توسعه فناوری‌ و تحول دیجیتال از مسیر پژوهشگاه صنعت نفت

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت حضور دانش‌بنیان‌ها برای تحول دیجیتال کشور مهم ارزیابی کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت می‌تواند در توسعه فناوری و تحول دیجیتال کشور نقش‌آفرین باشد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، جعفر توفیقی در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با گروه‌ شرکت‌های دانش‌بنیان دانیال موج به جایگاه جوانان و دانشگاهیانِ بااستعداد در کشور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش و پشتکار جوانان این مرز و بوم شاهد تحولات عظیمی در سطح کشور هستیم و هم‌اکنون این افراد از نظر فنی و علمی به جایگاهی دست یافته‌اند که می‌توانند با بزرگ‌ترین شرکت‌های بین‌المللی رقابت ‌کنند.

وی از روند سریع تحولات در دنیا یاد کرد و گفت: همواره تغییرات ایجادشده در سطح دنیا غیرقابل برگشت است و نیاز دارد  سازمان‌های پژوهشی و دانشگاه‌ها اطلاعات خود را به‌طور مستمر و با سرعت بالا به‌روز کنند و باید این نکته را در نظر گرفت که عمده‌ترین مزیت رقابتی کشورها موضوع تحول دیجیتال است که خوشبختانه شرکت‌های داخلی نظیر شرکتِ دانش‌بنیان دانیال موج نیز به آن ورود کرده‌ است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در همین زمینه تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت افزون بر آنکه به‌دنبال حل مشکلات صنعت است، آینده‌نگری و رصد فناوری‌های روز دنیا را در برنامه‌های خود قرار داده تا از این طریق بتواند اقدام‌های مؤثری را همسو با نیازهای صنعت نفت انجام دهد.

توفیقی افزود: همواره صنعت نفت را باید تکیه‌گاه اقتصادی و سیاسی کشور دانست، از این رو این صنعت عظیم برای تسریع فعالیت‌های عملیاتی خود نیاز دارد از فناوری‌های دیجیتالی بهره‌مند شود؛ بر همین اساس محققان پژوهشگاه صنعت نفت افزون بر انجام فعالیت‌های فناورانه روز این صنعت، به‌دنبال رصد فناوری‌های روزآمد دنیا نیز هستند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: محققان این مجموعه همواره از ظرفیت‌های موجود در کشور نظیر دانشگاه‌ها برای پیشبرد اهداف خود بهره‌مند می‌شوند زیرا سرعت تحولات به‌گونه‌ای‌ است که هیچ شرکت یا مجموعه‌ای نمی‌تواند به‌تنهایی و تنها با اتکا به توانمندی‌های درونی خود از پس تغییرات موجود برآید.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه به افزایش سرعت ورود فناوری‌ها به صنعت نفت از مسیر پژوهشگاه منجر شود، گفت: پژوهشگاه بهترین مرکزی است که می‌تواند در زمینه فناوری‌های مرتبط با موضوع دیجیتال و تحولات دیجتالی به صنعت نفت کشور کمک کند و با توجه به مطالعاتی که در حوزه‌های پردیس‌های سه‌گانه در این مجموعه صورت می‌گیرد به‌کار بردن فناوری‌های دیجتالی می‌تواند به بهبود و تسریع فرآیندها کمک کند.

توفیقی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت باید در موضوع کاربرد فرآیندهای دیجتالی و تسلط به دانش و فناوری در این زمینه در کشور پیشگام باشد و بتواند با تلاش محققان خود سبب نفوذ فناوری‌های مورد نیاز کشور در بخش‌های مختلف صنعت شود تا در نهایت صنعتی همچون صنعت نفت پابه‌پای دیگر صنایع دیجیتالی موجود در دنیا به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

گفتنی است این تفاهم‌نامه روز شنبه (نهم بهمن‌ماه) در پژوهشگاه صنعت نفت امضا شد که پیاده‌سازی تحول دیجیتال، نیازسنجی فنی در زمینه‌های هوش‌مصنوعی و طراحی، پیاده‌سازی و بومی‌سازی تجهیزات ارتباطی مورد نیاز صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از مهم‌ترین مسائل این تفاهم‌نامه به شمار می‌آید.

کد خبر 452567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =