امکان ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه فراهم است

مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی، با توجه به نیروی انسانی ماهر و توانمند، تجهیزات کارگاهی و تجربه بالا، از ظرفیت‌های موجود صنعت نفت کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه مشعل، مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی، از مدیریت‌های تخصصی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است که وظیفه تعمیر اساسی ماشین‌آلات فرآیندی با قدرت بالای ۴ هزار اسب بخار شامل انواع توربین‌ گازی، کمپرسور، پمپ‌ انتقال نفت و الکتروموتور و تجهیزات فرآورشی این شرکت را به‌عهده ‌دارد و خدمات انحصاری خود را در این زمینه به سایر شرکت‌های نفت و گاز کشور ارائه می‌کند. مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی، از نظر برخورداری از نیروی انسانی ماهر و توانمند، تجهیزات کارگاهی و تجربه بالا، از ظرفیت‌های موجود صنعت نفت کشور برای صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه است.

امید کیانی، مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بیان توانمندی‌ها و برنامه‌های این مدیریت برای صدور خدمات فنی پرداخته است.

 وی با تشریح کامل توانمندی‌ها و اقدام‌های در حال انجام این مدیریت در زمینه صدور خدمات مهندسی می‌گوید: «ما دانش و توان فنی اورهال کارخانه‌های بهره‌برداری، نمک‌زدایی، تقویت فشار گاز،‌ مخازن فراورشی، مبدل‌ها، توربین‌های رولزرویس و سولار سنتار، کمپرسورهای سولار مدل C۱۶ و C۳۱ و ... را در اختیار داریم و به آن کاملاً مسلط هستیم و این کار را در هر کشوری به‌راحتی انجام می‌دهیم.» مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای حضور پرقدرت در کشورهای منطقه در صورت فراهم شدن شرایط اعلام آمادگی می‌کند.

مدیر تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با برشمردن بخش عملیات که شامل دو کارگاه‌ و چهار واحد تعمیرات اساسی است، به کارگاه مرکزی اهواز اشاره می‌کند و یادآور می‌شود این مجموعه از مدیریت در یک سال گذشته توانسته با خدمات‌دهی به شرکت‌های داخلی مانند شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، نفت و گاز غرب، پایانه‌های نفتی، نفت و گاز اروندان، ملی حفاری، فلات قاره، خطوط لوله و مخابرات و پتروشیمی‌های مستقر در ماهشهر حدود ۲ میلیارد تومان درآمدزایی کند. صحبت از نیروی انسانی که می‌شود، کیانی این نکته را یادآوری می‌کند که یکی از محدودیت‌های اصلی، جذب نیروی انسانی است.

متن کامل این گفت‌وگو در ادامه می‌آید:

ابتدا به مأموریت و اهداف مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بپردازید که شامل چه بخش‌ها و مراکزی است و چه توانمندی و قابلیت‌هایی دارد؟

حوزه فعالیت مدیریت تعمیرات، در دو بخش عملیاتی و فنی مهندسی است. بخش عملیات شامل دو کارگاه‌ و چهار واحد تعمیرات اساسی است. کارگاه‌های مرکزی در اهواز و آغاجاری مستقرند. فلسفه وجودی این دو کارگاه، ‌افزون بر پشتیبانی از واحدهای تعمیراتی این مدیریت، حمایت از شرکت‌های بهره‌برداری است.

کارگاه مرکزی اهواز، شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون، مارون، مسجدسلیمان، معاونت حفاری و دیگر مدیریت‌های ستادی و عملیاتی حاضر در اهواز را پشتیبانی می‌کند. این کارگاه‌ها شامل واحدهایی مثل جوشکاری، تراشکاری، رزوه‌زنی لوله‌های حفاری، دیزل ژنراتورها، الکتروموتورها و یک واحدی هم که به‌تازگی راه‌اندازی شده، شامل تعمیرات اساسی توربین‌هاست.

کارگاه آغاجاری هم از شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری و گچساران پشتیبانی می‌کند، البته باید به این نکته اشاره کنم که کارگاه آغاجاری، یک وجه تمایز با کارگاه اهواز دارد و آن برخورداری از واحد اورهال توربین‌های بالای ۴ هزار اسب بخار برندهایی همچون رولزرویس و سولار است.

تعمیر توربین‌ها به دو شکل صورت می‌گیرد؛ یا در محل کارخانه تعمیر می‌شوند یا در کارگاه مرکزی. کارگاه مرکزی آغاجاری، توانایی تعمیر اساسی و اورهال انواع توربین‌ رولزرویس و توربین و کمپرسورهای سولار سنتار و مدل‌های C۱۶ و C۳۱ را دارد. در این ارتباط کارگاه مرکزی آغاجاری، مجوز فنی و گواهی (certificate) تعمیر توربین‌های رولزرویس را از کارخانه سازنده دریافت کرده و تنها مجموعه‌ای در وزارت نفت است که این توانمندی را در اختیار دارد.

همان‌طور که گفته شد، افزون بر کارگاه‌های اهواز و آغاجاری، چهار واحد تعمیرات اساسی هم داریم که اورهال و کار تعمیر اساسی تجهیزات فرآورشی واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی، ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز و کارخانه‌های گاز و گاز مایع را در سطح مناطق نفت‌خیز انجام می‌دهند. این واحدها در چهار ناحیه کارون، مارون، آغاجاری و گچساران مستقرند و تعمیرات تمامی توربوکمپرسورها، توربوپمپ‌ها، الکتروموتور کمپرسورها را به‌وسیله نیروهای متخصص در محل واحدهای فراورشی انجام می‌دهند.

 با توجه به گستره عظیم فعالیت مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که به آن پرداخته شد، در چه زمینه‌هایی توانایی صدور خدمات فنی و مهندسی دارد؟

مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی، یک مدیریت فنی و عملیاتی است و بی‌شک سازمانی که فنی و عملیاتی است، حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌تواند تجارب گذشته و حال خود را در اختیار دیگران بگذارد. بر این اساس باید بگویم که ما در زمینه چنین توانمندی‌های تخصصی و منحصربه‌فرد در سطح وزارت نفت، آماده ارائه خدمات به شرکت‌های داخلی و خارجی هستیم.

اگر به‌عنوان نمونه بخواهیم به مواردی در حوزه داخل اشاره کنید، چه درخواست‌هایی قابل ذکر است که متقاضی دریافت خدمات فنی و مهندسی از این مدیریت بوده‌اند؟

 هم‌اکنون چند درخواست از شرکت‌های خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان، خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه لرستان، خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران، شرکت پارس جنوبی، شرکت نفت فلات قاره ایران، پالایشگاه فجر جم و خطوط لوله نفت منطقه خلیج‌فارس دریافت کرده‌ایم که متقاضی ارائه خدمات ما برای تعمیر تجهیزاتی مثل توربوکمپرسورها و شیرهای کنترل سوخت هستند؛ هرچند در گذشته نیز چنین خدماتی به آنها ارائه کرده‌ایم.

در واقع ما می‌توانیم همین کاری را که الان در صنایع نفت و گاز خودمان انجام می‌دهیم، برای صنایع نفت و گاز کشورهای همسایه هم انجام دهیم.

ما دانش و توان فنی اورهال کارخانه‌های بهره‌برداری، نمک‌زدایی، تقویت فشار گاز،‌ مخازن فراورشی، مبدل‌ها، توربین‌های رولزرویس و سولار سنتار، کمپرسورهای سولار مدل C۱۶ و C۳۱ و ... را در اختیار داریم و به آن کاملاً مسلط هستیم و این کار را در هر کشوری به‌راحتی انجام می‌دهیم.

به بخش خدمات فنی و مهندسی بپردازیم شامل چه حوزه‌هایی است و مدیریت این شرکت در این بخش، چه توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی دارد؟

باید اشاره کنم که مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه فنی و مهندسی حرف‌هایی برای گفتن دارد که این خدمات بیشتر از سوی دو بخش مهندسی تعمیرات و بازرسی فنی ارائه می‌شود. مهندسی تعمیرات، شامل مکانیک و ابزار دقیق است که به همراه بازرسی فنی، کارهای عملیاتی را پشتیبانی می‌کنند.

برای نمونه در تعمیر اساسی ماشین‌آلات دوار و مخازن، این واحدها وظیفه رفع اشکال و تأیید نهایی قطعات تعویضی را به‌عهده دارند و بدون تأیید بازرسی فنی راه‌اندازی نمی‌شود. به جرأت می‌توان گفت بازرسی فنی این مدیریت با ۱۵ سال سابقه فعالیت و به عنوان واحدی مجزا، معتبرترین و متخصص‌ترین نیروهای فنی را در اختیار دارد که در ارتباط با ماشین‌آلات دوار در سطح وزارت نفت، حرف برای گفتن داشته و یک مرجع به شمار می‌آیند.

این دو واحد به شکل اختصاصی برای توربین‌ها، کمپرسورها و ماشین‌آلات دوار طراحی شده و برای هر فعالیتی دستورعمل‌های فنی تهیه کرده‌اند. برای نمونه، در جریان ساخت توربین داخلی به نام تیدا، بسیاری از بحث‌های فنی و اشکالات آن با همکاری کارشناسان ما و معاونت خدمات مهندسی تعمیرات مناطق نفت‌خیز جنوب به سرانجام رسیده است، همچنین واحد دیگری داریم با عنوان واحد مهندسی برآوردها. این واحد، متشکل از کارکنانی است که سابقه اجرایی و فنی بالایی دارند.

اداره برآوردها اکنون، بانک اطلاعاتی را درست کرده که مشخصات همه تجهیزات فرآورشی از جمله مخازن، مبدل‌ها، ایستگاه‌های تقویت فشار/ تزریق گاز و حتی توربین‌ها و قطعات آنها را در اختیار دارد که از آن برای برون‌سپاری و پیمان‌سپاری کارها استفاده می‌شود. در واقع این واحد، هزینة انجام کارهای تعمیراتی را با استفاده از فهرست بهای وزارت نفت انجام می‌دهد که یک کار تخصصی صنعت نفت است و بیشتر از سوی شرکت‌های مشاوره‌ای خصوصی انجام می‌شود.

ما در این زمینه به شرکت‌های نفتی از جمله شرکت‌های بهره‌برداری تابع مناطق نفت‌خیز و مدیریت‌های عملیاتی دیگر همانند تعمیر و تکمیل چاه‌ها، خدمات برآورد کارهای تعمیراتی ارائه می‌کنیم. این کار در انجام مناقصات و تهیه شرح کار برای واگذاری تعمیرات به پیمانکاران اهمیت بالایی دارد.

افزون بر این موارد، واحد برنامه‌ریزی تعمیرات این مدیریت، بانک اطلاعاتی از تمامی تجهیزات موجود در مناطق نفت‌خیز جنوب تهیه و شرح کار همه آنها را با شماره اموال خاص خودش مشخص کرده که برای هر نوع کار تعمیراتی، شرح کار آن مشخص و آماده است. این شرح کار بر اساس آخرین تعمیرات اساسی و دستورعمل بازرسی فنی روزآمد می‌شود. بر این اساس ما در حوزه خدمات فنی مهندسی در چهار بخش مهندسی تعمیرات، بازرسی فنی، مهندسی برآوردها و برنامه‌ریزی تعمیرات آماده صدور خدمات فنی هستیم.

با توجه به توضیحاتی که درباره مأموریت و شرح کامل وظایف مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی ارائه کردید، همچنین جایگاه و رتبه‌ای که در آن قرار دارید، آیا نوع کاری که در کشور در حال انجام دارید، به لحاظ استاندارد یا تکنولوژی‌ در کشورهای منطقه قابلیت اجرا دارد؟

وقتی صحبت از توربین می‌کنیم، به‌عنوان نمونه توربین رولزرویس، ساختار اصلی این توربین در همه مدل‌های آن با هر توان و قدرتی مشابه است و در مدل‌های تازه‌تر فقط تعدادی از قطعات تفاوت دارند، بنابراین وقتی مجموعه‌ای مانند مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی توانایی فنی تحلیل و برنامه‌ریزی تعمیر رولزرویس را داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند این کار را برای مدل‌های مورد تعمیری خود در کارگاه مرکزی آغاجاری (۱۵۳۳ و ۱۵۳۴ و ۱۵۳۵) و در واحدهای نفت و گاز کشورهای دیگر نیز انجام دهد.

باید اشاره کنم که در شرایط حاضر بسیاری از قطعات مورد نیاز تعمیر توربین‌ها از جمله رولزرویس را با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تأمین می‌کنیم. تجهیزات فراورشی دیگر مانند مخازن، در همه تأسیسات صنعت نفت یکسان است و تفاوتی با هم ندارند و مهم این است که روش تعمیرات اساسی آنها برای ما شناخته شده است.

با این اوصاف آیا مدیریت تعمیرات در گذشته برنامه‌ای برای صدور خدمات فنی و مهندسی داشته و یا در این زمینه فعالیتی در دست انجام دارد؟

خدمات مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی، در زمینه‌هایی که توضیح داده شد، تاکنون به بسیاری از شرکت‌های تابع وزارت نفت ارائه شده و رضایت آنها را به همراه داشته است. اگر بخواهم فقط به کارگاه مرکزی اهواز بپردازم، این مجموعه از مدیریت ما در یک سال گذشته توانسته است با خدمات‌دهی به شرکت‌های داخلی مانند شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، نفت و گاز غرب، پایانه‌های نفتی، نفت و گاز اروندان، ملی حفاری، نفت فلات قاره، خطوط لوله و مخابرات نفت و پتروشیمی‌های مستقر در ماهشهر حدود ۲ میلیارد تومان درآمدزایی کند. هم‌اکنون شرکت فلات قاره پنج دستگاه روتور در حال تعمیر در کارگاه اهواز دارد، حتی شرکت‌های خصوصی هم به دلیل اطمینان به کار ما، تعدادی سفارش برای انجام داده‌اند.

البته حدود پنج سال پیش برای حضور در یکی از کشورهای همسایه مذاکراتی داشته‌ایم که به سرانجام نرسید، اما در صورت فراهم شدن شرایط، آماده حضور پرقدرت در کشورهای منطقه هستیم.

با توجه به اینکه این مدیریت زیرمجموعه یک شرکت دولتی است، آیا به لحاظ قانونی امکان صدور خدمات فنی را دارد؟

برای این کار از شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنیم. ما نظارت راهبردی خواهیم داشت و شرکت‌های خصوصی پیمانکار خواهند بود. هم‌اکنون نیز کارهایی که در حوزه تعمیرات اساسی تأسیسات فراورشی انجام می‌دهیم، به همین صورت است، یعنی ما نظارت و راهبری را به‌عهده داریم و شرکت‌های پیمانکاری کار را انجام می‌دهند. ما یک بانک اطلاعاتی از پیمانکاران داخلی داریم که تخصص آنها تعمیرات اساسی تأسیسات نفت و گاز بوده و از این نظر دست ما برای حضور در دیگر کشورها باز است.

صدور خدمات فنی چه دستاوردها و مزیت‌هایی برای مدیریت تعمیرات تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فرآیندی و در سطح کلان آن، در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به همراه خواهد داشت؟

طبیعی است که صدور خدمات فنی اهمیت زیادی دارد و از این مسیر می‌توانیم افزون بر به دست آوردن درآمدهای ارزی برای پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی، بازار کار فراهم و زمینه افزایش اشتغال نیروهای داخلی را ایجاد کنیم.

 چه عواملی می‌توانند در کسب موفقیت در صدور خدمات فنی و مهندسی تأثیرگذار باشند؟

یکی از محدودیت‌های اصلی ما جذب سرمایه انسانی است، با توجه به اینکه تعدادی از کارشناسان ما در سال‌های اخیر بازنشسته شده‌اند، می‌توانیم با جذب سرمایه انسانی و آموزش آنها به‌منظور استفاده از تجربه‌های کارشناسان، خود را برای حضور در عرصه‌های داخلی و خارجی قوی‌تر کنیم.

کد خبر 452729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =