۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
  • کد خبر: 451833
روسیه مقصر بحران گاز اروپاست

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی روسیه را مقصر اصلی بحران گاز در اروپا دانست.

به‌گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، فاتح بیرول روز پنجشنبه (۲۳ دی‌ماه) اعلام کرد که به نظر می‌رسد صادرات گاز طبیعی روسیه به بازار اروپا به‌طور تصنعی کاهش یافته است و سیستم‌های انرژی با اتکای بیش از حد به یک عرضه‌کننده برای تأمین این منبع انرژی کلیدی، با خطرهای قابل‌توجهی روبه‌رو هستند.

بیرول در لینکداین اظهار کرد: نشانه‌های بسیاری از کاهش عامدانه‌ عرضه گاز به بازار اروپا وجود دارد که به‌ نظر می‌رسد به‌دلیل رفتار عامدانه شرکت دولتی گاز روسیه باشد، این اقدام روسیه دلیل اصلی بالا رفتن قیمت گاز طبیعی و افزایش قیمت قبض برق خانگی در اروپاست.

وی افزود: برخلاف دیگر عرضه‌کنندگان گاز به اروپا از طریق خط لوله - از جمله الجزایر، آذربایجان و نروژ - روسیه در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ صادرات خود به اروپا را در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰ ، ۲۵ درصد و در مقایسه با سه ماه چهارم سال ۲۰۱۹، ۲۲ درصد کاهش داد.

بر اساس برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، روسیه می‌تواند عرضه گاز به اروپا را حداقل یک‌سوم (بیش‌ از ماهانه ۳ میلیارد مترمکعب) افزایش دهد که در واقع حدود ۱۰ ‌درصد میانگین مصرف ماهانه گاز در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: شرایط امروز اروپا این واقعیت را نشان می‌دهد که اگر سیستم‌های انرژی برای تأمین یک منبع انرژی کلیدی بیش‌ از اندازه به یک عرضه‌کننده خاص وابسته باشند، با خطرهای جدی روبه‌رو می‌شوند. مشکل امروز گاز طبیعی است و فردا می‌تواند چیز دیگری مانند لیتیوم باشد. به‌همین دلیل است که از دولت‌ها می‌خواهم از همین امروز برای مقابله با چالش‌های امنیت انرژی کنونی و آینده خود اقدام کنند.

عرضه کم گاز روسیه و سرمای هوا دو عامل اصلی افزایش قیمت گاز اروپا در هفته‌های اخیر بوده‌اند، زیرا صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق لهستان و اوکراین به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

کد خبر 451833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =