پوتین: نورد استریم-۲ امنیت انرژی اروپا را تقویت می‌کند

رئیس‌جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با صدراعظم آلمان تأکید کرد که خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ از بزرگ‌ترین پروژه‌های زیرساختی اروپاست که هدفی جز تقویت امنیت انرژی این قاره را دنبال نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن‌ماه) پس از دیدار با اولاف شولز تأکید کرد که خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ که هنوز در انتظار تأیید آغاز عملیات اجرایی است، پروژه‌ای تجاری به‌شمار می‌آید که امنیت انرژی اروپا را تقویت خواهد کرد.

این خط لوله ۱۱ میلیارد دلاری که با مخالفت شدید ایالات متحده آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی روبه‌روست، سپتامبر سال گذشته میلادی گذشته از طریق دریای بالتیک از روسیه به آلمان ساخته شد، اما هنوز معطل مجوز قانونی آلمان و اتحادیه اروپا مانده است.

رئیس‌جمهوری روسیه در این باره گفت: خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ یکی از بزرگترین پروژه‌های زیرساختی اروپاست که هدفی جز تقویت امنیت انرژی این قاره را دنبال نمی‌کند.

پوتین افزود: من بیش از یک بار گفته‌ام که این خط لوله پروژه‌ای تجاری است و در اینجا هیچ سیاست و هیچ رنگ سیاسی وجود ندارد.

برخی سیاستمداران و کارشناسان اروپایی، روسیه را به استفاده از منابع انرژی خود به ‌نوان یک ابزار سیاسی متهم کرده‌اند و خواستار کاهش وابستگی به صادرات کالا از مسکو شدند.

خط لوله نورد استریم-۲ ظرفیت سالانه انتقال گاز با خط لوله نورد استریم موجود از طریق دریای بالتیک را دو برابر می‌کند و به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب می‌رساند. بیش از نیمی از صادرات کنونی گاز روسیه به اروپا با خط لوله است.

هر دو پروژه برای دور زدن اوکراین که زمانی مسیر اصلی صادرات گاز روسیه به اروپا بود، طراحی شده‌اند و کی‌یف را از میلیاردها دلار درآمد ناشی از هزینه‌های ترانزیت محروم می‌کنند.

پوتین تأکید کرد که روسیه آماده است پس از پایان قرارداد کنونی ترانزیت گاز از طریق اوکراین، در صورتی که تقاضا برای گاز در اروپا وجود داشته باشد و این مسیر از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه باشد، این قرارداد را پس از سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان ادامه دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه بار دیگر گفت: گاز روسیه در قراردادهای بلندمدت با گازپروم بسیار ارزان‌تر از بازار نقدی است.

پوتین همچنین از تصمیم هیئت مدیره شرکت دولتی گازپروم روسیه برای معرفی گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان به‌عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره آن در ماه گذشته میلادی استقبال کرد.

وی گفت: من معتقدم این برای همکاری ما مفید خواهد بود.

شولز نیز درباره خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ گفت: ما متعهد هستیم ترانزیت گاز در اروپا از طریق اوکراین، بلاروس، لهستان و نورد استریم-۱ طبق توافق‌های موجود انجام شود.

وی تأکید کرد: ما خواهان تضمین توسعه صلح‌آمیز در اروپا هستیم.

کد خبر 453512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =