افزایش ۵۶ درصدی میانگین تولید و فروش محصولات پنج‌گانه پالایشگاه ایلام

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تحقق جهش تولید در این واحد صنعتی خبر داد و گفت: در مجموع تولید و فروش محصولات پنج‌گانه این شرکت شامل متان، اتان، گاز مایع خام، گوگرد، میعانات گازی در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال‌های پیش حدود ۸۶ درصد افزایش یافته است.

به گزارش شانا، روح ‌الله نوریان در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان ایلام گفت: این شرکت ضمن توجه به پایداری تولید، توانسته است برای دومین سال پیاپی در زمینه افزایش تولید و فروش محصولات جانبی خود، گام‌های مؤثری بردارد و تولید و فروش گاز مایع خام در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال پیش از آن، ۲۱۶ درصد افزایش یافته و این مهم همسو با تلاش‌های مجموعه عملیاتی این پالایشگاه بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت پالایش گاز ایلام همسو با تأمین پایدار خوراک صنایع پایین‌دستی، تلاش خود را در زمینه پایداری تولید این محصول دوچندان کرده است، به افزایش ۵ درصدی تولید و فروش گوگرد و ۲۸۴ درصدی گاز اتان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ در این واحد صنعتی اشاره و تصریح کرد: گوگرد تولیدی این پالایشگاه با خلوص ۹۹.۹۸ درصد از خالص‌ترین و با کیفیت‌ترین گوگردهای‌های تولیدی در سطح کشور است که عمده مصرف آن در صنایع داخلی است‌ و گاز اتان نیز به‌عنوان خوراک مصرفی در اختیار پتروشیمی ایلام قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از تزریق بیش از ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به شبکه سراسری در طول سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: پارسال همچنین یک میلیون و ۳۲۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید و برای مصرف در واحد الفین پتروشیمی ایلام ارسال شده است.

نوریان با بیان اینکه سالانه ۱۳۰ هزار تن گاز اتان، ۲۳۰ هزار تن گاز مایع خام، ۸۰ هزارتن گوگرد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در این واحد صنعتی تولید می‌شود، گفت: محصولات اتان، میعانات گازی و گاز مایع خام به‌عنوان خوراک پتروشیمی ایلام سبب اشتغال‌زایی هرچه بیشتر در استان شده و گاز اتان به‌عنوان یکی از تولیدات پنج‌گانه پالایشگاه گاز ایلام با خلوص بیش از ۹۹ درصد یکی از محصولات ارزشمند این مجموعه است.

افزایش ۵۶ درصدی میانگین تولید و فروش محصولات پنجگانه پالایشگاه ایلام

قابلیت اطمینان بیش از ۹۹ درصدی در فصل سرما

وی ادامه داد: قابلیت اطمینان پالایشگاه گاز ایلام در ماه‌های سرد پارسال از مرز ۹۲ درصد عبور کرد و به‌منظور آمادگی برای فصل زمستان و افزایش قابلیت دسترسی این پالایشگاه تعمیرات اساسی سالانه طبق برنامه‌ریزی مصوب از پیش‌تعیین‌شده به‌صورت کامل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه با انجام تعمیرات پیشگیرانه و پایش‌های دقیق شاهد افزایش قابلیت اطمینان این پالایشگاه به ۹۹.۲ درصد در فصل سرد امسال هستیم که این مهم سبب پایداری تولید و گازرسانی شده است، اظهار کرد: همچنین قابلیت اطمینان در شرکت‌های پالایشی بیانگر پایداری تجهیزات ردیف‌های گازی است که خوشبختانه در این واحد صنعتی این شاخص بالاتر از هدف تعیین‌شده قرار گرفته است.

تولید محصولات پالایشگاه ایلام ۲ برابر می‌شود

نوریان با بیان اینکه افزایش قابلیت اطمینان پالایشگاه سبب تولید پایدار، بهره‌ ور و اثربخش و کاهش خطرها، هزینه‌ها و افزایش تولید محصولات شده است، بیان کرد: با راه‌اندازی فاز ۲ این پالایشگاه ۵۰ درصد به تولیدات آن افزوده می‌شود و خوراک از ۶.۸  به ۱۰.۲ میلیون مترمکعب می‌رسد و تولید محصولات پنج‌گانه ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: با تکمیل فاز ۲ یک واحد تثبیت میعانات گازی به ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب در روز، یک واحد شیرین‌سازی به ظرفیت ۳.۴ میلیون مترمکعب در روز، یک واحد استحصال گوگرد به ظرفیت روزانه ۱۴۶ تن به ظرفیت پالایشگاه اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه سبد تولیدات این واحد صنعتی متنوع است، اظهار کرد: این پالایشگاه از لحاظ تنوع و سبد محصولات تولیدی، تنوع کاملی از محصولات پالایشگاهی دارد و افزون بر محصول گاز طبیعی دارای محصولات با ارزشی مانند اتان، گاز مایع خام، میعانات گازی و گوگرد است و از این لحاظ، جزو معدود پالایشگاهای دارای تنوع محصولات تولیدی است که هم برای صنایع پایین‌دستی و هم در چرخه اقتصاد داخلی کشور و درآمدزایی، نقش تأثیرگذاری دارد.

نوریان به دستاوردهای این شرکت در طول چند سال گذشته اشاره کرد و گفت: پالایشگاه گاز ایلام افتخاراتی مانند عنوان برتر در حوزه سلامت اداری، کسب سطح عالی در نظام ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز، انتخاب پالایشگاه گاز ایلام به‌عنوان دستگاه اجرایی برتر پدافند غیرعامل، پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در حوزه سرویس های فاوا و شبکه کنترل صنعتی، انتخاب پالایشگاه ایلام به‌عنوان کارفرمای سلامت محور استان، کسب رتبه برتر پژوهش برتر در بین شرکت‌های پالایشی کشور و کسب تندیس سه ستاره ششمین جایزه ملی مدیریت انرژی، کسب رتبه نخست آتش‌نشانان در سطح شرکت ملی گاز ایران بخشی از دستاوردهای این شرکت در طو ل دو سال گذشته است.

پایش مداوم امنیت سایبری

وی با بیان اینکه در کشور شاهد رشد و تربیت متخصصین فراوانی در بحث امنیت شبکه‌های کامپیوتری هستیم، تصریح کرد: لزوم استفاده از تجربیات و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و پیشرو در بحث امنیت برای بهینه کردن بسترها و شبکه‌های کامپیوتری و شناسایی نقاط ضعف برای جلوگیری از نفوذ و حملات سایبری ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام در ادامه به مخاطرات و تهدیدات فضای سایبری و به منظور صیانت از دارایی‌های شرکت در برابر تهدیدات سایبری احتمالی اشاره و بیان کرد: این مرکز به‌عنوان یک سایت متمرکز پایش امنیت و مدیریت شبکه به‌منظور مدیریت امنیت تجهیزات، شبکه‌های ارتباطی و رایانه‌ها، نقطه تماس متمرکز برای رسیدگی به مشکلات امنیتی کاربران و راهبران شبکه، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل ترافیک شبکه و تولید گزارشات امنیتی در سطوح مختلف، پاسخ‌دهی به مشکلات و رخدادهای امنیتی، مدیریت و پایش لحظه‌ای تهدیدات و کاهش هزینه‌های مدیریت امنیت شبکه، راه‌اندازی شده است.

مدیریت آلایندهای محیط زیستی

نوریان با اشاره به مدیریت مصرف انرژی و کاهش آلایندهای محیط زیستی، افزود: مجموعه این اقدام‌ها سبب کاهش شاخص‌های مصرف انرژی، بخار، سوخت و الکتریسیته به ترتیب به مقدار ۲۲، ۱۹، ۲۸ و ۱۷ درصد و کاهش شاخص گازهای ارسالی به مشعل تا ۴۶ درصد نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰ شده است.

وی به مهم‌ترین اقدام‌های انجام‌شده شاخص‌های مصرف انرژی در این پالایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: انجام ممیزی تفصیلی انرژی، نگهداشت سیستم مدیریت انرژی ایزو ۵۰۰۰۱، بازرسی فنی موتور خانه‌های شرکت و اخذ گواهینامه ایزو ۱۶۰۰۰، انجام بازرسی معیار مصرف انرژی پالایشگاه مطابق استاندارد ۱۴۱۵۶، خرید هیترهای تابشی برای گرمایش کارگاه مرکزی و کالا و خرید الکتروموتورهای دور متغیر مورد نیاز واحد آمین بوده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام گفت: همچنین استفاده از گازهای فلش درام برای سوخت زباله سوزهای واحد گوگرد، استفاده‌ی حداکثری از سوخت اتان برای مصرف بویلرهای تولید بخار، تعویض مولکولارسیو واحد نمزدایی و نصب مبدل‌های آلومینیومی واحد بازیافت اتان تنها بخشی از اقدام‌های انجام‌شده بوده است.

کاهش ۱۸ درصدی مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای

نوریان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفرساعت کارکرد بدون حادثه در این پالایشگاه انجام شده است، تصریح کرد: این مهم در سایه تلاش های واحد بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) و اقدام‌های پیشگیرانه و رعایت قوانین و مقررات شرکت ملی گاز ایران و مجموعه وزارت نفت بوده است.

وی از کاهش ۱۸ درصدی مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای در این شرکت خبر داد و تصریح کرد: با ارسال خوراک پتروشیمی و جلوگیری از سوزاندان ال‌پی‌جی و اتان، مقدار انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به سال‌های گذشته بیش از ۱۸ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از افزایش ۵۶ درصدی میانگین تولید و فروش محصولات پنجگانه این شرکت نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و گفت: به‌منظور تحقق نامگذاری امسال، توسعه اقتصاد استان، موقعیت راهبردی، پایداری وضع شبکه گاز و برق و غیره تلاش شده که تولیدات و فروش نسبت به مدت مشابه سال پیش افزایش یابد.

افزایش ۱۰ درصدی تزریق گاز به خطوط سراسری

نوریان همچنین از تزریق ۴۴۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به خط سراسری و افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال در سه ماه نخست امسال خبر داد و افزود: در این بازه زمانی ۳۴ هزار تن گاز اتان تولید و صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۰۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به تولید ۵۹ هزار تن گاز مایع خام در سه ماه نخست امسال، گفت: این مقدار تولید و فروش نسبت به سه ماه نخست پارسال افزایش ۱۰۹ درصدی داشته است که نشان می‌دهد این واحد صنعتی برنامه‌های مدونی برای افزایش تولیدات و فروش آنها در دستور کار دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۴۲۰ تن گوگرد در این بازه زمانی تولید شده است، تصریح کرد: در مجموع در سه ماه نخست ۱۴۰۱، بیش از ۳۳۹ هزار و ۳۱۷ بشکه میعانات گازی در این واحد صنعتی تولید و در اختیار پتروشیمی ایلام قرار گرفته است.

تزریق بیش از ۱۷ هزار مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری

نوریان از تزریق ۱۷ هزارو ۱۰۸ مگاوات ساعت برق به شبکه سراسری و استان در ابتدای امسال تاکنون خبر داد و بیان کرد: همسو با مسئولیت‌های اجتماعی و جلوگیری از خاموشی برق، این واحد صنعتی هر ساله مقدار قابل توجهی برق به شبکه تزریق می‌کند.

پرداخت بیش از ۳۵۲ میلیارد ریال ارزش افزوده به حساب امور مالیاتی ایلام 

وی از پرداخت ۳۵۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون ریال مالیات ارزش افزوده فروش محصولات بابت سال ۱۴۰۰ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به حساب امور مالیاتی ایلام خبر داد و گفت: پرداخت اینگونه مالیات‌ها و ارزش افزوده صرف پروژه‌های عمرانی در استان می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام با بیان اینکه در اجرای ماده ۱۷ قانون مالیات ارزش افزوده، این شرکت هرساله به حساب امور مالیاتی استان واریز می‌کند، اظهار کرد: در سه ماه نخست امسال نیز ۴۵ میلیارد و ۱۴۵ میلیون ریال به حساب امور مالیاتی ایلام واریز شده است.

 نسترن مجیدپور

کد خبر 459167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =