نگهداشت توان تولید میدان‌های نفتی سلمان و رشادت بررسی شد

هیئتی متشکل از مسئولان و کارشناسان دفتر امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور، شرکت نفت فلات قاره ایران و معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان‌سنجی اقتصادی، روزهای ۲۲ و ۲٣ دی‌ماه از میدان‌های نفتی مشترک سلمان، رشادت و منطقه ویژه اقتصادی لاوان دیدن کردند.

به گزارش شانا به نقل از معاونت برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی اقتصادی، تولید نفت از میدان نفتی مشترک سلمان از طریق سیستم گازرانی و تزریق آب انجام می‌شود و در جلسه برگزارشده، بر انجام اقدام‌های نگهداشت توان تولید شامل تزریق حجم آب با فشار طراحی و سیستم گازرانی بسته و رعایت مسائل زیست‌محیطی تأکید شد، همچنین از سوی دفتر امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور عنوان شد که تأمین بودجه و اعتبار مورد نیاز نگهداشت توان تولید این میدان در اولویت و دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، تولید نفت میدان رشادت از چاه‌های سکوی قدیمی و چاه‌های تکمیل‌شده طرح تولید زودهنگام با شرایط کنونی انجام می‌شود. حفاری و تکمیل ۲٠ حلقه چاه، تکمیل و نصب عرشه سکوهای تولیدی، مسکونی و سرچاهی با انعقاد قرارداد EPCD به پیمانکار واگذار شده است و در زمان بازدید، دکل حفاری نیز در حال انجام حفاری بود. این پروژه از تیرماه امسال شروع و مدت‌زمان تکمیل آن، تقریباً دو سال درنظر گرفته شده است.

با توجه به اینکه از سیستم تلمبه‌های درون‌چاهی در تولید نفت از چاه‌های میدان رشادت استفاده می‌شود، تکمیل و نصب سکوی تولیدی به‌منظور تأمین برق موردنیاز حائز اهمیت است، به‌همین منظور تأمین مالی به‌موقع، پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکار و اهتمام مجری طرح در شرکت نفت فلات قاره ایران برای مدیریت فعالیت‌های پروژه از مواردی است که در تسریع روند اجرایی و جلوگیری از تأخیر در تکمیل طرح مورد تأکید قرار گرفت.

در این سفر همچنین ضمن بررسی فعالیت‌های شرکت منطقه ویژه اقتصادی لاوان، استفاده از امکانات این شرکت به‌منظور پشتیبانی از فعالیت‌های تولید انرژی شرکت نفت فلات قاره ایران شامل ترخیص کالا و معافیت‌های گمرکی، تأمین زیرساخت‌های توسعه میدان‌های نفتی و گازی منطقه عملیاتی لاوان و دیگر فعالیت‌های مرتبط با انرژی موردتوجه قرار گرفت.

گفتنی است این بازدید به درخواست دفتر امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور با هدف اطلاع از روند انجام‌ کار و مقدار پیشرفت و نواقص پروژه‌های یادشده انجام شد. منطقه عملیاتی لاوان از مناطق عملیاتی شش‌گانه شرکت نفت فلات قاره ایران است که نفت و گاز آن از طریق دریا تولید و از اسکله جزیره لاوان صادر می‌شود.

کد خبر 452734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =