عملیات نصب بازوهای اسکله ۲ گاز مایع بندر سیراف پارس تکمیل شد

عملیات نصب بازوهای بارگیری اسکله دوم گاز مایع بندر سیراف پارس با ظرفیت بارگیری ۵ هزار مترمکعب بر ساعت گاز مایع، با موفقیت پایان یافت.

به‌ گزارش شانا به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، پیام معتمد، مجری طرح بندر سیراف پارس در این زمینه گفت: خوشبختانه پس از دو روز عملیات پیوسته و شبانه‌روزی، با نصب هر سه عدد بازوی اسکله شماره دو گاز مایع (ال‌پی‌جی)، گام بسیار بزرگی به‌منظور تکمیل عملیات ساخت این اسکله برداشته شد.

وی ظرفیت بارگیری هر یک از این بازوها را ۲۵۰۰ مترمکعب بر ساعت و ظرفیت هر اسکله گاز مایع را ۵ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: از سه بازوی موجود در هر اسکله هنگام بهره‌برداری، دو بازوی  فعال و بازوی سوم به‌صورت ذخیره و آماده به‌کار، در مواقع اضطراری جایگزین می‌شود.

مجری بندر سیراف پارس با بیان اینکه اکنون جبهه‌های کاری مهمی با تکمیل عملیات نصب این سه بازو ایجاد شده است، به فعالیت‌های باقیمانده برای تکمیل عملیات لوله‌کشی (Piping) اسکله شماره ۲ اشاره کرد و گفت: با انتقال خطوط روی این اسکله، عملیات جوشکاری انجام می‌شود.

معتمد با بیان اینکه همه فعالیت‌های موجود در بندر با هدف تحقق بهره‌برداری و صادرات از اسکله شماره ۲ تا پایان امسال دنبال می‌شود، درباره ضرورت احداث این اسکله گفت: بندر سیراف پارس با دو اسکله گاز مایع، توان خدمات دادن به پنج پالایشگاه موجود در منطقه پارس ۲ را دارد و با توجه به راه‌اندازی بخش ال‌پی‌جی پالایشگاه فاز ۱۴ در آینده نزدیک، ترافیک اسکله‌ها افزایش می‌یابد و به این ترتیب وجود اسکله شماره ۲ گاز مایع الزامی خواهد بود.

ارزآوری ۱۱۷ میلیون‌دلاری صادرات گاز مایع از بندر سیراف پارس

وی با اشاره به عملیات هم‌زمان بهره‌برداری و اجرای پروژه ساخت در بندر سیراف پارس از بهمن‌ماه سال ۹۹ تاکنون گفت: خوشبختانه در هفته جاری، هفتمین کشتی از اسکله شماره یک بندر سیراف پارس بارگیری گاز مایع را انجام داد و مقدار صادرات گاز مایع از این بندر به بیش از ۱۹۰ هزار تن رسید.

به گفته مجری طرح احداث بندر سیراف، ارزش محصولات صادراتی از بندر سیراف پارس از ابتدای بهره‌برداری تاکنون، بر پایه قیمت‌های میانگین به بیش از ۱۱۷ میلیون دلار رسیده است که خوشبختانه این ارزآوری در زمان اجرای پروژه انجام شده و در اقتصاد طرح و اقتصاد کشور تأثیرگذار خواهد بود.

معتمد همچنین اجرای فعالیت‌های ساخت و تکمیل انبار ذخیره‌سازی و اسکله صادرات گوگرد این بندر را دارای اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود به موازات برنامه مقرر برای بهره‌برداری از اسکله شماره ۲، انبار شرقی ذخیره‌سازی گوگرد با ظرفیت ۴۳ هزار تن و پایانه بارگیری و صادرات گوگرد این بندر نیز تا پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

بر اساس این گزارش، بندر سیراف پارس دارای دو پست اسکله صادرات گاز مایع با ظرفیت بارگیری هر کدام ۵ هزار مترمکعب بر ساعت، برای صادرات گاز مایع توسط شناورهای ۵ هزار تا ۵۰ هزار تن، یک پست اسکله صادرات گوگرد با ظرفیت ۱۰۰۰ تن بر ساعت با هدف افزایش صادرات گوگرد به سایر کشورها و دو انبار ذخیره گوگرد با ظرفیت هرکدام ۴۳ هزار تن، ساختمان‌های اداری و عملیاتی بندر با مساحتی در حدود ۲ هزار مترمربع و خطوط انتقال ال‌پی‌جی به طول بیش از ۸۵ کیلومتر برای انتقال گاز مایع تولیدی فازهای ۱۳، ۱۴، ۱۹ و ۲۲ تا ۲۴ و مجتمع پتروپالایش کنگان با هدف صادرات است.

کد خبر 322493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =