همکاری دانشگاه صنعتی و گاز اصفهان برای اصلاح الگوی مصرف گاز

دانشگاه صنعتی و شرکت گاز استان اصفهان طی مراسمی که برای اصلاح الگوی مصرف گاز طبیعی و با حضور سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدجلال نورموسوی، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای این تفاهم‌نامه همکاری گفت: این تفاهم‌نامه به‌منظور ارائه همکاری‌های مشترک آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی در زمینه مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی، ارائه خدمات مطلوب و بهینه‌سازی سیستم‌های احتراق در موتورخانه‌های دانشگاه صنعتی اصفهان برای همکاری‌های اجتماعی و مدیریت مصرف گاز امضا شد.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی ایران چهار برابر میانگین جهانی است، افزود: در بحث بهینه‌سازی و بهره‌گیری از تجهیزات مدرن در بخش خانگی مانند بخاری‌ها، لازم است دانشگاه به کمک شرکت ملی گاز ایران بیاید و فناوری‌های روز را در کشور جایگزین کند.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران همچنین با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات سوختی، نیازمند همراهی علمی دانشگاه هستند، ادامه داد: نیازهای فناورانه شرکت ملی گاز ایران مشخص و حضور استادان و دانشجویان توانمند در کنار صنعت گاز، ضروری است. رشد صنایع پتروشیمی نیز در سال‌های اخیر، نیاز مبرم کشور به گاز در بخش صنعتی را افزایش داده و برای افزایش تولید ناخالص ملی ایران (GDP) لازم است از فناوری‌های نو برای اصلاح الگوی مصرف بهره‌مند شویم.

نورموسوی دانشگاه صنعتی اصفهان را قطب علمی کشور برای آغاز حرکتی مشترک در اصلاح فرآیندهای مصرف انرژی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های کشور و استان اصفهان دانست و تأکید کرد: استفاده از توان علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و تولید تجهیزات دانش‌بنیان برای پیشرفت کشور و بهینه‌سازی مصرف انرژی در دستور کار شرکت ملی گاز ایران است.

ابوالقاسم عسکری، سرپرست شرکت گاز استان اصفهان نیز در این نشست با اعلام خرسندی از برقراری تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی اصفهان خواستار حمایت فرهیختگان دانشگاهی همسو با بهبود عملکرد تجهیزات گازرسانی شد.

وی با بیان اینکه از رساله‌های دکترا با موضوع بهینه‌سازی و ارتقای بازده انرژی در صنعت گاز حمایت ویژه می‌شود، افزود: ۳۵ درصد سرانه انرژی گاز کشور در حوزه نیروگاهی مصرف می‌شود، اما بخش زیادی از آن به آلاینده‌های محیط زیستی تبدیل می‌شود، زیرا راه‌حل‌های دانشگاه می‌تواند در حل این معضل کشور کمک اساسی کند.

سرپرست شرکت گاز استان اصفهان بازدید از موتورخانه دانشگاه صنعتی اصفهان و اجرای فرآیندهای بهینه‌سازی موتورخانه دانشگاه را در دستور کار این شرکت اعلام و تصریح کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، یک نماینده متخصص در حوزه انرژی برای برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک بهینه‌سازی مصرف گاز طبیعی از دانشگاه صنعتی اصفهان خواهیم داشت.

عسکری ادامه داد: نگهداری مناسب از سیستم‌های موتورخانه‌ها و تلاش مستمر برای کاهش مصرف گاز طبیعی، ترویج فرهنگ مصرف بهینه گاز طبیعی در دانشگاه و خانواده‌های کارکنان دانشگاه، همکاری در اجرا و توسعه طرح‌های پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی در حوزه افزایش بازده مصرف گاز از دیگر اقدام‌های مشترک در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

وی با اشاره به دغدغه‌های مسئولان صنعت گاز برای بهینه‌سازی انرژی بیان کرد: ارزان بودن انرژی، مشکل اصلی مصرف بالای انرژی در ایران است.

سیدعلی میرمحمد میبدی، سرپرست دانشگاه صنعتی اصفهان هم اظهار کرد: عمده بودجه‌های تحقیقاتی سازمان‌ها صرف ارائه گزارش می‌شود، در حالی ‌که اگر این بودجه‌ها به فعالیت‌های تحقیق و توسعه دانشگاه‌ها اختصاص یابد، بسیاری از مشکلات صنعت برطرف می‌شود.

وی از آمادگی این دانشگاه برای برقراری نشست‌های مشترک تحقیقاتی خبر داد و افزود: حوزه معاونت پژوهشی و ارتباط با صنعت دانشگاه بستر مناسبی برای حضور صنعت در دانشگاه فراهم می‌کند و این اطمینان برای صنایع وجود دارد که می‌توانند مشکلات خود را با کمک استادان دانشگاه برطرف کنند؛ استادان و محققان جوان و برجسته دانشگاه صنعتی اصفهان با علم روز در حوزة بهینه‌سازی آشنایی کامل دارند؛ مشکلات صنعت را رصد می‌کنند و دغدغه برقراری ارتباط با صنعت را دارند.

کد خبر 454051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =