اجرای پروژه‌های پالایشی و پتروپالایشی تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند

وزیر نفت با اشاره به چالش‌های بسیار برای فروش نفت و میعانات گازی در زمان تحریم گفت: اجرای پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی صبح امروز (دهم مردادماه) در آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» در محل ساختمان ریاست‌جمهوری با تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) گفت: ظرفیت پالایشی کشور هم‌اکنون نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز است و با توجه به روند مصرف بنزین و نفت‌گاز در کشور به‌ویژه با افزایش مسافرت‌ها درپی کاهش شیوع کرونا، در بسیاری از روزها مصرف از تولید پیشی گرفته است که اگر این چنین پیش رود امنیت انرژی کشور دچار چالش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدت زیادی روی این پروژه‌ها کار شده بود، افزود: مهمترین چالش این پروژه‌ها تأمین منابع مالی بود که با ابتکار آقای مخبر که از ایشان قدردانی می‌کنم، هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی و بانک‌ها در این زمینه مشارکت داده شدند و مطمئن باشید که طی چهار تا پنج سال آینده اینها به بهره‌برداری خواهند رسید.

وزیر نفت با بیان اینکه فروش نفت و میعانات هم خام‌فروشی است و هم چالش‌های بسیاری با توجه به تحریم‌ها برای فروش آن وجود دارد، گفت: این پروژه‌ها که به تولید برسند، هیچ مشکلی در فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نخواهیم داشت و این اقدام تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.

اوجی تأکید کرد: از همه مهمتر در اجرای این پروژه‌ها این است که سرمایه و نقدینگی که در جامعه وجود دارد وارد تولید شده و افزون بر جلوگیری از خام فروشی، ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد شد. جدا از تأمین سوخت، خوراک پایین دستی پتروشیمی‌ها هم تأمین خواهد شد.

وی به افزوده شدن ۶۰۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایش کشور با اجرای این پروژه‌ها اشاره و اظهار کرد: ما ۸ پروژه دیگر نیز در این زمینه داریم و مطمئن هستیم که این ۶۰۰ هزار بشکه با مشارکت این سهامداران توانمند به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

وزیر نفت ادامه داد: با برنامه‌ریزی، پروژه پالایشگاه مروارید مکران با توجه به پیشرفت ۱۰ درصدی کنونی تا ۴ سال و نیم آینده و پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی نیز تا پنج سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 460167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =