تشکیل ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان در شرکت ملی نفت

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: پس از تأکید مقام معظم رهبری «ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان» تشکیل شد که وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را به‌عهده دارد.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری مهر، در هفته‌های گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان اقتصادی، به دانش‌بنیان شدن و تولید داخلی در صنعت نفت تأکید ویژه کردند و فرمودند: ما در زمینه‌ صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی فناوری هستیم. برخی کشورهای منطقه از لحاظ نوع استخراج نفت و فناوری‌ای که در این جور جاها به‌کار می‌رود از ما خیلی جلوترند. ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم.

به‌منظور دانش‌بنیان شدن این صنعت، شرکت‌ها و انجمن‌های متعدد علمی و اجرایی درگیر هستند و هدف‌گذاری‌هایی انجام شده است که شرکت مهندسی و توسعه نفت به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی نفت نقش بسیار مهمی دارد.

در همین زمینه ابوذر شریفی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به دانش‌بنیان شدن صنعت نفت گفت: پس از تأکید ایشان در دهم بهمن‌ماه، با دستور مدیرعامل شرکت ملی نفت در کمترین زمان ممکن، ستادی به‌منظور بسترسازی این مأموریت در شرکت ملی نفت با عنوان «ستاد تحول و پیشرفت فناوری‌های دانش‌بنیان» تشکیل شد که وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور را به‌عهده دارد.

وی افزود: همچنین پارک فناوری صنعت نفت با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آنها در فعالیت‌های چاه‌محور نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. در این خصوص شرکت متن آمادگی کامل خود را به‌منظور هرگونه همکاری برای تحقق مأموریت دانش‌بنیان شدن صنعت نفت اعلام می‌کند و از ظرفیت پیوست انتقال فناوری در قراردادهای توسعه میدان‌ها و سایر ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند. در این باره هماهنگی کاملی با مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت و پارک فناوری صنعت نفت برقرار شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌ها در اجرای پروژه‌های راهبردی شرکت متن، دسترسی و تأمین به‌موقع کالا بوده است، تصریح کرد: در این زمینه با توجه به تحریم‌های ظالمانه در چند سال اخیر، شرکت متن به‌منظور تقویت تولیدکنندگان داخلی گام‌های مهمی برداشته است. از جمله در پروژه احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک، از شرکت‌های سازنده ورق فولادی، اسلب، لوله‌سازی و... برای تأمین این لوله‌های ۴۲ اینچی به طول حدود ۱۰۰۰ کیلومتر از سازندگان داخلی استفاده شده که افزون بر اشتغال‌زایی موجب افزایش خودباوری شرکت‌های ایرانی و تسریع در اجرای پروژه نیز شده است. با توجه به رویکرد شرکت ملی نفت ایران در حمایت واقعی از سازندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت، این روند در شرکت متن بیشتر از گذشته پیگیری می‌شود.

شریفی درباره شرکت‌های فعال در توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون گفت: در توسعه میدان‌های نفتی حوزه مسئولیت شرکت متن در منطقه غرب کارون، از جذب سرمایه خارجی و فناوری‌های روزآمد دنیا استقبال می‌کنیم، البته شرکت‌های ایرانی در طول سال‌های گذشته توانمندی خود را در توسعه میدان‌های نفت و گاز اثبات کرده‌اند بنابراین باید این توانمندی داخلی تقویت شود.

وی افزود: در فعالیت‌های معمول توسعه میدان‌ها، هم‌اکنون شرکت‌های داخلی به خودکفایی رسیده‌اند و در صورت حمایت بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار، امکان توسعه میدان‌ها از سوی شرکت‌های ایرانی وجود دارد، البته در گام بهبود و ازدیاد برداشت از میدان‌ها نیازمند ورود فناوری‌های روزآمد دنیا به‌ویژه در میدان‌های مشترک هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به تغییر نگرش نسبت به توسعه میدان‌های مشترک به‌ویژه میدان‌های مشترک غرب کارون افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته نسبت به توسعه میدان نفتی آزادگان کم‌توجهی شده بود، اما با توجه به حمایت‌های ماه‌های اخیر، شرکت مهندسی و توسعه نفت با شتاب‌بخشی به فعالیت‌ها در این میدان مشترک، توانست چاه‌هایی نو را عملیاتی کند.

شریفی افزود: با توجه به استمرار این حمایت‌ها پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت تولید از میدان‌های مشترک به‌تدریج افزایش یابد. خوشبختانه مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت، توجه ویژه‌ای به توسعه میدان‌های مشترک و اولویت‌دهی به تخصیص منابع مالی به‌منظور پیشبرد پروژه‌ها در این میدان‌های راهبردی دارد.

وی با اشاره به افزایش فروش نفت و منابع حاصل از آن در دوره جدید گفت: توجه به اولویت‌بندی انجام‌شده امکان فروش نفت خام تولیدی از میدان‌های مشترک مهیا شده است و نگرانی ویژه‌ای در این باره وجود ندارد.

کد خبر 454073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =