بازیابی ۳ میلیون مترمکعبی گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد اعلام کرد که با وجود رسیدن تولید گاز این پالایشگاه به حداکثر ظرفیت فرآورش در فصل سرما، کاهش گازهای ارسالی به مشعل همچنان رکوردهای تازه‌ای را در این مجموعه ثبت می‌کند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، یحیی فیضی گفت: در سال‌های اخیر، گام‌های مؤثری از سوی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در حوزه محیط زیست برداشته شده که یکی از این اقدام‌های شاخص، جمع‌آوری و بازیابی گازهای مشعل بوده است.

>>> بیشتر بخوانید؛

کاهش ۷۰ درصدی آلاینده‌های صنعت گاز ایران تا ۳ سال آینده

وی افزود: بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های محیط زیستی یکی از دغدغه‌های اساسی صنایع، به‌ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است و تاکنون روش‌های گوناگونی چه در مرحله طراحی اولیه و چه در مرحله اصلاح واحدهای موجود، بررسی و استفاده شده است.

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد تصریح کرد: از آنجا که اصلی‌ترین راه اتلاف انرژی در پالایشگاه‌ها، سیستم مشعل (Flare) است و بیشترین مقدار آلاینده‌های محیط زیستی هم از همین سیستم متصاعد می‌شود، توجه به بهینه‌سازی عملکرد و اصلاح این بخش، اهمیت زیادی دارد. تا به امروز، روش‌ها و راهکارهای گوناگونی برای کاهش یا بازیابی گازهای ارسالی به مشعل ارائه شده که به‌طور عمده روی اصلاح واحدهای تولیدکننده گازهای ارسالی به مشعل معطوف شده‌اند.

فیضی اظهار کرد: شایان ذکر است که اصلاح سیستم می‌تواند در هر واحد تولیدکننده گاز یا در سیستم مشعل موجود انجام شود. با توجه به توجیهات اقتصادی، به کمک طراحی یک سیستم خاص فشرده‌سازی گاز، مقدار سوزاندن گاز در پالایشگاه را می‌توان به‌طور قابل توجهی کاهش داد و از سوزاندن گاز جلوگیری کرد و پس از جمع‌آوری استفاده کرد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری کامل از پروژه‌های بازیابی گازهای ارسالی به مشعل و کنترل و نظارت بر آن، مقدار روزانه گازهای ارسالی به مشعل به کمترین مقدار ثبت شده روزانه در سال‌های اخیر رسیده که حدود پنج درصد مقدار طراحی‌شده و از تعهدهای قانونی برنامه ششم توسعه نیز فراتر است.

سرپرست شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد همچنین اعلام کرد: در هشت ماه سال ۱۴۰۰، گازهای ارسالی به مشعل، بیش از سه میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است و این شرکت برای تحقق ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه و مدیریت کربن، موضوع حذف گازهای ارسالی به مشعل و بازیابی آنها را در دستور کار خود قرار داده و تاکنون نیز گام‌های موثری برای بهره‌وری انرژی و کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی برداشته است.

براساس این گزارش، حفاظت از محیط زیست و سلامت جامعه پیرامونی، از اصول و ارزش‌های بنیادین حاکم بر فعالیت‌های شرکت پالایش گاز شهید هاشمی‌نژاد است و در طول سال‌های گذشته، توسعه فضای سبز مورد توجه جدی مدیران و کارکنان قرار گرفته، به‌طوری که این مقدار، ۳.۵ برابر بیشتر از الزام سازمان حفاظت محیط زیست است.

کد خبر 452951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =