کلنگ پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در آینده نزدیک به زمین می‌خورد

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس در آینده‌ای نزدیک با حضور وزیر نفت به زمین زده می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری صبح امروز (چهارشنبه، هشتم تیرماه) در جمع خبرنگاران از برگزاری دومین نشست به‌منظور تأسیس پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی خبر داد و بیان کرد: براساس نشست صبح دیروز (سه‌شنبه، هفتم تیرماه) موارد و بندهای قانونی در ساخت این پتروپالایشگاه مصوب شد و حدود ۴۳۸ هکتار زمین در جوار پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس، به پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی اختصاص داده شد.

وی با اشاره به مشخص شدن سهامداران این پتروپالایشگاه بیان کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، گروه توسعه انرژی تدبیر، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف و صندوق توسعه ملی سهامداران پتروپالایشگاه شهید سلیمانی را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش با بیان اینکه سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این پتروپالایشگاه ۲۰ درصد خواهد بود، ادامه داد: به‌زودی و با حضور وزیر نفت کلنگ احداث پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی در بندرعباس به زمین زده می‌شود.

سالاری افزود: با توجه به تکالیف قانونی ۱۴۰۱ مبنی بر حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی و ایجاد پتروپالایشگاه، قرار بر این شد که وزارت نفت با استفاده از توان بخش خصوصی یک پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه احداث کند.

وی ادامه داد: به این منظور اقدام‌های اجرایی مطالعات امکان‌سنجی آغاز و با توجه به مقدار نفت خام در نظر گرفته‌شده برای پروژه، ظرفیت پالایشگاه نیز مشخص شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: ترکیب و تنوع تولیدات در این پالایشگاه، با توجه به حداکثر تولیدات محصولات پتروشیمی و خروجی محصولاتی از جمله بنزن و زایلین، پروپلین، بوتان، پلی پروپیلن و... مدنظر قرار گرفته است.

سالاری با اشاره به برگزاری تشریفات مجوز شورای اقتصاد به موازات این اقدام‌ها گفت: به‌منظور شکل‌گیری مشارکت‌ شرکا، سهامداران نیز مشخص شدند و برای نمونه صندوق توسعه ملی نیز اظهار علاقه‌مندی کرد با سهم ۲۰ درصدی وارد این طرح شود که پس از برگزاری نشست‌ها، توافقنامه‌های فی‌مابین شکل گرفت و مراحل انتخاب اعضای هیئت مدیره و ثبت شرکت نیز انجام شد.

وی درباره جانمایی پروژه افزود: مکان‌یابی این طرح در جوار پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با توجه به زیرساخت‌ها و امکاناتی که پیش‌تر پیش‌بینی شده، با الحاق به منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده است.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: پتروپالایشگاه شهید سلیمانی از پروژه‌های مهمی است که هم توسعه زنجیره ارزش را در آن خواهیم داشت و هم بخشی از فرآورده‌های نفتی را با شبکه خطوطی که پیش‌بینی کرده‌ایم به‌منظور تأمین نیاز سوخت به مرکز کشور انتقال خواهیم داد.

نخستین پروژه در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی کلید خورد

سالاری با اشاره به اینکه این پتروپالایشگاه نخستین پروژه ما در حوزه تلفیق پالایش و پتروشیمی است، تأکید کرد: هدف از احداث این پالایشگاه ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در جهت هم‌سویی با نگاه دولت و پیش‌بینی سند تحول است.

به گفته وی چالش‌هایی که به‌صورت جداگانه در هر دو بخش پالایشی و پتروشیمی از گذشته وجود داشته است در این روند تلفیقی به لحاظ تأمین خوراک در عمل کل زنجیره در یک مجموعه پیش‌بینی می‌شود به حداقل برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اهمیت این پروژه در حوزه تولید و انتقال، دانش فنی، اشتغال‌زایی و به‌کارگیری توانایی شرکت‌های داخلی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها گفت: این پروژه همچنین فرصت استمرار را برای  حضور در بازارهای جهانی فراهم می‌کند.

سالاری با اشاره به طرح‌های پالایشی تعریف‌شده در منطقه هرمزگان بیان کرد: با احتساب ظرفیت پالایشگاه‌های موجود و تعریف طرح‌های جدید، ظرفیت پالایشی هرمزگان از لحاظ راهبردی به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسد که ضرورت دارد ذخیره‌سازی فرآورده‌ها به موازات آن افزایش یابد و زیرساخت‌هایی نو در بخش ظرفیت‌های دریایی، صادرات و اسکله ایجاد شود.

وی با اشاره به تصویب اساسنامه این شرکت تصریح کرد: پیش‌تر با توجه به گستردگی این طرح پالایشی و به‌منظور حبس نشدن تولیدات در بندرعباس، توسعه ظرفیت پالایشی در این منطقه و ضرورت توسعه انبارهای ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی طرح احداث انبار نفت شهید مهدوی امضا شد تا شاهد افزایش ۶۰۰ میلیون لیتری ظرفیت ذخیره‌سازی در این منطقه عملیاتی باشیم.

به گزارش شانا، طرح پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه از جمله اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم به‌منظور ممانعت از واردات بنزین در کشور و تنوع در سبد تولیدات محصولات نفتی است که افزون بر تولید سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‌کند.

کد خبر 458800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =