دانش قیرسازی در ایران صددرصد بومی‌سازی شد/ جایگاه بین‌المللی صنعت قیر کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آستانه روز صنعت قیر گفت: دانش قیرسازی در کشور صددرصد بومی‌سازی شده و جایگاه این صنعت از سطح ملی به سطح بین‌المللی ارتقا یافته است.

به گزارش خبرنگار شانا، جلیل سالاری روز چهارشنبه (۱۵ تیرماه) در نخستین همایش بزرگداشت روز صنعت قیر ایران که در آستانه ۱۸ تیرماه (روز صنعت قیر)  که با حضور  داوود محمدی، رئیس هیئت مدیره انجمن قیر ایران و جمعی از مدیران کارخانجات قیرسازی و فعالان این صنعت در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، افزود: پایه نفت خام ما به لحاظ تولید قیر، کیفیت بسیار مناسبی دارد و این صنعت در بازار منطقه و شرق آسیا می‌تواند جایگاهی ویژه‌ داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم وجود نهاد و نظامی تنظیم‌گری در این بخش افزود: توسعه این صنعت در شرایطی محقق شده است که در گذشته در شرکت‌های قیرسازی، بیشتر از نفت کوره کراکر شده استفاده می‌شد و ما در بحث کیفی قیر دچار چالش بودیم و سطح کیفی کارخانجات قیرسازی در این حد نبود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: خوشبختانه امروزه در دستیابی به دانش فنی این صنعت دستاوردهای خوبی محقق شده و این دانش در کشور صددرصد بومی‌سازی شده که مایه افتخار و مباهات برای مجموعه صنعت کشور است.

لزوم توسعه صنعت قیرسازی با توجه به کیفیت نفت خام میدان‌های سروش و نوروز و طرح‌های توسعه‌ پالایشگاهی

سالاری ضمن تأکید بر لزوم حمایت از صنعت قیرسازی و عزم مجموعه دولت برای حمایت از این صنعت تصریح کرد: در دو حوزه امکان توسعه صنعت کارخانجات قیرسازی وجود دارد که تولید قیر از نفت‌خام سنگین میدان‌های سروش و نوروز (که تا ۶۰ درصد امکان تبدیل به قیر به‌صورت مستقیم وجود دارد) و نیز پیش‌بینی ظرفیت مطمئن تولید قیر در توسعه کیفی نفت‌کوره تولیدی در قالب طرح‌های توسعه پالایشگاهی در حال اجرا از آن جمله است.

وی گفت: از سال ۸۳ و از زمانی که مجموعه کارخانجات قیرسازی به بخش خصوصی واگذار شد، نقش کارخانجات قیرسازی نقشی انعطاف‌پذیر بود و در شرایطی که ما نیاز به تولید نفت کوره داشتیم، نفت کوره تولید می‌شد و در شرایطی که نیاز به صنعت ساختمانی و کارهای توسعه‌ای داشتیم، قیر تولید می‌شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی و نظام قیمت‌گذاری را از دیگر چالش‌های این صنعت در سال‌های گذشته دانست و گفت:  نظام قیمت‌گذاری قیر به‌عنوان فرآورده‌ای جانبی و ویژه که در بازار جهانی قیمت نداشت، در سال ۸۳ از طریق یک فرمول و با توجه به تولید نفت‌کوره و نفت‌خام با آن فرمولی که در بورس عرضه می‌شود، محقق شد که البته امروز نیاز به اصلاح قیمت دارد.

سالاری با اشاره به حل و فصل موضوع قیر تهاتری در سال ۸۸ گفت: پارسال ۱۵۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان تخصیص داده شد،‌ اما متأسفانه دولت گذشته هیچ اقدامی در این باره انجام نداد، اما با ورود دولت سیزدهم، تلاش کردیم پیش از اجرایی شدن آئین‌نامه، در این باره اقدام کنیم و در مجموع ۱.۵ میلیون تن قیر برداشت شد که سهمی قابل‌توجه است.

وی همچین با اشاره به ظرفیت ۶ میلیون تنی روزانه کشور برای عرضه وکیوم‌باتوم در شرکت‌های پالایشی گفت: تخصیص ۱۹۰ هزار میلیارد ریال قیر رایگان به دستگاه‌های متولی در سال ۱۴۰۱ به نوعی حمایت دولت و وزارت نفت از این صنعت بود که قیر را به‌صورت مجانی در اختیار دستگاه‌ها قرار داده و از محل خوراک نفت‌خام پالایشگاه تهاتر شده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت بورس، با شرکت‌های پالایشی تصفیه می‌شود که اقدامی اثرگذار بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امروز نهضتی بزرگ در حوزه صنعت قیرسازی رخ داده است که امیدواریم با توجه به تحقق ظرفیت ۱.۱ میلیون تنی پارسال و پیش‌بینی ۲ میلیون تن در سال ۱۴۰۱، مردم بتوانند آثار اجتماعی آن را ببینند.

لزوم توجه به بحث کیفی‌سازی صنایع قیر و ورود به حوزه دانش تولید قیر پلیمیری

سالاری با اشاره به لزوم توجه به بحث کیفی‌سازی صنایع قیر افزود: در دهه ۷۰ سمیناری با شرکت‌های هندی در این زمینه برگزار شد و بحث تولید قیرهای پلیمری مطرح شد که در وزارت راه و شهرسازی قرار بود آزمایش و اجرا شود، اما به لحاظ بالا بودن قیمت تولید قیر پلیمری محقق نشد. ‌امروز به برکت این انجمن امیدواریم بتوانیم در حوزه این مرز دانشی نیز ورود کنیم.

وی با مهم برشمردن توجه به مسائل محیط زیستی در حوزه صنعت قیر، یکی از مسائل مهم بحث‌های محیط زیستی در این صنعت را جابه‌جایی با بشکه و امحای ضایعات دانست و گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم با توسعه این بخش امروزه در صنایع شرق آسیا، در کشورهای اروپایی و آفریقایی جایگاهی ویژه‌ داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت این صنعت در اشتغالزایی در کشور افزود: با توجه به اینکه مصرف ما در داخل کشور، کمتر از ۵۰ درصد است و بقیه صادر می‌شود، امیدواریم با توسعه روزبه‌روز این صنعت، برند ایران در بازارهای صادراتی نیز حفظ شود.

سالاری تأکید کرد: دولت به‌عنوان حامی در کنار انجمن قیر قرار دارد و تلاش می‌کنیم از طریق برگزاری نشست‌های ماهانه درباره قیر تهاتری و پایش و بحث و بررسی درباره تخصیص سهمیه، هماهنگی لازم در زنجیره این صنعت را ایجاد کنیم و آثار اجتماعی آن نمود پیدا کند.

سهم ۸ درصدی صنعت قیر ایران از بازارهای جهانی

مهرداد همتی، دبیر انجمن قیر ایران و دبیر نخستین همایش بزرگداشت روز صنعت قیر ایران نیز در این همایش گفت: استفاده از قیر در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، ظرف‌سازی و ... در کشور بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد و انجمن قیر ایران نیز در سال ۹۸ در کشور تاسیس شده است.

وی همچنین با اشاره به تولید و مصرف روزانه ۱۲۵ میلیون تن قیر در سراسر جهان گفت: امروزه ظرفیت بیش از ۶ میلیون تن قیر در کشور وجود دارد و سهم ایران از بازار جهانی این صنعت ۸ درصد است.

صنعت قیر ایران بزرگترین صادرکننده قیر آسیا در سال ۲۰۱۹

همتی با اشاره به جایگاه شایسته صنعت قیر ایران در جهان گفت: صنعت قیر ایران در سال ۲۰۱۹ به عنوان بزرگترین صادرکننده قیر آسیا شناخته شد.

وی رفع موانع صادراتی در این حوزه را از جمله چالش‌های این صنعت خواند و افزود: نرخ رشد سالیانه صنعت قیر ایران هم‌اکنون کمتر از کشورهای آسیایی است که این امر نیز از جمله چالش‌های این صنعت با توجه به افزایش تقاضای جهانی در سال‌های آینده برای این صنعت است که امیدواریم با رفع موانع موجود، برای سرمایه‌گذاری در این بخش اقدام شود.

کد خبر 459097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =