آمادگی بخش‌ خصوصی برای خلق نوآوری در صنعت پتروپالایشی کشور

طرح نوآوری در صنعت پالایش نفت در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بررسی شد و بخش خصوصی برای مشارکت در خلق نوآوری در این صنعت اعلام آمادگی کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، مهدی احمدی‌مروست، جانشین معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مسئله تقاضای انرژی در جهان گفت: بر اساس گزارش منتشرشده دبیرخانه مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)، تقاضای جهانی انرژی با روندی افزایشی از ۱۴۶۷۰ معادل میلیون تن نفت در سال ۲۰۱۹، به ۱۸۲۰۰ میلیون تن نفت در سال ۲۰۵۰ می‌رسد.

وی افزود: سهم سوخت‌های فسیلی در ترکیب سبد انرژی جهان از ۸۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۷۱ درصد در سال ۲۰۵۰ کاهش می‌یابد، همچنین تا سال ۲۰۵۰ گاز طبیعی با ۲۸ درصد سهم و پس از آن، نفت خام با ۲۷ درصد و زغال‌سنگ با ۱۶ درصد به ترتیب بیشترین سهم را در ترکیب تقاضای انرژی جهان خواهند داشت.

جانشین معاون فناوری و روابط بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر با در نظر گرفتن انرژی‌های نو، برق‌آبی و... تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به دو برابر می‌شود و از ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۲۴ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش می‌یابد.

این عضو پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، سهم مصارف مختلف فرآورده‌های نفتی در جهان رو به افزایش است، یادآور شد در سال‌های اخیر، صادرات محصولات مبتنی بر نفت کوره از ایران روند صعودی داشته است.

مروست به نقش پتروپالایشگاه‌ها در صنعت نفت و پتروشیمی کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آیین‌نامه اجرایی این قانون، در روش تنفس خوراک پترو پالایشگاه‌های احداث‌شده از آغاز بهره‌برداری خوراک رایگان دریافت می‌کند و این موضوع تا زمانی ادامه دارد که ارزش خوراک دریافت‌شده برابر هزینه سرمایه احداث پتروپالایشگاه شود، سپس مجریان طرح‌ها مبلغ دریافتی در قالب قانون تنفس خوراک را به‌صورت وامی هشت‌ساله به صندوق توسعه ملی بازپرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت چند واحد پتروپالایشگاه در کشور، تصریح کرد: افزایش ظرفیت پالایشی و تامین فرآورده‌های موردنیاز با تأکید بر زنجیره ارزش با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام سنگین، در دستور کار قرار دارد.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست به گزارش اخیر خبرگزاری رویترز اشاره کرد که بر اساس آن، میانگین روزانه تولید نفت ایران به ۲ میلیون و ۴۷۸ هزار بشکه رسیده است. بر اساس این گزارش، ۱۳ عضو اوپک نیز روزانه معادل ۲۸ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کنند.

وی به گزارش دیگری از اداره اطلاعات انرژی آمریکا اشاره کرد که بر اساس آن، روسیه با تأمین ۵۶ درصد از گاز ترکیه، نقش اصلی در تأمین این سوخت برای ترکیه را دارد و ایران نیز ۱۶ درصد از گاز مورد نیاز ترکیه را تامین می‌کند.

در ادامه این نشست، تدوین برنامه عملیاتی راهبردی برای زنجیره خلق نوآوری در صنعت پتروپالایشی کشور در کمیسیون انرژی اتاق تهران تصویب شد و رئیس این کمیسیون، آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت در خلق نوآوری در این صنعت را اعلام کرد.

کد خبر 452576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =