۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
  • کد خبر: 453959
قطر: جایگزینی سریع گاز روسیه غیرممکن است

وزیر انرژی قطر جایگزین کردن سریع عرضه گاز روسیه به اروپا را امری غیرممکن خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سعد الکعبی روز سه‌شنبه (سوم اسفندماه) اعلام کرد که در صورت مختل شدن عرضه گاز روسیه به اروپا به دلیل منازعه این کشور با اوکراین، نه قطر و نه هیچ کشور دیگری ظرفیت جایگزین کردن صادرات گاز روسیه به اروپا را با استفاده گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) ندارد.

وی گفت: با توجه به اینکه حجم عمده گاز قطر به قراردادهای بلندمدت خریداران آسیایی اختصاص پیدا کرده، حجم گاز قابل ارسال به اروپا تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

این اظهارات وزیر انرژی قطر نگرانی‌ها نسبت به امنیت تامین گاز اروپا را وخیم‌تر کرد.

کعبی افزود: تصور می کنم روسیه ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار اروپا را تامین می‌کند. هیچ کشوری نمی‌تواند این حجم گاز را عرضه کند و ظرفیت این کار از طریق صادرات ال‌ان‌جی وجود ندارد.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه استقلال دو منطقه در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، ایالات متحده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعلام کردند، این تحریم ها م‌ تواند بر جریان گاز روسیه به اروپا تأثیر بگذارد.

آلمان روز سه‌شنبه (سوم اسفندماه) پروژه خط لوله گاز نورد استریم-۲ که برای دو برابر کردن عرضه مستقیم گاز روسیه به آلمان طراحی شده بود، متوقف کرد، این اقدام افزایش قیمت بنزین را در پی داشت.

آمریکا به‌تازگی طی مذاکراتی از قطر و دیگر کشورها مانند ژاپن خواسته است تا در صورت تشدید درگیری، در عرضه گاز به اروپا کمک کنند.

کد خبر 453959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =