ضرورت ورود دانش‌بنیان‌ها به صنعت نفت

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با تأکید بر ضرورت ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنایع نفت و گاز گفت: با توجه به اینکه مقیاس نیازهای صنایع نفت بزرگ است نیاز داریم نهادهای واسط ریسک همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان با این صنایع را بپذیرند.

به گزارش شانا به نقل از رادیو گفت‌وگو، علی فروزنده در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط خوردگی» با بیان اینکه سرعت رشد اقتصاد دانش‌بنیان  قابل مقایسه با اقتصاد سنتی نیست، اظهار کرد: بخش مهمی از غول‌های تجاری و اقتصادی امروز دنیا، زمانی به سمت دانش‌بنیان حرکت کردند و در حقیقت از شرکت‌های کوچک به‌دلیل توسعه دانش خود و کسب بازار رشد کردند.

وی با تصریح بر اینکه ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به فضای اقتصادی کشور به‌ویژه در صنایع بزرگ از جمله صنعت نفت پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، تأکید کرد: باید این پیچیدگی‌ها را به رسمیت شناخت و برای آنها فکری کرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت افزود: یکی از مهم‌ترین پیچیدگی‌ها این است که اندازه نیازهای صنعت نفت بسیار بزرگ است؛ در حالی که شرکت‌های دانش‌بنیان اغلب روی اعداد و اندازه کوچک فعالیت می‌کنند و وصل کردن این دو بخش به یکدیگر نیاز به نهادهای واسط دارد.

فروزنده با تأکید بر اینکه باید نهادهایی واسط، بخشی از ریسک فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان با صنعت نفت را متحمل شوند، اظهار کرد: نهادهای واسط باید ضمن پذیرش ریسک همکاری صنعت نفت با شرکت‌های دانش بنیان در تأمین مالی نیز مشارکت کنند و بتوانند وارد قرارداد با شرکت‌های اصلی شوند.

وی با تصریح بر این موضوع که در صنعت نفت نیازهای دانشی نفت داریم، اعلام کرد: از اساس صنایع نفتی فناوری‌محورند و فناوری‌های این حوزه نیز به‌سرعت در حال روزآمد شدن هستند، به‌طور حتم بخش زیادی از این نیازها را شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند از جهت علمی و فنی رفع کنند، اما نکته مهم این است که بتوانیم یک اکوسیستم نوآوری و فناوری فراهم کنیم تا این شرکت‌های کوچک بتوانند در آن رشد کنند و در آینده به شرکت‌های بزرگی که نیازی به حمایت ندارند تبدیل شوند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه در کشور شرکت‌های بزرگی در حوزه نیرو وجود دارد، گفت: این شرکت‌ها تجربه موفقی در حوزه انرژی داشته‌اند، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان را زیر بال و پر گرفتند و از تولید آنها با تأمین مالی و شراکت، بهره‌مند شدند.

کد خبر 451043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =