مصرف گاز در نیروگاه‌ها ۱۰ درصد افزایش یافت

معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون، نیروگاه‌ها به‌طور میانگین روزانه ۲۱۸ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در این باره گفت: این در حالی است که سرمای زودرس امسال و افزایش سه درصدی مشترکان، افزایش مصرف بی‌رویه گاز به‌ویژه در بخش خانگی و تجاری را نیز به همراه داشته است.

>>> بیشتر بخوانید؛

بهینه‌سازی مصرف گاز و چند نکته/ دولت و ملت باید چه کنند؟

روزانه معادل چند فاز پارس جنوبی انرژی هدر می‌دهیم

وی ادامه داد: درواقع با زمستان زودرس امسال که از اوایل آبان‌ماه آغاز شد، در نیمه دوم این ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۹ و پنج سال گذشته، مصارف خانگی و تجاری به‌واسطه برودت بیش از حد هوا به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور، افزایش ۲۰ درصدی را تجربه کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان اینکه مقدار گاز تحویلی به خطوط نیز از ابتدای امسال تاکنون با تحویل میانگین روزانه ۷۰۷ میلیون مترمکعب، چهار درصد افزایش یافته است، افزود: این در حالی است که با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همکارانمان در اقصی نقاط کشور، تلاش شده با وجود افزایش مصرف در بخش خانگی، تاکنون روزانه به‌طور میانگین بیش از ۳۴۰ میلیون مترمکعب گاز در مجموع به صنایع و نیروگاه‌ها تحویل ‌شود که بیش از مقدار تعهد شرکت ملی گاز ایران در این زمینه است.

چگنی روند افزایشی مصرف گاز در بخش خانگی را نگران‌کننده خواند و اظهار کرد: امیدواریم کنترل‌های بیشتری بر مصرف خانگی انجام شود تا هم شاهد این حجم از افزایش  مصرف نباشیم و هم با رسیدن به تراز گاز در مصرف و تولید، نیروگاه‌ها و صنایع را محدود نکنیم.

وی مصرف گاز بخش خانگی در زمستان پارسال را ۶۵۰ میلیون مترمکعب در روز و رکوردی خارج از عرف اعلام کرد و گفت: این مقدار مصرف بیش از ۶ برابر مصرف استاندارد جهانی است که به الگوی مصرف صحیحی نیاز دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان تصریح کرد: از همه هم‌وطنان می‌خواهیم با انجام اقدام‌های ساده‌ای مانند تنظیم دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، پوشیدن لباس‌های گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل و خاموش کردن وسایل گرمایشی زمان ترک منازل و اماکن دولتی و اجتماعی ما را در بخش مصرف همراهی کنند تا بتوانیم زمستان امسال را بی‌دغدغه پشت سر بگذاریم، زیرا این اقدام‌های به ظاهر ساده، می‌تواند تا ۱۰ درصد ذخیره انرژی را به‌دنبال داشته باشد که به ما این امکان را می‌دهد در تأمین گاز نیروگاه‌ها و بخش خانگی - تجاری در فصل سرد، مشکل خاصی نداشته باشیم.

کد خبر 451155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =