تولید تجمعی گاز غنی از پارس جنوبی به ۲ هزار میلیارد مترمکعب رسید

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس، رشد تجمعی تولید گاز از پارس جنوبی از ابتدای بهره‌برداری در سال ۱۳۸۱ تاکنون را حدود ۲ هزار میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: ارزش این رقم تولید تجمعی ۳۶۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، علیرضا عبادی در نشست روز چهارشنبه (ششم بهمن‌ماه) که با حضور هیئتی از معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد، گزارشی از وضع توسعه و بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی ارائه کرد و گفت: وظایف  شرکت نفت و گاز پارس در دو حوزه توسعه و تولید تقسیم‌بندی می‌شود که در حوزه توسعه، ساخت و بهره‌برداری از طرح‌های پارس جنوبی و در حوزه تولید، با توجه به بهره‌برداری و راهبری بخش فراساحل، هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از میدان پارس جنوبی برداشت می‌شود.

وی افزود: میدان گازی مشترک پارس جنوبی به‌گونه‌ای بلوک‌بندی‌شده که بیشترین بازدهی و بهره‌برداری از آن وجود داشته باشد و با توجه به اینکه حدود ۶۰ درصد از کل مساحت میدان را کشور قطر در اختیار دارد، باید با احتساب این موضوع، مقدار برداشت را سنجید.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه میدان پارس جنوبی به ۱۹ بلوک و ۲۹ فاز تولیدی تقسیم شده که هر بلوک دو یا سه فاز استاندارد را شامل می‌شود، گفت: از این ۲۹ فاز، تنها طرح توسعه فاز ۱۱ به بهره‌برداری نرسیده است که مطابق برنامه، بهره‌برداری از آن زمستان سال آینده محقق می‌شود.

عبادی با بیان اینکه میدان پارس جنوبی ۸ درصد ذخایر گاز جهان و ۵۰ درصد ذخایر گاز کشور را در خود جا داده است، گفت: تولید ۷۰ درصد گاز کشور از این میدان نشان‌دهنده وظیفه خطیر و مسئولیت بزرگ شرکت نفت و گاز پارس است که خوشبختانه تاکنون این مسئولیت را به‌صورت مطلوبی عهده‌دار بوده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه تأسیسات سرچاهی پارس جنوبی در فاصله حدود ۱۱۰ کیلومتر از بخش ساحلی قرار گرفته است، گفت: تاکنون در مجموع ۳۳۶ حلقه چاه حفاری، ۳۹ سکوی فراساحلی و ۳۲۰۰ کیلومتر خط لوله در میدان پارس جنوبی نصب و عملیاتی شده است.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به احداث ۱۳ پالایشگاه  در بخش نوار ساحلی خلیج فارس اشاره کرد و گفت از این رقم هشت پالایشگاه در پارس یک و ۵ پالایشگاه در پارس ۲ احداث شده که وظیفه دریافت، تصفیه و ارسال فرآورده‌های ارزشمند گازی شامل گاز متان، میعانات گازی، اتان، گاز مایع بوتان و پروپان و گوگرد تولیدی را به مبادی مصرف به‌عهده دارند.

عبادی به اهمیت میدان پارس جنوبی در زمینه رفاه عمومی و رونق بخشی به اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: در زمینه نخست می‌توان به تولید ۷۰ درصد گاز مصرفی خانگی، صنعتی و نیروگاه‌ها و نیز تأمین خوراک برای تولید ۴۰ درصد بنزین کشور از طریق فرآورش میعانات گازی در پالایشگاه‌های مربوطه و در زمینه رونق اقتصادی به تولید، صادرات و استفاده از محصولات راهبردی از جمله اتان، میعانات گازی و گاز مایع در صنایع پایین‌دستی کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هر طرح پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی را یک درصد افزایش می‌دهد، تصریح کرد: سودآوری یک طرح دو فازی پارس جنوبی روزانه ۱۰ میلیون دلار و سالانه ۳.۵ میلیارد دلار است که با توجه به هزینه ۵ تا ۶ میلیارد دلاری توسعه و تکمیل آن طرح، این رقم سرمایه‌گذاری در مدت دو سال قابل برگشت است و چنین امتیازی را با توجه به‌سرعت بازگشت سرمایه می‌توان منحصر به این میدان دانست.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس مصرف بی‌رویه گاز در کشور را یکی از چالش‌های پیش‌روی تولید دانست و با ابراز امیدواری نسبت به توجه بخش‌های مختلف مصرف‌کننده به این موضوع گفت: با وجود مصرف بسیار زیاد و نگران‌کننده، خوشبختانه تأمین انرژی بخش‌های مختلف استمرار داشته که این موضوع و رضایتمندی مردم از نبود کمبود گاز در کشور جای افتخار دارد.

عبادی درباره وضع تولید گاز ایران در مقایسه با قطر گفت: در سال‌های ابتدایی بهره‌برداری از میدان پارس جنوبی، در مقدار برداشت گاز از این کشور  فاصله چندانی نداشتیم. از سال ۱۳۸۵ قطر در برداشت گاز از ایران فاصله گرفت که با راه‌اندازی فازهای مختلف، سال ۹۶ در رقم تولید از این کشور  پیشی گرفتیم و اکنون روزانه حدود  ۷۰  تا ۸۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتری برداشت می‌کنیم.

وی رقم سرمایه‌گذاری انجام‌شده در توسعه میدان پارس جنوبی از ابتدا تاکنون را ۸۱ میلیارد دلار خواند و گفت: برای تکمیل کار توسعه این‌ میدان، حدود ۷.۸ میلیارد دلار سرمایه نیاز است تا پرونده پارس جنوبی به‌طور کامل بسته شود.

کد خبر 452494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =