توجه به پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاری زیربنایی برای حال و آینده است

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به قراردادهایی که این مجموعه اجرا کرده است، گفت: دانش فنی ایرانی می‌تواند موتور محرک توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، مجید دفتری، صبح امروز (سه‌شنبه هفتم دی‌ماه)‌ در آیین روز صنعت پتروشیمی با تشریح ساختار و عملکرد این شرکت گفت: از وزیر نفت که در ماه‌های ابتدایی وزارتشان این شرکت را برای بازدید انتخاب کردند، قدردانی می‌کنم که این نشان‌دهنده عمق توجه ایشان به پژوهش و فناوری است.

وی افزود: بی‌تردید توجه به حوزه پژوهش و فناوری هزینه نخواهد بود، بلکه سرمایه‌گذاری زیربنایی برای حال و آینده کشور است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی  با بیان اینکه ۳۲ فناوری صنعت در این شرکت بومی شده است، تصریح کرد: هشت فرآیند اصلی و ۲۴ کاتالیست عمده صنعت از سوی این شرکت داخلی‌سازی شده است.

دفتری اظهار کرد: ۲۰ کاتالیست صنعت پتروشیمی در کشور داخلی‌سازی شده است و این شرکت تصمیم دارد هشت کاتالیست را تا سال ۱۴۰۱ و ۱۲ کاتالیست را تا سال ۱۴۰۳ داخلی‌سازی کند.

وی درباره قراردادهایی که در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی امضا شده است، گفت: این مجموعه ۳۰  قرارداد به ارزش ۵ میلیون یورو امضا کرده است و با اجرای چنین قراردادهایی، لایسنس (دانش فنی) ایرانی می‌تواند موتور محرک توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ضمن قدردانی از همکاران خود گفت: با ظرفیت علمی و پژوهشی خوبی که در کشور وجود دارد، امید می‌رود با حمایت مسئولان و لطف خدا، پتروشیمی منشـأ خیر برای کشور باشد.

دفتری در تشریح اهداف کلان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: تدوین دانش فنی برای محصولات پتروشیمی، مواد شیمیایی راهبردی، مواد مورد نیاز صنایع تحقیقی و بهبود فعالیت واحدهای تولیدی را می‌توان از اهداف کلان این شرکت برشمرد.

وی با بیان اینکه ۲۷۰ اختراع تا سال ۱۳۹۹ در داخل و خارج از کشور از سوی این شرکت ثبت شده است، تصریح کرد: با توسعه فناوری بومی و با توسعه لایسنس‌ها همراه با شرکت‌های مهندسی به‌صورت مشترک آن فناوری و دانش را به اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درباره جریان فناوری به دست آمده توضیح داد: ما تحقیقات خود را به‌صورت یکپارچه و در همه زمینه‌ها همزمان پیش می‌بریم و با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش فنی را ایجاد می‌کنیم؛ تولیدکنندگان تجهیزات و شرکت‌های مهندسی با همراهی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی کار تهیه بسته طراحی فرآیند و بسته طراحی اولیه را انجام می‌دهد و دانش تولید شده به عنوان فناوری به شرکت‌های پژوهشی واگذار می‌شود.

دفتری در تشریح بازار جهانی کاتالیست و وضع کشور در این بازار گفت: بازار کاتالیست پتروشیمی و پالایش در جهان حدود ۲۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود که سهم ایران حدود ۴۰۰ میلیون دلار است، که البته این رقم بدون در نظر گرفتن فلزهای گرانبها حساب می‌شود، در بازار کاتالیست ایران ۲۷۰ میلیون دلار سهم صنعت پتروشیمی است که ۴۰ نوع کاتالیست مورد استفاده را شامل شود؛ ۲۰ مورد آنها داخلی‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه کار تولید تجاری هشت نوع از کاتالیست‌ها در مراحل پایانی است، گفت: اوایل سال ۱۴۰۱ کارخانه‌های تولیدی کاتالیست‌های بومی شده، آغاز به‌کار می‌کنند و  قول داده‌ایم تا سال ۱۴۰۳ کارهای داخلی‌سازی ۱۲ نوع از کاتالیست‌ها را نهایی کنیم تا صنعت پتروشیمی از خارجی‌ها  بی‌نیاز شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، در تشریح قراردادهای این شرکت گفت: تاکنون ۳۰ قرارداد تجاری با ارزش ۵ میلیون یورو امضا شده است.

دفتری خدمات قابل ارائه در این شرکت را اینگونه تشریح کرد:  شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در زمینه بهینه‌سازی، ارائه دانش فنی یا لایسنس، توسعه محصول و کاربرد، توسعه فناوری، تعیین مشخصات کاتالیست و تحلیل نتایج، می‌تواند به شرکت‌ها خدمات ارائه کند.

وی در پایان حمایت برای جذب سرمایه‌گذار را لازم دانشت و گفت: از آنجایی که دانشی که اینجا تولید می‌شود، نو است و نیاز به معرفی دارد، برای جذب سرمایه‌ها باید حمایت‌ها و مشوق‌هایی از جمله تغییرات قانونی، پوشش‌های بیمه‌ای و ... انجام شود.

کد خبر 451021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =