زنجیره تأمین، تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور ساماندهی شد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با انتشار پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز، با تبریک سال نو به کارکنان زحمتکش و غیور صنعت پالایش و پخش و خانواده‌های ایشان، به تشریح عملکرد این شرکت در نیمه دوم سال گذشته (۱۴۰۰) پرداخت.

به گزارش شانا، متن پیام جلیل سالاری به شرح زیر است:

«در آستانه سال نو، مرور اتفاق‌ها و رویدادهای گذشته بیانگر این است که صنعت پالایش و پخش فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشته است.

مدیریت جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دولت سیزدهم در حالی رشته امور را در دست گرفت که باید برای سامان‌دهی به زنجیره تأمین، تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور برنامه‌ای مدون متناسب با ساختار صنعت پالایش و پخش مهیا می‌کرد.

این امر مستلزم بررسی و گفتمان و دریافت دیدگاه‌های تخصصی کارشناسان در رده‌های مختلف شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت‌های تابعه بود تا با ایجاد تحول در نحوه سیاست‌گذاری در نگاه کلان شرکت با تمرکز بر شیوه تأمین مالی در توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، ارتقای کیفیت خدمات و بهینه‌سازی مصرف انرژی مبتنی بر دانش بومی و زیرساخت‌های فناوری بود.

وقوع برخی رویدادها در همان بدو آغاز به‌کار، از جمله ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت کشور در پی حمله سایبری توسط معاندان نظام جمهوری اسلامی، کشور را در شرایط سختی قرار داد که به حمد الهی و مساعدت و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان، متخصصان و با نظارت بی‌وقفه مدیران ارشد در صنعت نفت، همچنین همدلی و همراهی هموطنان عزیز و بزرگوار، از این آزمون سربلند بیرون آمدیم.

به این ترتیب در ۶ ماه گذشته با وجود فراز و نشیب‌های بسیار، ارکان صنعت پالایش و پخش بر سه محور تعیین خط‌مشی و سیاست‌های راهبردی در قالب تدوین اساسنامه و شیوه تأمین منابع مالی در اجرای مدیریت بهینه مصرف سوخت، توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها، توسعه شبکه‌های خطوط لوله و ذخیره‌سازی برای افزایش ظرفیت انتقال فرآورده‌های نفتی پایه‌ریزی شد.

به این منظور در وهله نخست افزایش ذخیره‌سازی‌های راهبردی کشور و اجرای تعهدهای ناشی از پیش‌فروش فرآورده‌های نفتی در دولت گذشته در دستور کار قرار گرفت. با توجه به اینکه در ۶ ماه دوم سال موضوع تأمین سوخت زمستانی از اولویت خاصی برخوردار بود، از این رو در وهله اول با تشکیل کارگروه اصلی برنامه‌ریزی، هماهنگی، تأمین و مدیریت منابع سوخت زمستانی با حضور معاونین محترم وزرای نفت و نیرو و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و با محوریت شرکت ملی پالایش و پخش و برگزاری نشست‌های مستمر هفته‌ای دو بار و پایش لحظه‌ای فرآیند تحویل و مصرف سوخت زمستانی به نیروگاه‌ها و صنایع عمده، ضمن اعمال مدیریت مصرف، از بروز مشکلاتی نظیر قطعی برق جلوگیری به‌ عمل‌ آمد و به نحو مطلوبی مدیریت شد. به ‌این ترتیب ۱۸.۵ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها تحویل شد تا از وقوع خاموشی گسترده در سطح کشور ممانعت شود.

در بخش صادرات نیز حفظ بازارهای صادراتی باوجود کمبود سوخت در کشور از دیگر اقدام‌هایی بود که به آن پرداخته شد تا ظرفیت صادراتی فرآورده‌های نفتی کشور در محاق فراموشی قرار نگیرد.

درباره توسعه شبکه خطوط لوله نفت خام و فرآورده به‌منظور تضمین امنیت انرژی و زمینه‌سازی در صادرات با درنظرگیری ایجاد امنیت نقل و انتقالات، کاهش قاچاق سوخت با نگاهی به کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی و... تفاهم‌نامه‌های احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی «تابش» و «پارس» با نظام بانکی کشور امضا شد.

از سوی دیگر در بحث نوسازی و تقویت ناوگان سوخت‌رسانی جاده‌ای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید و تأمین خودرو به‌منظور تأمین ۵۰۰ دستگاه نفتکش امضا شد تا نخستین قدم برای نوسازی ۴ هزار دستگاه نفتکش برداشته شود.

همچنین در اسفندماه جاری اسکله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بندر صادراتی ماهشهر به بهره‌برداری رسید. در این اسکله محموله‌های ال‌پی‌جی پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس صادر خواهد شد.

اما مهم‌ترین اقدامی که در این مدت با توجه به شرایط بحرانی مصرف سوخت در کشور حاکم بود مدیریت چرخه تأمین و تقاضا در کنار دغدغه ارتقای کیفی واحدهای پالایشی بود که خوشبختانه با تدابیر وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش با وجود افزایش مصرف در سال جاری و بی‌توجهی به نوسازی و بازسازی تأسیسات پالایشگاهی در سال‌های گذشته، تأمین بنزین کشور ‌بدون هیچ‌گونه وقفه عملیاتی انجام و از واردات آن جلوگیری شد.

از جمله اقدام‌های بسیار مؤثر و کاربردی در این مدت تدوین اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش با نگاه توسعه‌ای همسو با تکالیف قانونی بود که متأسفانه از سال ۱۳۶۶ تاکنون مغفول مانده بود.

عملیاتی کردن بند (ز) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با تشکیل کارگروه تخصصی، از جمله اقدام‌های مؤثر دیگر طی ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بود.

طرح پیشنهادی مبنی بر ساماندهی تولید و صادرات مشتقات نفتی و کدهای رهگیری واحدهای هیدروکربوری در راستای اجرای ماده (۴) و دستورالعمل ماده ۴۵ آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قاچاق کالا و ارز نیز از اقدام‌های مهم دیگر در این مدت بود.

امیدواریم در سال ۱۴۰۱، با تلاش و همت مضاعف همه کارکنان زحمتکش، صدیق و متخصص پالایش و پخش برای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) به‌منظور اجرای سیاست کاهش خام‌فروشی، افزایش ارزش‌افزوده در زنجیره تولید صنایع پایین‌دستی و سودآوری بیشتر، به تعهدهای خویش بیش از پیش عمل نماییم. ان‌شاءالله.

در پایان ضمن گرامیداشت سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران، خاضعانه از همه همکاران تلاشگر، انقلابی و غیور که همواره جهادگونه و مسئولانه در این جبهه از اعتبار و آبروی صنعت نفت بالاخص مجموعه پالایش و پخش پشتیبانی کرده‌اند، قدردانی کرده و با تبریک فرارسیدن عید باستانی نوروز، در سال نو عزت، بهروزی و توفیق روزافزون را برای ایشان و خانواده‌های آنان از درگاه احدیت مسئلت می‌نماییم.»

کد خبر 454839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =