پتروشیمی را صنعتی پیشران، ارزش‌آفرین و اشتغال‌زا دانست که به‌نوعی بخش‌های دیگر را یاری می‌کند و افزود: از همه دستگاه‌هایی که می‌توانند ما را یاری کنند از جمله صنعتگران، فعالان و سرمایه‌گذاران تقاضا دارم وقت بگذارند و این بخش را یاری و کمک کنند تا برنامه‌های خوبی که در این صنعت تدوین شده است به سرانجام برسد.

٣٥ میلیارد دلار طرح پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: حدود ۷۰ طرح در این صنعت در حال اجرا داریم که ارزش آنها حدود ٣٥  میلیارد دلار است و با کمک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم این برنامه‌ها را به پیش ببریم.

وی عنوان کرد: ما باید از درون جوششی را از خود نشان دهیم، زیرا از بیرون آن کمکی که توقع هست وجود ندارد و هر جایی هم که کاری انجام شده از روی عزت‌نفس و ابتکار عمل شما دانشمندان و متخصصان بوده است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه قرار است ۵۰ میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی تا چند سال آینده افزوده شود، گفت: می‌توانیم حساب کنیم که از طریق بخش بالادست و پایین‌دست و زنجیره ارزش و آخرین نقطه‌ای که بیشتر وزارت صمت (صنعت، تجارت و معدن) راهبری آنها را به‌عهده دارد می‌توانیم اتفاق شگرفی را در این کشور رقم بزنیم و این جهاد علمی، اقتصادی و اشتغال برای آیندگان اثربخش خواهد بود و می‌توانیم در دنیا سربلند باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: از همه جوانانی که در این صنعت فعال هستند به‌ویژه دانشجویان، محققان و پژوهشگران درخواست می‌کنم با همه وجود به این صنعت کمک کنند و به یاری ما بیایند، همچنین همه افرادی را که در دور و نزدیک کشور برای این صنعت فعالیت کنند دعوت می‌کنم وارد میدان شوند. از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم به‌صورت عملیاتی وارد این صنعت شوند.

وی عنوان کرد: وزیر نفت اشراف خوبی بر حوزه‌های عملیاتی و تخصصی دارد، از این رو از ایشان می‌خواهم به‌صورت همه‌جانبه از صنعت پتروشیمی حمایت کنند.

حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاران

شاهمیرزایی با تشویق علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال مجوز هستند، یا موافقت‌های اصولی دریافت کرده‌اند به جد بیایند و مجوزهایشان را به برنامه و طرح تبدیل کنند. شرکت ملی صنایع پتروشیمی آمادگی دارد در هر موردی که لازم باشد، سرمایه‌گذاران را حمایت کند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارباب نیست، این شرکت و همکاران و متخصصان آن خدمتگزار این صنعت باید باشند، افزود: همکاران بنده کمک حال سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان، طراحان، واحدها پژوهشی و همه فعالان این حوزه هستند و وظیفه دارند موانع را از پیش پای شما بردارند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این شرکت توقع دارد علاقه‌مندانی که تمایل به اجرای پروژه‌های بزرگ در این صنعت دارند به توصیه‌های متخصصان شرکت ملی صنایع پتروشیمی توجه کنند، صنایع آب‌بر و انرژی‌بر باید در مناطقی احداث شوند که زیرساخت‌های آن فراهم باشد.

کارگران؛ سرمایه‌های اصلی صنعت

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه همه کارگران و زحمتکشان و همه کسانی که با ظاهر در سطوح انتهایی صنعت پتروشیمی در حال فعالیت هستند، سرمایه‌های اصلی این صنعت هستند، گفت: مدیران، خدمتگزار شما هستند تا شما رسالت و وظیفه اصلی را در این صنعت انجام دهید.

وی با بیان اینکه بیشترین واگذاری‌ها پس از ابلاغ قانون اصل ۴۴ در بخش صنعت پتروشیمی انجام شده است، افزود: شرکت ملی صنعت پتروشیمی نیز از مأموریت اولیه خود برای اجرای طرح‌های پتروشیمی خارج شده است و در دوره تنظیم‌گری و توسعه‌ای و راهبری کلان قرار دارد، بنابراین لازم است سازوکارهای دوره کنونی متناسب با مأموریت‌های کنونی اصلاح شود.

نسخه اولیه اساسنامه جدید آماده شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه نسخه اولیه اساسنامه جدید این شرکت آماده شده که لازم است مراحل تصویب‌خواهی را در وزارتخانه طی کند تا سرانجام در مجلس تصویب شود و بتوانیم جایگاه کنونی قانونی واقعی خود را در این صنعت تعریف کنیم.

شاهمیرزایی بر پایبندی واحدهای پتروشیمی بر تعهد تأمین خوراک صنایع پایین‌دست تأکید کرد و افزود: مجتمع‌های پتروشیمی متناسب به توصیه‌ها و دستورعمل‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی پایبند باشند تا با یک نظم منطقی، همکاری بخش‌های خصوصی این صنعت به‌درستی تعریف و انجام شود.

وی، ظرفیت سالانه صنعت پتروشیمی را اکنون ۹۰ میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: به‌طور میانگین حدود ۷۵ درصد از این ظرفیت فعال است که نیاز است تنظیم‌گری لازم از سوی همکاران بنده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام شود تا رفتار منطقی در این صنعت حاکم شود.

کد خبر 451035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =