پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای لاوان ساخته می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه لاوان از ساخت یک پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای در جوار پالایشگاه لاوان و تلاش برای افزایش روزانه یک‌ میلیون لیتری تولید بنزین این پالایشگاه خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، محمدعلی اخباری با اشاره به راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون و استفاده از کاتالیست ایرانی در این واحد گفت: با پشتوانه کار پژوهشی انجام شده، تولید روزانه بنزین پالایشگاه لاوان به ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار لیتر می‌رسد.

وی افزود: طرح ساخت پتروپالایشگاه لاوان به ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز به‌منظور توسعه طرح‌های پتروپالایشی در صنعت نفت، برنامه‌ریزی و ازسوی پالایشگاه لاوان ثبت و مقرر شده است در جوار پالایشگاه کنونی لاوان ساخته شود.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان تأکید کرد: اقدام‌های نخستین مربوط به طرح از جمله دریافت مجوزهای لازم برای اجرا، انجام شده است و در حال رایزنی با منطقه ویژه اقتصادی لاوان، به‌منظور دریافت موافقت تخصیص زمین هستیم.

اخباری تصریح کرد: مجوز معاون وزیر نفت در امور پالایش برای ساخت این پتروپالایشگاه دریافت شده است و کارشناسان ما و منطقه ویژه اقتصادی لاوان، مشغول بررسی جانمایی اجرای طرح هستند که اگر مشکلی باشد برطرف شود و زمین در اختیار پالایشگاه قرار گیرد.

وی درباره مختصات مهم طرح احداث پتروپالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای لاوان بیان کرد: در این باره با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی رایزنی و موافقت اولیه حاصل شده است تا در این طرح همکاری لازم با پالایشگاه لاوان انجام شود.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه لاوان، سهامداران عمده از سرمایه‌گذاری در طرح پتروپالایشی جدید استقبال کرده‌اند، با بخش خصوصی نیز مذاکراتی انجام شده است، درباره تسریع و تسهیل اجرای این طرح کارگروهی ایجاد شده است تا با پیگیری مستمر طرح به سرانجام برسد.

اخباری افزود: با توجه به رفع محدودیت‌ها مربوط به کرونا، کشور در شیب تند مصرف بنزین قرار گرفته است، فعالیت بی‌وقفه مجموعه پالایشگاه‌های کشور به‌صورت تمام‌وقت ادامه دارد تا بنزین موردنیاز کشور در ایام آخر سال و نیز نوروز سال آینده تأمین شود.

برنامه‌ریزی برای اجرای دو طرح به ارزش ۷۰ میلیون دلار در پالایشگاه لاوان

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان با اشاره به اهداف تعریف‌شده طرح‌های جدید این پالایشگاه برای افزایش سودآوری و نقدینگی شرکت در پی اجرای آن تصریح کرد: اکنون در پالایشگاه نفت لاوان اجرای  طرح‌هایی در دستور کار قرار گرفته از جمله، طرح حلال‌سازی به ارزش ۲۰ میلیون دلار که در هیئت مدیره مصوب و کارهای مربوط به اجرای این قرارداد آغاز شده است.

اخباری تأکید کرد: پروژه دیگر به واحد تقطیر در خلأ جدید پالایشگاه مربوط می‌شود که تولید لوبکات، وکیوم باتوم و سایر فرآورده‌های مربوط به نفت کوره در این واحد انجام خواهد شد. این طرح که ارزش آن به ۵۰ میلیون دلار می‌رسد، در حال برگزاری مناقصه است و مدیران اجرایی آن انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به چگونگی تأمین هزینه این طرح‌ها، ‌گفت: منابع تأمین مالی این طرح‌ها نیز آماده شده، نظر هیئت مدیره شرکت و سهامدار عمده دریافت شده است و با اعلام موافقت آنها  در حال اجرایی شدن است و با این اوصاف انتظار می‌رود در سه ماه آینده اقدام اجرایی آغاز شود.

مدیرعامل پالایشگاه نفت لاوان بیان کرد: پالایشگاه در تربیت نیروی متخصص در صنعت پالایش و اعزام آنها به دیگر پالایشگاه‌ها پیشرو بوده است، مدیرانی در این محیط به رشد و بالندگی رسیده‌اند که هم اکنون در عرصه نفت و پالایش مشغول فعالیت هستند.

به گفته اخباری، این پالایشگاه هم‌اکنون با ظرفیت پالایش روزانه ۵۵ هزار بشکه در روز در حال فعالیت است.

کد خبر 452479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =