ضرورت دایر کردن نمایشگاه دائمی صنعت نفت در مجاورت با مرز عراق

مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز اروندان و مناطق نفت‌خیز جنوب بر ضرورت دایر کردن نمایشگاه دائمی صنعت نفت در مجاورت با مرز عراق و در شهر خرمشهر تأکید کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز اروندان، عبدالله عذاری‌اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، سه‌شنبه (پنجم بهمن‌ماه) در نشست هم‌اندیشی با مجموعه مدیران شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که در محل شرکت نفت و گاز اروندان واقع در اهواز برگزار شد، با اشاره به‌ وجود فناوری و تأسیسات به‌روز صنعت نفت در گستره فعالیت این شرکت گفت: صادرات دانش فنی به کشورهای همسایه ایران از اولویت‌ها و برنامه‌های کاری نفت و گاز اروندان محسوب می‌شود.

 وی با بیان اینکه حضور در بازار صادرات دانش فنی با هدف ارزآوری برای کشور از راهبردهای اصلی شرکت نفت و گاز اروندان است، در تشریح این موضوع گفت: در این رابطه، تعاملات و هماهنگی‌هایی نیز با دستگاه دیپلماسی کشور انجام شده که امکان صادرات دانش فنی موجود از سوی این شرکت را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه این چشم‌انداز از مسیر همکاری بین‌بخشی و تعامل نزدیک با شرکت ملی نفت ایران و شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب محقق می‌شود، گفت: تأسیسات موجود در گستره فعالیت شرکت نفت و گاز اروندان از فناوری‌های روز دنیا برخوردار است که رهاورد تعیین‌شده برای صادرات دانش فنی مهندسی این شرکت با کمک بدنه کارشناسی صنعت نفت عملی می‌شود.

عذاری‌اهوازی نیروی انسانی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را از جمله منابع کارشناسی توانمند در حوزه‌های تخصصی عنوان کرد و گفت: ارتباط بین شرکت‌های نفتی سبب هم‌افزایی و تسهیل امور می‌شود که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی یادآورشد: شرکت نفت و گاز اروندان نیز به‌عنوان یک شرکت جوان و مهم از لحاظ مقدار نفت تولیدی و واقع بودن در یک نقطه حساس میدان مشترک و مرزی در صنعت نفت از توانایی‌های تخصصی لازم برخوردار است که می‌تواند در مسیر تحقق چشم‌اندازهای تعریف‌شده شرکت ملی نفت ایران گام بردارد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، توانایی‌های لجستیکی، فنی و عملیاتی موجود این شرکت، زمینه‌ساز همکاری مشترک با شرکت‌های نفتی به‌ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب است.

عذاری‌اهوازی با بیان اینکه بازنگری در تفاهم‌نامه‌های منعقدشده بین مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت اروندان که در سال‌های گذشته منعقد ‌شده‌اند ضروری است، تصریح کرد: این شرکت‌ها توانایی افزایش بهره‌وری در تولید، همچنین تأسیسات صنعت نفت را دارند که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی بر ضرورت دایر کردن نمایشگاه دائمی صنعت نفت در مجاورت با مرز عراق و در شهر خرمشهر اشاره کرد و گفت: ارائه دستاوردها و معرفی توانمندی‌های صنعت نفت کشور در این نمایشگاه سبب توسعه مبادلات تجاری در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور می‌شود.

شیوه‌نامه‌ همکاری دو شرکت تدوین می‌شود

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم در این نشست گفت: ایجاد ارتباط قوی بین شرکت‌های نفتی کشور و نفت و گاز اروندان با هدف بهره‌وری و تقویت عملکرد آنها ضروری است.

وی از عملکرد جزیره‌ای شرکت‌ها انتقاد کرد و گفت: متأسفانه شرکت‌های نفتی کشور به‌دلیل برخی دیدگاه‌های مدیریتی خاص در سال‌های گذشته به چند تکه تبدیل شدند که این موضوع سبب ایجاد ضعف‌هایی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: به‌همین منظور برای اینکه بتوان بخشی از این ضعف‌ها را جبران کرد باید تعامل و همکاری‌های مشترک بین‌بخشی تقویت شوند.

دانشی با تأکید بر اینکه همکاری بین‌بخشی شرکت‌های نفتی منطقه و به‌کارگیری از ظرفیت‌های موجود به‌منظور بهبود عملکرد و اهداف اقتصادی کشور ضروری است، گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان شیوه‌نامه‌های همکاری تدوین خواهند کرد.

وی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک بین این شرکت و شرکت نفت و گاز اروندان را انجام فعالیت‌های پژوهشی دانست و گفت: بر اساس علوم مخازنی، نزدیک به هفت نوع تله نفتی در دنیا وجود دارد، اما تاکنون در ایران روی سه نوع از این تله‌ها کار مطالعاتی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اضافه‌ کرد: برای ورود به این بخش از همکاری‌های مشترک، نیاز است که در قالب کمیته‌های کارشناسی، برنامه‌ریزی منسجمی بین این دو شرکت ‌انجام شود.

دانشی تصریح کرد: انتقال نفت (از طریق خطوط‌ لوله) از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک محسوب می‌شود که به افزایش بهره‌وری و شتاب در تولید منجر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت واحدهای تعمیراتی، آزمایشگاهی، بازرسی فنی این شرکت در اختیار شرکت نفت و گاز اروندان خواهد بود، گفت: این ظرفیت‌ها به‌عنوان سرمایه‌های ملی و سازمانی باید با تعامل و همکاری بین‌بخشی استفاده شوند.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب همچنین به برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت نفت و حفاری خوزستان در بهمن‌ماه در اهواز اشاره کرد و گفت: به‌دعوت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، فعالان صنعت نفت برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که فرصتی مناسب برای ارائه توانمندی‌های کشور در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی خواهد بود.

دانشی اضافه‌کرد: همچنین ایجاد یک نمایشگاه دائم و کاربردی ویژه صنعت نفت کشور در محدوده منطقه آزاد اروند و شهر خرمشهر (در مجاورت با کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس) باید در برنامه‌های کاری روابط عمومی شرکت‌های مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت و گاز اروندان قرار گیرد.

کد خبر 452472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =