خط لوله «تابش» با مشارکت انرژی‌گستر سینا و روس‌ها احداث می‌شود

مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا وابسته به بنیاد مستضعفان، جزئیات سند همکاری امضاشده میان این بنیاد و روس‌ها را برای احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تابش تشریح کرد.

به گزارش شانا به نقل از بنیاد مستضعفان، محمد زیار در تشریح جزئیاتی از سند امضاشده در سفر اخیر جواد اوجی، وزیر نفت به روسیه به‌منظور همکاری مشترک در اجرای خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی رفسنجان - مشهد (تأمین بازار انرژی شرق) موسوم به «تابش» اظهار کرد: این سند همکاری، در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بین«هلدینگ انرژی‌گستر سینا» و شرکت دولتی «پرومسی ریوایمپورت» امضا شد و بر اساس توافق‌های انجام‌شده در این سند همکاری، خط لوله تابش با مشارکت این دو مجموعه ساخته می‌شود.

وی بیان کرد: بر اساس مذاکرات مشترک قرار است این خط لوله ۹۴۸ کیلومتری از رفسنجان تا مشهد به همراه دو تلمبه‌خانه و سه پایانه به‌صورت EPC+F با همکاری مشترک هلدینگ انرژی‌گستر سینا و شرکت روس اجرا شود.

مدیرعامل هلدینگ انرژی‌گستر سینا گفت: مدت اجرای این پروژه چهار سال خواهد بود و مقرر شده است روس‌ها تأمین منابع مالی این پروژه را به‌عهده بگیرند و «طراحی، تأمین تجهیزات و اجرا» نیز توسط شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان انجام شود.

زیار اظهار کرد: با بهره‌برداری از این خط لوله، امکان انتقال فرآورده‌های نفتی با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز ممکن می‌شود.

وی گفت: تأمین پایدار سوخت مورد نیاز شرق و شمال شرق کشور، کاهش مصرف سوخت و هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده و استفاده از خط لوله به‌عنوان جایگزین حمل‌ونقل جاده‌ای از دیگر اهداف اجرای پروژه خط لوله تابش است.  

براساس این گزارش، قرار است به‌منظور انجام مذاکرات نهایی برای امضای قرارداد این پروژه، روس‌ها در هفته جاری به ایران سفر کنند.

کد خبر 464022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =