قیمت نفت برنت در پی تنش‌های مسکو - کی‌یف ۹۵ دلاری شد

قیمت‌های جهانی نفت خام در پی تشدید تنش‌ها بین روسیه و اوکراین و به‌دنبال آن نگرانی از اختلال در شرایط عرضه، با بیش از یک درصد افزایش به بالاترین سطح در هفت سال گذشته رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت‌های جهانی نفت خام در ساعات اولیه روز دوشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) بازارهای جهانی در پی ترس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین به بالاترین حد خود در بیش از هفت سال گذشته رسید، زیرا ترس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مسکو را با تحریم‌های آمریکا و اروپا روبه‌رو می‌کند و این شرایط می‌تواند روند صادرات بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان را که هم‌اکنون در قالب توافق ائتلاف اوپک‌پلاس - اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک - محدود شده است، دچار اختلال کند.

قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در معاملات بازار آی‌سی‌ئی (ICE) لندن ۹۵ دلار و ۶۱ سنت برای هر بشکه معامله شد که از افزایش یک دلار و ۱۷ سنتی یا ۱.۲ درصدی حکایت دارد. این رقم در ساعت‌های اولیه معاملات بازار به اوج ۹۶ دلار و ۱۶ سنت به ازای هر بشکه یعنی بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۴ رسیده بود.

قیمت شاخص نفت خام دبیلوتی‌آی آمریکا نیز با یک دلار و ۴۱ سنت یا ۱.۵ درصد به ۹۴ دلار و ۵۱ سنت برای هر بشکه رسید. در طول معاملات بازار این شاخص قیمت ۹۴ دلار و ۹۴ سنت را نیز که بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۴ تاکنون بوده است تجربه کرد.

سخنان مقام‌های ایالات متحده آمریکا درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین، بازارهای مالی جهانی را متزلزل کرده است.

آمریکا روز یکشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) اعلام کرد که امکان دارد در هر زمانی شاهد حمله روسیه به اوکراین با بهانه‌ای غافلگیرکننده باشیم.

ادوارد مویا، تحلیلگر مؤسسه اوای‌ان‌ای‌دی‌ای (OANDA) در یادداشتی گفت: چنانچه جابه‌جایی نیرو رخ دهد، قیمت نفت خام برنت به‌راحتی می‌تواند سد قیمت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را بشکند.

وی افزود: قیمت‌های جهانی نفت خام به‌شدت بی‌ثبات و نسبت به تحولات و تنش‌های بین مسکو و کی‌یف حساس خواهد بود.

کد خبر 453414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =