بومی‌سازی دستگاه پایش خوردگی در پالایشگاه گاز ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از بومی‌سازی دستگاه پایش خوردگی به روش مقاومت الکتریکی در این واحد صنعتی توسط متخصصان داخلی و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، روح‌الله نوریان با بیان اینکه دستگاه‌های پایش خوردگی برای تعیین سرعت خوردگی و در نتیجه برآورد عمر باقیمانده تجهیزاتی که عملیاتی هستند استفاده می‌شوند، افزود: پایش خوردگی به دو روش لحظه‌ای و دوره‌ای انجام می‌شود که با استفاده از این روش‌ها می‌توان سرعت خوردگی را محاسبه کرد.

وی با بیان این که استفاده از کوپن‌های وزنی خوردگی رایج‌ترین روش اندازه‌گیری خوردگی دوره‌ای است، اظهار کرد: در روش دوره‌ای، سرعت خوردگی طی دوره زمانی مشخص و به‌طور میانگین اندازه‌گیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام تصریح کرد: دستگاه پایش خوردگی با ارسال جریان الکتریکی، مقاومت این المان را در هر لحظه می‌تواند اندازه‌گیری و سپس با استفاده از فرمول مربوطه تبدیل به ضخامت شده و با  داشتن ضخامت اولیه و ثانویه و طول دوره زمانی بین این دو، نرخ خوردگی به‌دست می‌آید.

نوریان گفت: در گذشته برای اندازه‌گیری سرعت خوردگی به روش مقاومت الکتریکی از دستگاه و پراب‌های خارجی استفاده می‌شد که به‌دلیل خراب شدن این دستگاه و نبود امکان تعمیر آن، پیشنهاد ساخت دستگاه توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت و ساخت آن با هماهنگی بازرسی فنی این شرکت آغاز شد.

وی با بیان این که عملکرد این دستگاه پس از انجام آزمون‌های آزمایشگاهی پرشمار مورد تأیید متخصصان فنی این واحد صنعتی قرار گرفت، افزود: از جمله مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی، سرعت خوردگی بلافاصله پس از اندازه‌گیری توسط دستگاه نشان داده می‌شود و نیازی به استفاده از نرم‌افزار جانبی برای تحلیل و تبدیل داده‌ها نیست.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه قیمت این دستگاه نسبت به نمونه‌های خارجی بسیار کمتر است، اظهار کرد: ارائه خدمات پس از فروش در داخل کشور، مشاوره فنی و دریافت بازخورد از عملکرد دستگاه و اعمال اصلاحات لازم مطابق با نظر کاربر از جمله مزایای دیگر این دستگاه است.

نوریان یادآور شد: با توجه به تجربه‌ها و دانشی که از ساخت این دستگاه به‌دست آمده است، ساخت پراب‌های هیدروژنی و دستگاه اندازه‌گیری سرعت خوردگی به روش پلاریزاسیون خطی (LPR) توسط این شرکت و با همکاری بازرسی فنی پالایشگاه در حال اجراست.

کد خبر 453910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =