عربستان و امارات توان کاهش نوسان‌های بازار نفت را دارند

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که عربستان و امارات مازاد عرضه نفت خام کافی برای جبران نوسان‌های شدید در بازارهای جهانی در اختیار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) در تازه‌ترین گزارش ماهانه‌اش اعلام کرد: عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند به برقراری توازن در بازارهای جهانی نفت خام کمک کنند، این در حالی است که قیمت‌ها پس از هشدار آژانس بر تشدید خطر نوسان‌ها در بازار نفت روند افزایشی در پیش گرفت.

پس از اشاره آژانس بین‌المللی انرژی به محدودیت عرضه جهانی نفت خام و وجود ظرفیت مازاد عرضه در گزارش ماهانه‌اش، قیمت‌ شاخص نفت خام برنت دریای شمال به بالاترین سطح هفت ساله خود نزدیک شد و به سطح بالای ۹۲ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر بشکه رسید.

این نهاد مستقر در پاریس اعلام کرد: در صورتی که تولیدکنندگان در خاورمیانه ظرفیت مازاد عرضه خود را برای جبران محدودیت عرضه موجود روانه بازارهای جهانی نفت کنند، می‌توانند خطر ناشی از نوسان‌های بازار نفت با پیامدهای اقتصادی گسترده‌ را کاهش دهند.

امارات و عربستان دو تولیدکننده دارای بیشترین ظرفیت تولید نفت خام هستند.

کریگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار در مؤسسه اوای‌ان‌دی‌ای (OANDA) گفت: بار دیگر قیمت‌های جهانی نفت خام در حال افزایش هستند، این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش خود تقاضای برای نفت خام در سال جاری میلادی را افزایش داد و تأیید کرد که ائتلاف اوپک‌پلاس در ماه ژانویه حتی با اختلافی بیشتری نسبت به گذشته قادر به تحقق اهداف تولیدش در برنامه تسهیل کاهش عرضه نبوده است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چنانچه اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس برنامه کاهش عرضه کنونی خود را به‌طور کامل تسهیل کنند، قادر خواهند بود روزانه ۴ میلون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت روانه بازارهای جهانی کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این شرایط ظرفیت مازاد مؤثر عرضه نفت خام را تا پایان سال جاری میلادی به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رساند که این رقم اکنون به‌طور کامل در اختیار عربستان و تا حدی امارات است.

ائتلاف اوپک‌پلاس با وجود تسهیل کاهش عرضه (افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز) قادر به تحقق این هدف تولید نیست. آژانس بین‌المللی انرژی در ژانویه اعلام کرد که شکاف بین تولید و هدف تولید به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس همچنین در گزارش خود آورده است که با به‌کارگیری برنامه کاهش عرضه روزانه ائتلاف اوپک‌پلاس در عمل از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۰۰ میلیون بشکه یا روزانه ۸۰۰ هزار بشکه از بازار خارج شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که نتیجه موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای غرب با تهران می‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران را لغو کند و محدودیت عرضه را کاهش دهد و به‌تدریج روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران به بازارهای جهانی بازگردد.

آژانس بین المللی انرژی ادامه داد: به نظر می‌رسد عرضه و تقاضا در سه ماه نخست سال جاری میلادی متعادل باشد، اما انتظار می‌رود در سه ماه دوم یا نیمه دوم امسال به مازاد بدل شود.

نیاز به پر کردن دوباره ذخیره‌سازی‌های تخلیه‌شده در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) با ۶۰ میلیون بشکه کاهش در ماه دسامبر ۲۰۲۱ به پایین‌ترین سطح در هفت سال گذشته رسید، به این معنا که عرضه فوری آن به بازار بعید به نظر می‌رسد.

کد خبر 453316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =