گام مثبت پژوهشگاه نفت برای بهینه‌سازی مصرف و افزایش کارآیی انرژی

رئیس بخش تاسیسات الکتریکی پژوهشگاه صنعت نفت گفت: متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و با هدف کاهش هزینه‌های تأمین انرژی الکتریکی و بهینه‌سازی مصرف انرژی سیستم روشنایی این مجموعه را باز طراحی و تعویض کردند.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، مصطفی برزآبادی فراهانی با اشاره به اهمیت انرژی در دنیای امروز گفت: یافتن روند مصرف انرژی در کشورهای مختلف برای برنامه ریزهای اقتصادی و سیاسی دارای اهمیت بالایی است و مسائلی نظیر محدودیت دوام ذخایر فسیلی، نگرانی‌های زیست محیطی، گرمایش جهانی، ازدحام جمعیت، رشد اقتصادی و ضریب مصرف، همگی مباحث مهمی هستند که فکر کارشناسان را با هدف صرفه جویی اقتصادی به خود مشغول نموده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مصرف بالای انرژی در ساختمان‌های عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی و ارائه راهکارهای مدیریتی برای کاهش مصرف انرژی ضروری به نظر می‌رسد، از این‌رو یکی از مناسبترین راه کارها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، استقرار سیستم مدیریت انرژی است.

رئیس بخش تأسیسات الکتریکی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: در این زمینه واحد مهندسی و خدمات فنی پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد کارگروه «مدیریت انرژی و منابع آب» و ایجاد گروه تخصصی با عنوان «مدیریت انرژی پژوهشگاه» الگوی مصرف در همه ساختمان‌های پژوهشگاه را اصلاح و مصارف بارز انرژی را شناسایی کرد و نتایج مطلوبی را به‌دست آورده است‌.

برزآبادی فراهانی بیشترین مصرف برق را مرتبط با بخش روشنایی دانست و گفت: ۵۰ درصد مصرف برق در سطح پژوهشگاه در بخش روشنایی است و به‌طور حتم نور خروجی لامپ‌ها نیز با گذشت زمان کاهش می‌یابد از این‌رو واحد مهندسی و خدمات فنی با همکاری مرکز نوآوری پژوهشگاه برای تحقق کاهش مصرف انرژی الکتریکی و با توجه به پیشرفت‌های فناوری، تعویض سیستم روشنایی قدیمی که بیش از ۱۴سال قدمت دارد را در دستور کار خود قرار داده و اقدام به تغییر سیستم روشنایی ساختمان اداری کرده است که در واقع نوعی سرمایه‌گذاری ارزشمند به شمار می‌آید.

وی به مزیت سیستم‌های جدید روشنایی در پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: چراغ‌های در نظر گرفته شده از تازه‌ترین نوع چراغ‌ها و از نوع LED هستند؛ از سوی دیگر بالاترین بهره نوری و طول عمر ۱۰ سال را می‌توان از دیگر مزیت‌های این چراغ‌ها دانست.

رئیس بخش تأسیسات الکتریکی پژوهشگاه صنعت نفت  افزود: طبق پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هزینه‌های سرمایه گذاری اولیه توسط بخش خصوصی انجام و پژوهشگاه از محل کاهش هزینه‌های ناشی از صرفه‌جویی هزینه‌های آن را به‌صورت اقساط پنج‌ساله (روش ESCO) بازپرداخت می‌کند.

برزآبادی فراهانی تصریح کرد: الگوی سرمایه‌گذاری یادشده یکی از تازه‌ترین روش‌های معاملاتی در وزارت نفت بوده و از جانب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال و تمجید شد و امیدواریم این پروژه ظرف یک سال با اولویت‌بندی ساختمان‌های دارای مصرف انرژی بالاتر اجرایی شود.

کد خبر 453107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =