دستاورد جهانی پتروشیمی پردیس/ تولید کود اوره دوستدار محیط زیست برای نخستین بار در دنیا

واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس با همکاری محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران پس از ۱۰ سال تحقیق و پژوهش و سه سال تلاش برای بومی‌سازی، برای نخستین بار در جهان موفق به تولید انبوه کود اوره دوستدار محیط زیست با مقاومت مکانیکی و خاصیت آنتی‌کیکی شد.

به گزارش شانا، غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: در فرآیند تولید اوره جدید پتروشیمی پردیس از نانوذرات ابداعی استفاده شده که در ساختار آنها هیچ ماده شیمیایی و حتی حلال شیمیایی وجود ندارد و با جلوگیری از انتشار فرمالدئید به اتمسفر، از آسیب به محیط زیست جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: تولید انبوه کود اوره با خواص Anti-cake، Slow-release، Environment-friendly و Eco-friendly نخستین بار در جهان در شرکت پتروشیمی پردیس اتفاق می‌افتد و این دستاورد افزون بر افزایش سود حاصل از فروش، سبب ارتقای استانداردهای کیفیت محصول، محیط زیست و کشاورزی و افزایش مزیت رقابتی می‌شود و با جذب مشتریان تازه از کشورهای توسعه‌یافته، پردیس را در صدر شرکت‌های تولیدکننده اوره جهان قرار می‌دهد.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات ۱۳ ساله پژوهشگران یادآور شد: لازم است از همکاری صمیمانه محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در دستیابی به این دستاورد مهم و بی‌نظیر با واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس تشکر کنم.

نقش و جایگاه اوره در توسعه صنعت کشاورزی دنیا

کود اوره به‌عنوان تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاهان یک ساله از جمله ذرت، گندم، جو، آفتاب گردان، کلزا، سویا گلرنگ، چغندرقند، نیشکر و سایر گیاهان زراعی یک ساله در سطح وسیعی در ایران و دنیا در حال استفاده است، به‌طوری‌ که در ایران سالانه حدود ۲ میلیوتن تن و در جهان حدود ۱۵۰ میلیون تن استفاده می‌شود.

درباره اهمیت استفاده از کودهای نیتروژنه به‌خصوص اوره در گیاهان زراعی یک ساله همین بس که در صورت مصرف نشدن، تولید این گیاهان تا یک‌دوم و حتی تا یک‌سوم مقدار ظرفیت ممکن است کاهش یابد، به‌ویژه در خاک‌های مناطق خشک مثل ایران که از نظر ماده آلی ضعیف هستند.

نکته قابل توجه دیگر اینکه یکی از صادرات اصلی پتروشیمی ایران به کشورهایی همچون هند و برزیل همین کود اوره است، به‌طوری‌ که تولید سالانه این کود در ایران ۶.۵ میلیون تن است که پس از مصرف داخلی، ۴.۵ میلیون تن آن سالانه صادر می‌شود.

اوره دوستدار محیط زیست با خاصیت آنتی‌کیکی، مقاومت مکانیکی و مقاومت گرمایی بالاتر

مجتبی غلامیان، رئیس واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس درخصوص اوره ابداعی این شرکت بیان کرد: افزایش خاصیت آنتی‌کیکی (ضد کلوخگی) محصول اوره، سبب ارتقای استانداردهای کیفیت و محیط زیستی محصول تا بالاترین استانداردهای جهانی شده و سبب ارتقای مشتریان در کشورهای توسعه یافته خواهد شد.

رهایش کندتر اوره می‌تواند به بهبود کارایی مصرف کود در مزرعه، سلامت بیشتر محصولات کشاورزی، کشاورزان و مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی منجر شود.

افزایش مقاومت گرمایی هم می‌تواند انتشار آمونیاک به اتمسفر را در مزرعه کاهش دهد. در این راستا موفق شدیم به‌طور مستقیم نانوذرات صفحه‌ای را به همراه پودر گیاهی به کود اوره فرمالدئیددار در خط تولید اوره در پتروشیمی پردیس اضافه و به‌طور مستقیم کود اوره با خاصیت آنتی‌کیکی (ضدکلوخگی) برتر، مقاومت مکانیکی و مقاومت گرمایی بالاتر، کند رهاتر و با انتشار کمتر فرمالدئید به اتمسفر تولید کنیم.

اعظم نامداری، از مجریان این طرح گفت: اوره کاربرد وسیعی در صنعت چوب برای ساخت چسب رزین اوره فرمالدئید دارد. استفاده از این نوع اوره در تولید چسب چوب می‌تواند سبب استحکام چسب تولیدی، همچنین کاهش خطر انتشار فرمالدئید به اتمسفر شود.

وی افزود: کاربرد وسیع دیگر اوره به‌عنوان کاتالیست در صنعت خودرو است، یکی از گازهای دخیل در پدیده گرمایش زمین و تغییر اقلیم،  همچنین تهدیدکننده سلامت انسان، N2O است که به وفور از اگزوز خودروهای دیزلی و کشتی‌ها به اتمسفر منتشر می‌شود.

هم‌اکنون در اگزوز خودروها از اوره محلول در آب برای تبدیل این گاز خطرناک به گاز بی‌خطر N2 استفاده می‌شود، اما در صورت بالا رفتن دما تا ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد، اوره به بیورت و سیانوریک اسید تبدیل می‌شودو خاصیت کاتالیستی آن کاهش می‌یابد و سبب انتشار مواد سرطان‌زا در هوا می‌شود که در اوره جدید دمای تجزیه آن به سیانوریک اسید از ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد به ۳۵۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و دیگر ماده خطرناکی تولید نمی‌شود.

دستاوردها و خواص اوره ابداعی پردیس

حسین صباحی از دیگر مجریان طرح با اشاره به دستاوردها و خواص اوره ابداعی گفت: در اوره کامپوزیتی جدید تنها با جایگزینی ۲۰ درصد از نانوذرات به جای فرمالدئید، سرعت رهایش اوره حدود ۱۶ درصد کندتر، مقاومت گرمایی ۳۷ تا ۱۱۳ درجه سانتی‌گراد بیشتر و انتشار فرمالدئید به اتمسفر به میزان ۲۲ درصد کمتر از اوره معمول است و نتایج DSC هم نشان داد اضافه کردن افزودنی‌های ابداعی به اوره، انرژی لازم برای ذوب و تجزیه اوره را به ترتیب ۴۳ درصد  و ۲۳ درصد افزایش داده است.

این داده‌ها نشان از بهبود مقاومت گرمایی اوره دارد و می‌تواند سبب کاهش درصد بیورت در کود تولیدی و کاهش انتشار آمونیاک از آن به اتمسفر ضمن کاربرد در مزرعه شود.

کد خبر 452496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =