اعلام آمادگی اروپا برای رویارویی با اختلال در عرضه گاز روسیه

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از آمادگی این قاره برای رویارویی با اختلال جزئی در واردات گاز از روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استراسبورگ و بروکسل، اورسولا فون در لاین گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند با اختلال جزئی در عرضه گاز روسیه مقابله کند.

تشدید تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین سبب افزایش نگرانی‌ها درباره جریان عرضه گاز روسیه به اروپا شده و این شرایط اتحادیه اروپا را وادار به بررسی برنامه‌های احتمالی خود برای رویارویی با شوک‌های عرضه کرده است، به‌طوری که مقام‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده  آمریکا به دنبال منابع جایگزین برای رفع نیازهای گازی اروپا در صورت وقوع جنگ احتمالی بین مسکو و غرب هستند.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه (۲۶ بهمن‌ماه) به خبرنگاران در استراسبورگ گفت: الگوهای کنونی ما حکایت از این دارد که برای اختلال جزئی یا کاهش بیشتر تحویل گاز از سوی شرکت دولتی گازپروم روسیه شرایط امنی داریم.

روسیه حدود ۴۰ درصد گاز طبیعی اروپا را تأمین می‌کند، قیمت گاز در اروپا در پی عرضه محدود و بالا رفتن تقاضا پس از بهبود شرایط اقتصادی درگیر شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، در سال گذشته میلادی بسیار افزایش یافت و این شرایط با بحبوحه واردات کمتر از حد انتظار از روسیه نیز هم‌زمان شد.

فون در لاین گفت: اتحادیه اروپا با ایالات متحده آمریکا، قطر، مصر، آذربایجان، نیجریه و کره‌جنوبی درباره افزایش تحویل گاز و گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) چه از طریق محموله‌های اضافی یا مبادلات قراردادی مذاکره کرده است.

وی با بیان اینکه ما همچنین با تأمین‌کنندگان اصلی ال‌ان‌جی درباره قراردادهایی برای تأمین نیاز گازی اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرده‌ایم، تصریح کرد: این تلاش‌ها اکنون به‌طور مشخص نتیجه داده است.

ژاپن هفته گذشته اعلام کرد که در پاسخ به درخواست‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا، تعدادی از محموله‌های ال‌ان‌جی خود را به اروپا ارسال می‌کند.

واردات ال‌ان‌جی اروپا در ژانویه به رکورد ۱۱ میلیارد مترمکعب رسید که کمتر از نیمی از آن از ایالات متحده آمریکا بود.

تأثیر کوتاه‌مدت بالقوه اختلال در عرضه گاز روسیه با نزدیک شدن اروپا به سمت بهار، زمانی که تقاضا برای گرمایش با سوخت گاز به‌طور معمول کاهش می‌یابد، کاهش یافته است، سطح ذخیره‌سازی گاز اروپا اکنون حدود ۳۴ درصد پر است.

فون در لاین گفت: توسعه زیرساخت‌ها در سال‌های اخیر به این معناست که اروپا برای توزیع گاز و برق میان کشورها مجهزتر است، اما توقف کامل عرضه گاز روسیه همچنان مستلزم اقدام‌های بیشتری است.

قوانین اتحادیه اروپا از کشورها می‌خواهد که برنامه‌ای برای واکنش به تنگنای عرضه گاز داشته باشند. محدود کردن عرضه گاز به صنایع با هدف تأمین گاز بخش خانگی از جمله راهکارهای بالقوه دولت‌های اروپایی در این باره به‌شمار می‌آید.

کشورهای اتحادیه اروپا مسئول سیاست‌های انرژی خود هستند و اتکا به گاز از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. برای نمونه، منبع اصلی انرژی در دانمارک باد است، در حالی که مجارستان برق را بیشتر از انرژی هسته‌ای و گاز تولید می‌کند.

فون در لاین گفت: تقویت نظامی روسیه در مرز اوکراین، کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به به گاز روسیه را بیش از پیش ضروری می‌کند و حرکت به سمت افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به این موضوع کمک خواهد کرد.

کد خبر 453514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =