عرصه برای حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های تخصصی نفت فراهم است

رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: عرصه برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های تخصصی تولید و استخراج نفت فراهم شده است.

به‌ گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، محمدحسین غزل در نشست تخصصی «ارائه نیازهای فناورانه در حوزه مهندسی بهره‌برداری (چاه‌محور)» که در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت نفت اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در چند وقت اخیر بررسی‌های بسیاری برای برطرف کردن چالش‌ها و مشکلات موجود در فرآیند تولید و استخراج نفت در این شرکت انجام شده و در این زمینه مطالعات دقیقی از سوی کارشناسان این حوزه روی چاه‌های نفت صورت گرفته است.

وی افزود: هدف از این مطالعات تخصصی، شناسایی مشکلات موجود در فرآیند تولید نفت است، بر همین اساس بر این باور هستیم با شناخت دقیق این مشکلات می‌توان در این بخش، برنامه‌ریزی منسجمی را برای آینده در نظر گرفت.

رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: حدود ۳ هزار و ۴۰۰ حلقه چاه در مناطق نفت‌خیز جنوب وجود دارد که شامل چاه‌های تولیدی نفت، تولیدی و تزریقی گاز و تزریقی پساب با شرایط متنوع از جمله فشار سرچاهی در بازه صفر تا ۱۲ هزار پام و درجه API در محدوده ۱۰ تا ۴۵ و میزان گاز  H۲S  از صفر تا ۲۵۰ هزار PPM است که چاه‌های تولیدی و تزریقی دارای مشکلات متعددی هستند.

غزل تصریح کرد: چالش‌های عمده در فرآیند تولید از چاه‌ها، تولید آب اضافی، افت فشار سرچاهی و درون‌چاهی، تشکیل آسفالت، یکپارچگی چاه، تولید گاز اضافی و تولید ماسه است که برای بررسی و ارائه راهکار از مشارکت دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین شرکت‌های داخلی سازنده کالا و فن‌آورمحور در رفع این چالش‌ها استقبال می‌کند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون فعالیت‌های چاه‌محور همچون حفاری شعاعی، اسیدکاری انتخابی به‌ کمک فوم و پکرهای قابل نصب و برداشت که حاصل ارتباط صنعت و دانشگاه است انجام می‌شود. افزون بر این، برای توسعه روابط صنعت و دانشگاه در حوزه چاه‌محور، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات موجود و پایش وضع چاه‌ها در کارگروه‌های چاه‌محور در مدیریت امور فنی انجام می‌شود.

رئیس اداره مهندسی بهره‌برداری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: در آینده برای تحقق اهداف تولید به جمع‌آوری و تجمیع اطلاعات موجود به‌منظور توسعه فعالیت‌های چاه محور به بانک‌های اطلاعاتی مناسب نیاز داریم که در این زمینه با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تهیه نرم‌افزار بومی هستیم.

غزل تصریح کرد: مواردی همچون تکمیل چاه‌های هوشمند، مدیریت تولید آب، استفاده از عملیات‌های روزآمد دنیا از سوی دستگاه لوله مغزی سیار، لایه شکافی سنگی مخزن، استفاده از ژل پلیمر و تکمیل دوگانه و چندلایه و موارد دیگر از نیازهای آینده در راستای بهبود فرآیند تولید هستند.

وی گفت: هدف ما از مطرح کردن این سرفصل‌ها این است تا از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در این باره بهره ببریم؛ این دوره از نمایشگاه نفت محل مناسبی برای ارتباط‌گیری دوسویه در همین باره است و ما از شرکت‌های فعال در این حوزه دعوت می‌کنیم وارد میدان شوند.

کد خبر 453172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =