خط لوله تابش یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده در شرق ایران ایجاد می‌کند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با احداث خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان - مشهد (تابش) یک کریدور حیاتی انتقال فرآورده در شرق کشور فعال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری روز شنبه (۲۵ دی‌ماه) در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد، موسوم به خط لوله تابش (تأمین بازار انرژی شرق) بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در جمع خبرنگاران افزود: این خط لوله یکی از طرح‌های مهمی است که در حوزه پالایش و پخش امروز بین بانک ملت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امضا شد که ظرفیت بسیار مناسبی به ویژه در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما در صنعت پالایش حرکت به سمت سودمحوری به جای سوخت‌محوری است، بیان کرد: در حوزه انتقال فرآورده‌های نفتی ظرفیت‌ بسیاری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور وجود دارد که شرکت ملی پالایش و پخش تلاش دارد در حوزه نقل و انتقال فرآورده به سمت بهینه‌سازی مصرف سوخت حرکت کند و جایگزینی خطوط لوله با حمل‌ونقل زمینی در این زمینه در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش تصریح کرد: تفاوت هزینه انتقال فرآورده از طریق خط لوله و حمل زمینی ۱ به ۶ است که این رقم عدد بزرگی به‌شمار می‌آید و تلاش می‌کنیم با جایگزینی حمل از طریق خط لوله با حمل جاده‌ای، افزون بر صرفه‌جویی در مصرف سوخت، امنیت انتقال انرژی را نیز در کشور محقق کنیم.

سالاری با اشاره به قیمت یارانه‌ای سوخت در کشور گفت: قیمت یارانه‌ای سوخت در ایران و اختلاف قیمت قابل توجه آن با کشورهای همسایه، زمینه‌ساز افزایش قاچاق از مرزهای کشور می‌شود که با انتقال فرآورده از طریق خطوط لوله در شرق کشور، عملا چالش قاچاق سوخت در این منطقه که مسیر مهمی برای قاچاق است، برطرف خواهد شد.

خروج از مرکزیت و تنوع‌بخشی به خطوط انتقال فرآورده

وی از دیگر دلایل طراحی این پروژه را ختم شدن همه خطوط حیاتی انتقال فرآورده کشور به ری و تمرکز در این منطقه اعلام کرد و گفت: ۵۰ درصد سوخت مصرفی در نیمه شمالی کشور مصرف از طریق کریدور ری تأمین می‌شود که این موضوع ممکن است در مواقع بحرانی، تأمین امنیت انرژی کشور را با مخاطره روبه‌رو کند، بنابراین با راه‌اندازی این خط افزون بر تأمین استانداردهای پدافند غیرعامل در کشور، این تمرکز در خطوط از بین می‌رود و تنوع‌بخشی‌ در زمینه انتقال فرآورده در کشور رخ خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه با احداث این خط، یک کریدور حیاتی در شرق کشور سر برخواهد آورد، گفت: افزون بر آن ما در بحث مشتقات نفتی، تعهدهایی به کشورهای همجوار داریم که سوختی که عرضه می‌شود، باید حداقل استانداردهای ملی را داشته باشد که در این بخش نیز نگاه ما در طراحی این خط، هم نگاه صادراتی و هم مصارف داخلی بوده است.

سالاری با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این خط، ۶۰۰ کیلومتر از مسیر انتقال فرآورده از مسیرهای پیشین کاسته می‌شود، گفت: افزون بر بحث مدیریت و کاهش مصرف انرژی، با احداث این خط، روزانه ۱۱ میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور محقق می‌شود.

حذف واسطه‌گری و حضور مستمر در بازارهای انرژی شرق

وی تأمین پایدار سوخت زمستانی در نقاط شرقی کشور در نیمه دوم سال را از دیگر مزایای این پروژه برشمرد و گفت: همچنین با این جانشینی که اتفاق می‌افتد، می‌توانیم در بازارهای انرژی شرق کشور حضور مستمر داشته باشیم و واسطه‌گری نیز حذف می‌شود؛ افزون بر آن مشتری‌مداری محقق شده و از قیمت فرآورده و بازار همسو با منافع ملی به درستی محافظت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه خط لوله تابش حتی می‌تواند در آینده به زمینه‌ای برای توسعه زنجیره پائین‌دستی صنایع پتروشیمی تبدیل شود، گفت: همچنین اثرگذاری احداث خط لوله جدید تابش بر مراودات انرژی ما با کشورهای مستقل همسو (CIS) با توجه به اختلاف قیمت خلیج فارس و دریای مدیترانه از دیگر مزایای این پروژه است.

سالاری افزود: امیدواریم با دریافت مجوزهای لازم، مناقصه این پروژه به‌زودی برگزار و پیمانکار آن انتخاب شود. برآورد ما برای سرمایه‌گذاری در این طرح، ۳۰۰ میلیون یوروست که در یک بازه زمانی سه تا چهار ساله اجرایی خواهد شد.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در زنجیره‌های بعدی این پروژه می‌توانیم از سرمایه‌گذار خارجی نیز استفاده کنیم، گفت: تعرفه انتقال این خط برای بخش خصوصی هم جذاب است و با توجه به اینکه ابتدا و انتهای آن در اختیار دولت است، مسیر انتقال و مدیریت مسیر انتقال می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش گفت: در اجرای این پروژه از بیشترین ظرفیت ساخت داخل به‌ویژه در بخش تجهیزات و پیمانکاران داخلی بهره‌مند خواهیم شد و امیدواریم شرکت‌های داخلی نیز با تأمین به‌موقع تجهیزات و کالای موردنیاز پروژه، سبب تسریع در پیشرفت پروژه شوند.

کد خبر 451847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =