سفر رئیسی و هیئت همراه به دوحه برای ۲ طرف گشایش‌های اقتصادی ایجاد می‌کند

سفیر ایران در قطر به سفر رئیس‌جمهوری و برخی اعضای کابینه به دوحه اشاره کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های این سفر بعد اقتصادی است که امیدواریم گشایش‌های خوبی برای تجار و بازرگانان ایرانی - قطری ایجاد شود.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حمیدرضا دهقانی‌پوده درباره جزئیات سفر رئیس‌جمهوری به قطر و امضای تفاهم‌نامه‌ها و حوزه‌های همکاری دو کشور گفت: قطر همواره اعلام کرده که علاقه‌مند است در بهبود روابط میان ایران و کشورهای عربی نقش ایفا کند و از این رو یکی از طرفداران و حمایت‌کنندگان از گفت‌وگوهایی که ما پیشنهاد کرده‌ایم کشور قطر است بنابراین از این حیث امیدواریم که قطر بتواند نقش روزافزونی در نزدیک کردن دیدگاه‌های میان ایران و کشورهای عربی منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه ایفا کند.

وی به برنامه دیدار رئیس‌جمهوری با ایرانیان مقیم قطر اشاره کرد و افزود: ایرانیان مقیم قطر بخش جدایی‌ناپذیری از مجموعه کسانی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند و سالیان طولانی است که در کمال دوستی، برادری و امنیت با برادران و خواهران قطری خود در این کشور حضور دارند.

سفیر ایران در قطر با بیان اینکه ایرانیان مقیم قطر احترام بالایی دارند و جمعیت زیادی هستند که در این کشور نقشی مؤثر دارند، تصریح کرد: بسیاری از این افراد متولد قطر هستند و پدران و اجداد بسیاری از آنها نیز در طول سال‌های بسیار دور به این کشور آمده‌اند و این افراد هم در مورد امنیت، ثبات و پیشرفت قطر سهم داشته و کمک کرده‌اند، بنابراین هم مردم و هم دولت قطر از آنها استقبال کرده‌اند و روابط بسیار خوبی میان آنان برقرار بوده است.

دهقانی‌پوده اظهار کرد: نیروی کار در گذشته بیش از امروز در قطر حضور داشته است و هم اکنون ما تلاش خواهیم کرد که با دوستان قطری در مورد توافق‌های پیشین که در این باره امضا شده است به هماهنگی برسیم و بتوانیم نسبت به تأمین بخشی از نیروی کار قطر با آنها توافق‌هایی داشته باشیم و آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.

کاهش تأثیر تحریم‌ها در همکاری دو کشور

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و همه کشورها از جمله قطر تاثیر داشته است، گفت: ما امیدواریم بتوانیم با همکاری این کشور، آثار این اقدام‌های ظالمانه علیه ملت ایران را تا حدودی کاهش دهیم و همکاری‌های خود را در چارچوب منافع ملی دو کشور و ثبات بیشتر منطقه برای پیشرفت اهداف عالیه ایران و قطر پیش ببریم.

سفیر ایران در قطر سفر رئیس‌جمهوری به قطر را از جهت زمان آن و همچنین موضوع‌های مورد بحث، سفر بسیار مهمی ارزیابی کرد و افزود: این سفر یک سفر دوجانبه است و آقای شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای انجام آن از رئیس‌جمهوری دعوت کرده است، از این رو دو موضوع اصلی این سفر دیدار با امیر قطر و برخی مسئولان قطری و از سوی دیگر مشارکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) است.

دهقانی‌پوده تصریح کرد: امضای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای متعدد و همچنین بحث و گفت‌وگو و مشورت پیرامون روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از دیگر اهداف دوجانبه این سفر خواهد بود که از این رو وزیران همراه رئیس‌جمهوری موافقت‌نامه‌های متعددی را با همتایان قطری خود و در حضور رئیس‌جمهوری و امیر قطر امضا می‌کنند.

امضای تفاهم‌نامه‌ها در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

وی این تفاهمنامه‌ها را در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی عنوان کرد و گفت: امیدواریم تک‌تک این اسناد بتواند در گسترش و تعمیق روابط میان دو کشور موثر باشد هرچند به دلیل نزدیکی ایران و قطر از حیث سیاسی و جغرافیایی و روابط تاریخی، قطر همواره شریک خوبی برای جمهوری اسلامی بوده است.

سفیر ایران در قطر با تأکید بر اینکه ما در همه ابعاد با قطر، توافق و همکاری داریم و همواره به‌دنبال این هستیم که این همکاری‌ها و توافق‌ها را به‌ویژه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گسترش دهیم اظهار کرد: ما امیدواریم توافقنامه‌ها و یادداشت‌تفاهم‌هایی که در سه بعد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آماده شده به‌زودی نهایی و در حضور رئیس‌جمهوری و امیر قطر امضا شود.

گشایش‌های اقتصادی برای بازرگانان ایرانی و قطری

دهقانی‌پوده یکی از ظرفیت‌های این سفر را بعد اقتصادی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که در این سفر گشایش‌های خوبی در بعد اقتصادی برای بازرگانان ایرانی - قطری ایجاد شود.

وی عنوان کرد: وزیران راه و شهرسازی، نیرو و نفت از جمله افرادی هستند که قراردادهای متعددی در این سفر در دستور کار دارند و یادداشت‌تفاهم‌ها و قراردادهای وزراتخانه‌هایی که نماینده آنها در این سفر حضور ندارند نیز توسط وزیران دیگر امضا می‌شود.

اهمیت نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف)

سفیر ایران در قطر درباره نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) و اهمیت و جایگاه این نشست اظهار کرد: این نشست بی‌شک در همکاری در حوزه نفت و گاز میان دو کشور تاثیری بسزا خواهد داشت، افزون بر اینکه همکاری‌ها در این مجمع گسترش می‌یابد و مشورت‌ها می‌تواند به بهبود وضع صادراتی کشورها و تولید و صادرات گاز و فروش آنها منجر شود.

دهقانی‌پوده تأکید کرد: بنده از مجموعه هیئت دولت که در طول هفته‌های اخیر تلاش بسیار زیادی را برای افزایش و ارتقای توافق‌نامه و تفاهم‌نامه‌های میان دو کشور انجام دادند تشکر کرده و اعلام می‌کنم ما همه توان خود را برای افزایش روابط با کشور قطر که یکی از کشورهای همسایه است به کار می‌گیریم، زیرا سیاست دولت سیزدهم توجه به روابط همسایگی است و از این رو تلاش داریم بتوانیم این سیاست همسایگی را به نحو احسن در کشور قطر تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه ما از دولت و ملت و امیر قطر به دلیل دعوت از برادر خودشان سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری قدردانی می‌کنیم، تصریح کرد: ما باید همچنین از استقبال بسیار خوب و مهمان‌نوازی که برای این سفر تدارک دیده شده از مسئولان قطری تشکر کنیم.

کد خبر 453704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =