۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
  • کد خبر: 453511
تثبیت قیمت نفت برنت در سطوح ۹۴ دلار

قیمت‌ نفت خام برنت در معاملات روز پنجشنبه (۲۸ بهمن‌ماه) بازار نفت با ترکیبی از عوامل افزایشی و کاهشی، در سطوح بالای ۹۴ دلار برای هر بشکه تثبیت شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، پس از آنکه شورشیان تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین روز پنجشنبه نیروهای کی‌یف را به گلوله‌باران قلمرو خود متهم کردند، قیمت‌ جهانی نفت خام در پی شعله‌ور شدن تنش‌ها، بخشی از کاهش بیش از ۲ درصدی خود در معاملات بازارهای آسیا را جبران کرد، اما در عین حال خبرهای مثبت از توافق بر سر مسئله هسته‌ای ایران تا حدودی مانع افزایش قیمت‌ها شد.

قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۴ و ۲۰ به وقت گرینویچ با ۰.۶ درصد کاهش به ۹۴ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه رسید، در حالی که در ساعت‌های نخست معاملات بیش از ۲ درصد کاهش یافت.

قیمت شاخص نفت خام دبلیوتی‌آی آمریکا (WTI) پس از کاهش بیش از ۲ درصدی در ساعت ۴ و ۲۲ دقیقه به وقت گرینیچ با ۰.۷ درصد کاهش ۹۲ دلار و ۹۸ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

خبرگزاری دولتی ریا روسیه در گزارشی آورده است که شورشیان تحت حمایت مسکو در شرق اوکراین اعلام کردند هدف حمله خمپاره‌ای نیروهای دولتی اوکراین قرار گرفتند، به‌طوری که این گام نقض توافق صلح برای پایان دادن به درگیری‌ها به‌شمار می‌آید.

تشدید درگیری چندساله با جدایی‌طلبان دونباس می‌تواند به تنش بین روسیه و غرب دامن بزند، روسیه بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را به نزدیکی مرز اوکراین اعزام کرده است، در عین حال غرب، مسکو را به اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها در صورت حمله به اوکراین، تهدید کرده است.

از سویی دیگر، پس از اعلام مقام‌های سیاسی ایران و فرانسه درباره نزدیک شدن طرف‌ها به توافقی برای نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران با قدرت‌های جهانی، قیمت نفت با کاهش همراه شد و اثر افزایشی تنش‌های مسکو و کی‌یف بر تحولات بازار نفت را خنثی کرد.

کلودیو گالیمبرتی، معاون ارشد شرکت مشاوره ریستاد انرژی در این باره گفت: با توجه به اخبار مثبت از مذاکرات بر سر مسائل هسته‌ای ایران و احتمال افزایش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی و متعادل شدن عرضه و تقاضای این کالای راهبردی، قیمت‌ نفت مسیر کاهشی را در پیش خواهد گرفت.

کد خبر 453511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =