صنایع پایین‌دست پتروشیمی توان ایجاد ارزش افزوده و اشتغال‌زایی دارند

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: صنایع پایین‌دست پتروشیمی توان ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال‌زایی بیشتر و امکان دستیابی به تولید محصولات تکمیلی با ارزش افزوده بالاتر را دارند.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدحسین بهشتی، امروز (پنجشنبه، ۲۳ دی‌ماه) در آیین دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنایع پتروشیمی و پالایش نفت که در جزیره کیش در حال برگزاری است، با اشاره به حمایت از تولید، تجاری‌سازی و صادرات حوزه‌های راهبردی و اولویت‌دار کشور، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دو سال گذشته به‌طور جدی و متمرکز، اولویت‌هایی را در قالب برنامه ارتقای تاب‌آوری فناورانه ملی در پیش گرفته است؛ در قالب این برنامه، خلأها و نیازهای حوزه‌هایی مانند امنیت غذایی، کشاورزی، سلامت و به‌طور ویژه صنایع راهبردی شناسایی شد. 

وی افزود: با هدف خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی کاهش تأثیر تحریم‌ها و مشکلات این‌چنینی، تولید و خودکفایی در بخش‌های مختلف و اقتدار فناورانه، در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به جلوه این توانمندی در تجهیزات و اقلام پزشکی به‌ویژه در دوران کرونا، بیان کرد: به‌طور نمایان در حوزه‌ای مهم چون لوازم و تجهیزات پزشکی دستاوردهای این حوزه را مشاهده کردیم و خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند در اوج بحران کرونا این نیاز را تأمین کنند.

بهشتی تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت جدی را از شرکت‌های دانش‌بنیان در دو بخش سیاست عرضه و تقاضا انجام داد. در حوزه عرضه، تسهیل‌گری فعالیت این شرکت‌ها، حمایت از تولید محصول و در حوزه طرف تقاضا هم تأمین مالی، حمایت از پژوهش و فناوری، تحریک تقاضاها و تسهیل تبادل عرضه، شفافیت اطلاعات و هوشمندسازی را صورت داده است.

نقش‌آفرینی ۹۵۰ شرکت در حوزه نفت، گاز پتروشیمی و صنایع وابسته

وی با اشاره به نقش‌آفرینی ۶ هزار ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اقتصاد کشور گفت: ۹۵۰ شرکت آن در حوزه نفت، گاز پتروشیمی و صنایع وابسته فعالیت دارند که ۱۳ درصد از سهم کل شرکت‌های این حوزه و ۲۵ درصد از فروش شرکت‌های دانش‌بنیان را به خود اختصاص داده‌اند؛ موضوعی که نشان‌دهنده نقش فعال شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه است.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری با تأکید بر حمایت از تولیدات داخلی و دانش فنی بومی این حوزه ادامه داد: صنایع پایین‌دست پتروشیمی توان ایجاد ارزش افزوده بالا، اشتغال‌زایی بیشتر و امکان دستیابی را به تولید محصولات تکمیلی با ارزش افزوده بالاتر دارند.

بهشتی به نقش‌آفرینی معاونت علمی و فناوری در رفع مشکلات و محدودیت‌های فراروی شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره و تأکید کرد: چالش‌هایی در این حوزه از جمله کاغذبازی پیچیده، پیچیدگی‌های فنی و بسیار و متنوع، صحه‌گذاری و استانداردها و انطباق‌ها، اعتماد صنعت به شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالا و وجود نداشتن نظام استانداردسازی و صحه‌گذاری از مهم‌ترین مشکلات این حوزه هستند.

وی با اشاره به تلاش برای کاهش هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در صحه‌گذاری و استاندارد محصوولاتشان، اظهار کرد: پیچ‌وخم‌های جدی در حمایت از محصولات دانش‌بنیان ایران ساخت وجود دارد که تلاش داریم این مشکلات را با همکاری دیگر سازمان‌ها و نهادها برطرف کنیم.

بهشتی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش کرده است تا بخشی از این مشکلات را با همکاری نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیر و سیاستگذار رفع کند و به‌طور خاص در تفاهم‌نامه با موسسه استاندارد، دریافت بعضی گواهینامه‌های انطباق برای شرکت‌ها تسهیل شده است. به‌طوری‌ که ۸۲ گواهینامه برای شرکت‌های تهران و ۲۸ مورد  مربوط به دیگر استان‌ها با همکاری سازمان استاندارد صادر شده است.

ارائه بیش از ۹ هزار محصول ایران‌ساخت

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت اشاره کرد و افزود: امسال نهمین دوره این نمایشگاه برگزار شد و فروش محصولات به‌طور دائمی در طول سال فراهم است. این نمایشگاه، زمینه‌ای برای معرفی محصولات آزمایشگاهی دانش‌بنیان مورد نیاز مراکز پژوهشی فراهم کرده است و بیش از ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور، بیش از ۹ هزار محصول و ۱۵۰۰ لوازم جانبی را بر بستر این رویداد ارائه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه محصولات بر اساس سطح‌بندی از حمایت‌های بلاعوض و تخفیف خرید بهره‌مند می‌شوند، ادامه داد: محصولات سطح یک نمایشگاه از ۴۰ و ۵۰ درصد تخفیف، محصولات سطح دو از ۲۵ درصد و محصولات سطح سه ۱۰ از درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

بهشتی همچین با اشاره به ارائه پیشرفته‌ترین محصولات روزآمد در این نمایشگاه گفت: برای نمونه در این نمایشگاه محصولاتی مانند میز ۳ درجه آزادی و روبات جراحی از راه دور عرضه شد که محصولاتی دانش‌بنیان با فناوری بالا هستند و صادارت داشته‌اند. روبات جراحی در رقابت با نمونه آمریکایی، به قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار توانست به بازار اندونزی راه یابد و صادر شود.

وی با بیان اینکه حمایت‌های یادشده با هدف حمایت از بازارسازی محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت است، تصریح کرد: تلاش می‌شود فرهنگ خرید محصول ایرانی ترویج شود. برای حمایت از بخش خصوصی نیز تسهیلات ۸ تا ۱۰ درصدی لیزینگ با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی حمایتی برای بخش خصوصی است.

فروش ۱۱۰۰ میلیارد تومانی

بهشتی با بیان اینکه شرکت‌ها تاکنون در ۹ دوره نمایشگاه، بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال فروش داشته‌اند، بیان کرد: معاونت علمی و فناوری با حمایت اهرمی خود، ۳۶ درصد یعنی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کرده است. این معاونت تلاش می‌کند همه این فرآیندها شامل ارزیابی، معرفی محصولات، برگزاری نمایشگاه، توسط بخش خصوصی انجام شود و معاونت علمی و فناوری نقش نظارتی و راهبری را ایفا کند.

حمایت از صادرات و ورود به بازارهای بین‌المللی

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان گفت: یکی از مسائل اساسی که معاونت علمی و فناوری روی آن کار می‌کند و از دو سال پیش روند پرشتاب و جدی‌تری گرفته، صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت است. با توجه به اینکه بازار داخلی محدود است و ورود به بازارهای صادراتی می‌تواند زمینه را برای فروش و خلق افزوده بالا فراهم کند، از حضور محصولات و شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ۹۵ شرکت دانش‌بنیان در حوزه صادارتی موفق شده‌اند ۱۶۵۷ محصول ایران‌ساخت را عرضه کنند که ۱۵۰ شرکت از آنها پیشینه صادراتی داشته‌اند. صنایع پتروشیمی و نفت و صنایع تکمیلی، دارای ظرفیتی بسیار خوب برای صادرات دارند و پیش بینی می‌شود صادرات محصولات دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ به ۷۱۵ میلیون دلار برسد.

 بهشتی تأکید کرد: در این مسیر صادراتی، مواد پیشرفته و مبتنی بر فناوری‌های شیمیایی ۱۵۵۴ میلیون دلار به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار صادرکننده محصولات ایران‌ساخت است و البته حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزارهای رایانه‌ای هم جزو صادرات بزرگ است، اما در محاسبات لحاظ نمی‌شود که در صورت محاسبه آنها، حجم صادرات این محصولات بیش از این خواهد بود.

خانه‌هایی برای صادرات نوآوری

بهشتی با بیان اینکه راه‌اندازی خانه‌های صادرات نوآوری و فناوری ایران‌ساخت در دیگر کشورها با عنوان آی‌هیت به بازارسازی این محصولات کمک می‌کند، گفت: این خانه‌ها تاکنون در کشورهایی مانند کنیا، روسیه، چین و سوریه راه‌اندازی شده است. اماکنی که بیشتر کارایی نداشتند با حمایت زیرساختی معاونت علمی تغییر کاربری دادند و تجهیز شدند و در اختیار بخش خصوصی قرار داده شد تا در مسیر توسعه صادرات  محصولات ایران‌ساخت گام بردارند. کریدور توسعه صادرات در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مسیر دیگری برای ورود این محصولات به بازار جهانی گشوده است. 

وی افزود: در ادامه، خانه‌های نوآوری و فناوری در ایروان، استانبول، بغداد، نجف و دوحه راه‌اندازی خواهد شد تا زمینه برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت بیش از پیش فراهم شود.

شایان یادآوری است در این همایش که با حضور جمعی از مدیران و فعالان فناور صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در حال برگزاری است از سه کاتالیست مهم در صنعت پتروشیمی تولیدشده در شرکت نفت و گاز سرو رونمایی شد.

کد خبر 451802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =