افزایش همکاری دوجانبه ایران و روسیه هم‌صدایی در اوپک‌پلاس را به‌دنبال دارد

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با بیان اینکه ایران و روسیه در مجامع بین‌المللی انرژی مانند اوپک‌پلاس و جی‌ئی‌سی‌اف تقریبا سیاست‌های مشترکی را دنبال می‌کنند، گفت: افزایش همکاری دوجانبه دو کشور در شرایط کنونی می‌تواند به نزدیک شدن مواضع هر دو کشور در این سازمان‌های مهم منجر شود.

محمدعلی خطیبی با اشاره به اینکه تشکیل صندوق مشترک پوشش ریسک بین ایران و روسیه می‌تواند سبب ایجاد قوت‌قلب میان شرکت‌های روس و ایران برای همکاری با یکدیگر شود، به خبرنگار شانا گفت: حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی روس در صنعت نفت ایران و به عکس می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

وی تأکید کرد: از گذشته تاکنون در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ایران در یک سو و عربستان در سوی دیگر قرار می‌گرفته است، هم‌اکنون نزدیکی روابط و همسویی ایران و روسیه در بازار انرژی می‌تواند کفه ترازو را در اوپک به نفع ایران سنگین‌تر کند.

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با تأکید بر اینکه همواره رؤسای جمهوری ایران و روسیه از ادوار گذشته تاکنون سطح همکاری‌های تجاری دو کشور را بسیار پایین ارزیابی می‌کنند، گفت: به گفته رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، سطح همکاری‌های دو کشور باید سالانه به ۱۰ میلیارد دلار برسد که این موضوع نیاز به حمایت و پیگیری بیشتری از سوی دولت‌ها دارد.

خطیبی با طرح این پرسش که چرا با وجود اقتصاد بزرگ ایران و روسیه و ظرفیت‌های موجود و تأکیدهای چندباره سران دو کشور مبنی بر افزایش سطح همکاری‌ها، همچنان شاهد سطح پایین مراودات تجاری هستیم، تصریح کرد: هرچه سریع‌تر باید مشکلات و موانع روابط تجاری دو کشور آسیب‌شناسی شود.

وی افزود: باید در سطحی گسترده و از جمیع جهات موانع موجود تجاری بین دو کشور بررسی شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود سران سیاسی کشور پس از امضای تفاهم‌نامه یا قرارداد با کشورهای همسایه تا آخرین مرحله اجرای، کار را از دست‌اندرکاران کشور پیگیری و موانع را برطرف کنند.

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک یکی از چالش‌های فراروی تجارت ایران و روسیه را ناآگاهی سازندگان و شرکت‌های ایرانی از ساختار سیاسی، تجاری، حقوقی و اقتصادی روسیه خواند و گفت: در سال‌های گذشته سهام شرکت‌های بزرگ روس فعال در صنعت نفت در بورس این کشور از سوی شرکت‌های چندملیتی غربی خریداری شده و شرکت‌های ایرانی باید این‌گونه موارد را در همکاری خود با شرکت‌ها مدنظر قرار بدهند.

خطیبی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون باید بپذیریم که کار در صنعت نفت ایران به‌واسطه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا برای شرکت‌های چندملیتی خصوصی با ریسک زیادی همراه است، گفت: به نظر می‌رسد تشکیل صندوق‌های مشترک بین دولت‌های ایران و روسیه برای پوشش ریسک حضور شرکت‌های روس در صنعت نفت ایران و برعکس می‌تواند سودمند باشد؛ این کار سبب ایجاد قوت‌قلب شرکت‌های روس برای حضور در ایران با وجود تحریم‌ها می‌شود.

وی تأکید کرد: شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران و روسیه برای فعالیت در صنعت نفت یکدیگر به حمایت‌های سیاسی و اقتصادی دولت‌های خود نیاز دارند، از این رو امروز نیز بدون حمایت دولت‌ها شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی ایرانی و روس نمی‌توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند. نباید فراموش کنیم که همکاری ما با روسیه و چین در صنعت نفت می‌تواند به الگویی برای دیگر کشورها همچون کشورهای مستقل همسود (سی‌آی‌اس)، چین و کشورهای مستقل آمریکای جنوبی برای همکاری با ایران تبدیل شود.

کد خبر 452303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =