راهکارهای قانونی برای توسعه صنعت پالایش از منابع دولتی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: افزون‌ بر اینکه دو راهکار قانونی حضور ۲۰ درصدی در پروژه‌ها و شرکت در طرح‌های توسعه‌ای برای ساخت پتروپالایشگاه از سوی دولت وجود دارد، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای از منابع دولتی اعلام شده است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جلیل سالاری با اشاره به اینکه برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها به‌وسیله دولت، قانون مجوز حضور ۲۰ درصدی را داده است، افزود: در صورت وجود نگاه توسعه‌ای، بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ اگر فراخوان داده شود، اما سرمایه‌گذار اعلام آمادگی نکند، دولت اجازه ورود و سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه این دو راهکار قانونی برای ساخت پتروپالایشگاه از سوی دولت وجود دارد، ادامه داد: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ساخت پتروپالایشگاه از منابع دولتی وجود دارد، این موضوع در کمیسیون تلفیق مطرح شده است و در صورت تصویب به قانون تبدیل می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به اینکه تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد بخش خصوصی نمی‌تواند در ساخت پالایشگاه به‌صورت مستقل وارد شود، گفت: نگاه این است که از ظرفیت دولت در این بخش استفاده شود و زمانی که بخشی از زیرساخت‌ها ایجاد شد، بخش خصوصی با انگیزه بیشتری ورود کرده تا از ظرفیت شرکت‌ها و بخش خصوصی استفاده کنیم.

سالاری درباره احتمال حضور بانک‌های خصوصی برای ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای «شهید سلیمانی»، اظهار کرد: بانک‌ها می‌توانند تأمین مالی این طرح را به‌عهده گیرند، انتظار داریم به‌منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز مگاپروژه‌های آینده صنعت پالایش، از ظرفیت همه بانک‌ها در قالب کنسرسیوم استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: درباره مکان‌یابی این پتروپالایشگاه در حال رایزنی هستیم و هنوز مشخص نیست که این پتروپالایشگاه در همان مکان پالایشگاه هرمز تأسیس خواهد شد یا خیر. با صدور مجوز از سوی مجلس و دولت و همچنین دریافت مجوز شورای اقتصاد، کار آغاز می‌شود.

کد خبر 453518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =