تفاوت آشکار تفاهم‌نامه اخیر همکاری ایران و روسیه با دیگر تفاهم‌نامه‌ها

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه روسیه افزون بر تجارت نفت و گاز در سطح بین‌الملل در بخش توسعه‌ای نیز با تحریم‌های غرب روبه‌روست و برای ادامه فعالیت‌های شرکت‌های خود به تعریف پروژه نیاز دارد، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط بین‌المللی کنونی تفاهم‌نامه اخیر ایران و روسیه در زمینه نفت و گاز با دیگر تفاهم‌نامه‌ها میان دو کشور متفاوت است و امید زیادی به عملیاتی شدن آن وجود دارد.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا افزود: با توجه به تأکیدهای مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه مبنی بر اجرایی شدن تفاهم‌نامه اخیر در حوزه نفت و گاز و تأکید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این زمینه، احتمال اجرایی شدن این تفاهم‌نامه بیش از گذشته و دیگر تفاهم‌نامه‌هاست.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ روس همچون گازپروم مانند شرکت‌های ایرانی با تحریم آمریکا و اروپا روبه‌رو بوده و باید برای ادامه کار خود در کشورهای دیگر همچون ایران سرمایه‌گذاری کنند، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی تفاهم‌نامه‌ای که در روزهای گذشته به ارزش ده‌ها میلیارد دلار میان دو کشور ایران و روسیه امضا شد با سایر تفاهم‌نامه‌های پیشین متفاوت است و می‌توانیم به اجرایی شدن آن خوش‌بین باشیم، البته به شرط اینکه این تفاهم‌نامه به مرحله امضای قراردادهای مربوطه برسد و اجرایی شود.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران و نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک با اشاره به اینکه متأسفانه به‌دلیل تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر ضد کشورهایی همچون ایران و ونزوئلا،‌ همچنین شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در صنعت نفت جهان صورت نگرفت، از این رو دنیا هم‌اکنون با کمبود عرضه نفت و گاز روبه‌روست، افزود: اجرایی شدن سرمایه‌گذاری روسیه در میدان‌های نفت و گاز ایران می‌تواند در بلندمدت به نفع همه دنیا به‌منظور تأمین پایدارتر انرژی باشد.

خطیبی با تأکید بر اینکه روسیه و ایران می‌توانند با یک رقابت سالم در آینده تأثیر زیادی بر بازارهای جهانی داشته باشند، اظهار کرد: هم‌اکنون روسیه با خالی کردن بازارهای غربی در بسیاری از کشورهای غیرغربی نیز مشغول سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه به‌دلیل کمبود عرضه میان تولیدکنندگان نفت و گاز رقابت کمتر شده است، تصریح کرد: در گذشته کشورهای تولیدکننده نفت با ظرفیت مازاد ۳ تا ۷ میلیون بشکه‌ای نفت خام در بازار روبه‌رو بودند، در حالی که هم‌اکنون اوپک‌پلاس تولیدش ۲.۵ میلیون بشکه زیر سقف تولیدی مصوب است، از این رو رقابت‌ها در بازار نفت کمتر شده است.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه هم‌اکنون دنیا به‌شدت نگران کمبود عرضه نفت و گاز است و نمونه بارز این نگرانی را می‌توان در سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا به خاورمیانه و درخواست او از کشورهایی همچون عربستان برای افزایش تولید دانست، گفت: هم‌اکنون مانند گذشته کشورهای حوزه خلیج‌فارس ظرفیت خالی برای افزایش تولید ندارند، زیرا طرح‌های ظرفیت‌ساز تولید نفت حداقل سه تا پنج سال زمان می‌برد.

خطیبی افزود: بازارهای جهانی نفت به‌دلیل رشد تقاضا و تورم و رکود در جهان شاهد افت‌وخیزهای زیادی است، از این رو نمی‌توان درباره آینده قیمت نفت خام و گاز اظهارنظر قطعی کرد. ازسوی دیگر ما همچنان شاهد سایه بیماری کرونا در برخی کشورها نیز هستیم که می‌تواند رکود در بازار را تشدید کند، بنابراین بسته به شرایط اقتصادی دنیا به‌ویژه اقتصاد کشورهای پرمصرف قیمت نفت در آینده می‌تواند پرنوسان باشد.

جواد اصغری

کد خبر 459624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =