۱۲ هزار دستور کار تعمیراتی در شاهراه انتقال انرژی

منطقه ۲ عملیات انتقال گاز ایران با عبور ۶ خط لوله سراسری و ارتباط با چند منطقه عملیات انتقال گاز، از تأثیرگذارترین مناطق عملیاتی در کریدور (شاهراه انتقال انرژی) انتقال گاز از جنوب به شمال کشور به‌شمار می‌آید. سال ۸۴ با تفکیک مدیریت انتقال از بخش پالایش و پخش و تأسیس شرکت انتقال گاز ایران، منطقه ۲ عملیات انتقال گاز ایران به‌عنوان یکی از مناطق راهبردی عملیاتی، مسئولیت خدمات انتقال گاز را در محدوده ۷ استان کشور شامل سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به‌طور کامل و بخش‌هایی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و مرکزی به‌عهده گرفت. منطقه ۲ عملیات انتقال گاز ایران، گاز طبیعی خروجی پالایشگاه‌های فجر جم، بیدبلند، پارسیان و فازهای پارس جنوبی را به‌وسیله ۶ خط لوله سراسری، دریافت می‌کند و با انجام فرایند تراکم و انتقال، آن را به مناطق ۳ و ۷ عملیات و سایر مصرف‌کنندگان صنعتی، تجاری و خانگی به محدوده حوزه استحفاظی خود تحویل می‌دهد.

در ادامه، گفت‌وگوی هفته‌نامه مشعل با مجید مصدقی، سرپرست منطقه ۲ عملیات انتقال گاز ایران را می‌خوانید.

چند کیلومتر خط لوله گاز، تأسیسات تقویت فشار و مرکز بهره‌برداری در منطقه فعال است؟

حدود ۵۲۰۰ کیلومتر خط لوله به میزان ۱۶۰۱۰۵.۴۶ اینچ کیلومتر در حوزه ۸ مرکز بهره‌برداری خطوط لوله اصلی و یک مرکز فرعی، همچنین ۱۸ تأسیسات تقویت فشار با ۷۴ توربوکمپرسور که تا سال ۱۴۰۲ به ۲۲ تأسیسات و ۹۰ توربوکمپرسور افزایش خواهد یافت، در منطقه فعالیت دارند.

پارسال در مجموع چند میلیارد مترمکعب گاز از منطقه منتقل شده است؟ همچنین گزارشی درباره حجم نشت‌یابی و پیگرانی در منطقه ارائه کنید؟

گاز خروجی از منطقه سال گذشته با یک درصد افزایش نسبت به سال ۹۸، ۱۰۷.۹۸۴ میلیارد مترمکعب بوده است، همچنین سال گذشته نشت‌یابی ۷۴۷۵ کیلومتر از خطوط لوله تحت پوشش منطقه انجام شده است.

عملیات پیگرانی هوشمند خط چهارم سراسری به طول ۳۳۶ کیلومتر در ۲۴ نوبت و ۴ بخش(Section) از دیگر اقدام‌ها در سال ۹۹ بوده است.

گاز ورودی به منطقه تا پایان آبان ماه امسال نیز ۸۶.۹۸۲ میلیارد مترمکعب بوده است، همچنین تا پایان آبان ماه امسال، ۵۱۱۵.۲۸۱ کیلومتر از خطوط منطقه نشت‌یابی شده است.

آیا در سال ۱۴۰۰ (۸ ماه امسال) خطوط لوله جدید و تأسیسات تقویت فشار گاز (واحد یدک) به منطقه تحویل شده است؟ تا پایان سال چه برنامه‌ای در این حوزه تعریف شده است؟

خطوط لوله و تأسیسات جدید و واحد یدک به منطقه تحویل نشده است؛ مراحل ساخت و نصب و بهره‌برداری تأسیسات دوراهان ۱۰ و پل کله ۱۰، دهشیر ۸ و اردستان ۸ در حال انجام است و سال آینده به منطقه تحویل خواهد شد.

تعمیرات اساسی سال ۱۴۰۰ منطقه از چه زمانی آغاز شده و براساس برنامه زمان‌بندی چه زمانی به پایان می رسد؟ در مجموع چند دستور کار تعریف شده است؟

برنامه تعمیرات در بازه زمانی فروردین ماه تا آبان‌ماه، همچنین موارد پیش‌بینی‌شده به پایان رسید. تعداد دستور کارهای صادرشده ۱۲۶۵۰ مورد (شامل ۴۱۸۰ مورد درخواست کار اصلاحی و ۸۴۷۰ مورد درخواست کار دوره‌ای و پیشگیرانه) بوده است.

علاوه بر تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی‌شده، اقدام‌های دیگری برای آمادگی فصل سرد سال اجرایی شده است؟

پایش وضعیت و انجام بازرسی‌های پیشگیرانه و پیش‌بینانه کلیه تجهیرات تأسیسات، نشت‌یابی خطوط لوله تحت پوشش منطقه، شناسایی نشتی و رفع نشتی نقاط پرخطر، رادیوگرافی، بازرسی و تعمیرات خط چهارم سراسری براساس نتایج پیگرانی هوشمند، پیگرانی هوشمند خطوط ۱۰ و ۱۲ اینچ و تعمیرات موردنیاز بر اساس نتایج پیگرانی، بررسی وضعیت سیستم حفاظت کاتدیک در منطقه، تنظیم ترانس‌ها و رفع عیوب، بررسی وضعیت پوشش خطوط لوله و انجام پروژه‌های تعویض/ ترمیم پوشش، تهیه مواد مصرفی قطعات یدکی و تجهیزات پشتیبان برای آمادگی عملیات، تست عملکرد و بررسی وضعیت شیرهای بین‌راهی از جمله برنامه‌ها و فعالیت‌های این منطقه برای آمادگی بیش از پیش عبور از زمستان به‌شمار می‌آید.

پیش‌بینی کارکرد خطوط و تأسیسات با حداکثر ظرفیت و بدون واحد پشتیبان و آماده‌سازی رابط‌ها و سایر تجهیزات، تجهیز مجتمع تأسیسات تقویت فشار گاز پاتاوه به برق پایدار شبکه، تعمیرات و بازسازی تمامی تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین ساختمانی و عملیاتی منطقه، تسطیح مسیر، ایمن‌سازی مسیر خطوط لوله تحت پوشش، کنترل حریم خطوط لوله و رفع تجاوزات به حریم، ایجاد سیل‌بند، دیوارهای حایل، پاک‌سازی آبروها، تقویت ساپورت و تکیه‌گاه‌های خطوط لوله و تأسیسات تقویت فشار، از دیگر اقدام‌ها در این زمینه است.

آیا علاوه بر تعمیرات اساسی امسال، برنامه مهم و کلان تعمیراتی در برنامه دارید؟

تعمیرات ۲۵۰۰۰ ساعت چهار دستگاه توربین زاریا مدل DU۸۰، احداث L/R و ایستگاه شیر بین‌راهی خط ۴۰ اینچ نیروگاه شهید منتظری اصفهان؛ احداث شبکه انتقال برق پایدار تأسیسات ندوشن، بخشی از فعالیت‌های کلان تعمیراتی این منطقه به‌شمار می‌آید.

با توجه به تداوم شیوع کرونا، چه اقدام‌هایی برای مدیریت فعالیت‌های عملیاتی تعریف شده است؟ واکسیناسیون کارکنان منطقه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در این حوزه اقدام‌های قابل توجهی شامل برگزاری ۲۷ جلسه کمیته راهبردی سلامت و کارشناسی تخصصی پیشگیری و کنترل کووید ۱۹ در منطقه از ابتدای شیوع این ویروس، تدوین برنامه مدون برای گندزدایی سرویس‌های ایاب و ذهاب و خودروهای استیجاری سطوح ساختمان‌ها مطابق مقررات بهداشتی و با توجه به امکانات منطقه، آموزش رانندگان، کارکنان تنظیفات، آبدارخانه‌ها و رستوران‌ها در سطح منطقه در مورد بهداشت فردی، بهداشت عمومی، بهداشت محیط و روش‌های گندزدایی، تهیه اقلام بهداشتی شامل مواد گندزدا، ماسک، ترمومتر مادون قرمز و پالس اکسی‌متر و توزیع آن در سطح منطقه، مدیریت زمان حضور کارکنان، همچنین نظارت بر رعایت فاصله اجتماعی در سطح منطقه، ابلاغ، الزام‌های بهداشتی در مراکز سرو مواد غذایی و آشامیدنی در سطح منطقه و پیگیری و نظارت بر حسن انجام آن و مدیریت تردد کارکنان به‌منظور جلوگیری از ایجاد تجمعات و مأموریت‌های غیرضرور انجام شده است.

همچنین تریاژ همکاران اقماری قبل از اعزام به تأسیسات (در محل پایانه) و نیز قبل از ورود به تأسیسات، پیگیری سلامت همکاران مبتلا یا مشکوک به علائم بیماری کووید ۱۹ (به همراه خانواده‌هایشان)، تهیه لیست کارکنان منطقه با بیماری زمینه‌ای (رسمی، قرارداد مدت معین، قرارداد مدت موقت، ارکان ثالث و پیمانکار) و اعلام به رؤسای مربوطه جهت ترخیص نامبردگان، اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام تمامی کارکنان منطقه در سامانه پایش سلامت کارکنان صنعت نفت، هماهنگی با بهداشت و درمان صنعت نفت اصفهان و استان‌های همجوار به منظور پوشش واکسیناسیون کارکنان منطقه از دیگر اقدام‌ها به‌شمار می‌آید.

تاکنون ۱۷۱۲ نفر از کارکنان (۹۹ درصد) دوز اول و ۱۶۷۹ نفر (۹۷.۱ درصد) نیز دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

تاکنون اقدام‌های متنوعی در حوزه بومی‌سازی تجهیزات منطقه انجام شده است. لطفاً گزارشی از مهم ترین اقدام‌های منطقه در این حوزه ارائه کنید.

به‌منظور داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات موردنیاز منطقه، پس از نیازسنجی اولیه از واحدهای مختلف، موارد در کمیته راهبری خودکفایی بررسی و برنامه خودکفایی منطقه در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. این برنامه مشتمل بر حدود ۵۰ ردیف برنامه بوده و ساخت بیش از ۷۰۰ قطعه را در دستور کار دارد. از مهم‌ترین موارد برنامه می‌توان به ساخت ۵۶۳ قطعه از قطعات مورد استفاده در اورهال توربین zorya DU۸۰ و ۶۷ مورد از قطعات کمپرسور sumy تیپ ۱ و ۲، ساخت hp pump توربین زیمنس، مهندسی مجدد و ساخت oil mist fan توربین زیمنس، ساخت flame scanner محفظه احتراق توربین زیمنس اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین و راهبردی ترین پروژه‌های خودکفایی منطقه، طراحی، لاجیک نویسی و اجرای سیستم کنترل توربین N P بوده که برای نخستین بار در سطح شرکت ملی گاز در حال اجراست.

ساخت پمپ فشار قوی سیستم روغن‌کاری توربین تأسیسات تقویت فشار گاز از جمله برنامه‌های راهبردی منطقه به‌شمار می‌آید. لطفاً در این خصوص توضیحاتی ارائه کنید.

این پمپ از تجهیزات بسیار حیاتی در سیستم روغن‌کاری توربین زیمنس بوده که افزون بر وظیفه روانکاری، نقش بسیار مهمی نیز در خنک‌کاری بیرینگ شماره دو که نزدیک به محفظه احتراق است، ایفا می‌کند. پمپ‌های نوع پیچی (Screw) به‌دلیل فواصل بسیار کم میان قطعات ثابت و دوار و انطباقات میلی‌متری، ساختار پیچیده‌ای دارند، ساخت این پمپ نشان از توانمندی شرکت‌های داخلی دارد.

با توجه به گستردگی منطقه تحت پوشش، چگونه با ذی‌نفعان (گازهای استانی) ارتباط برقرار می‌کنید. آیا جلساتی برای هماهنگی بیش از پیش به‌صورت روتین برگزار می‌شود؟

با شرکت‌های گاز استانی تعاملات زیادی داریم که این روابط در قالب جلسات مشترک و همچنین جلسات بین معاونت‌ها و واحدهای متناظر هردو شرکت و منطقه صورت می‌گیرد و گاهی نیز تلفنی یا در قالب مکاتبات همچنین با سایر ذی‌نفعان نیز با شرکت در جلسات استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها، ادارات راه و مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن و... در سطح حوزه استحفاظی (محدوده عملیاتی) انجام می‌گیرد.

با توجه به تجربه وقوع سیل در سال‌های گذشته چه اقدام‌هایی برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شبکه و تأسیسات انجام شده است؟

ایجاد سیل‌بند، دیوارهای حایل، پاک‌سازی آبروها، تقویت ساپورت و تکیه‌گاه‌های خطوط لوله و تأسیسات تقویت فشار، تحویل یک دستگاه پمپ لجن‌کش به رؤسای تعمیرات هریک از تأسیسات و استقرار یک دستگاه لودر در تأسیسات با ظرفیت ورود سیلاب از جمله اقدام‌های این منطقه برای ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شبکه و تأسیسات به‌شمار می‌آید.

کد خبر 451482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =