الزام بر تحول دیجیتال در صنعت نفت و گاز کشور

رئیس گروه فناوری و نوآوری و رئیس کارگروه تحول دیجیتال در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت تحول دیجیتال را شرط بقای صنعت نفت و گاز کشور در فضای رقابت با شرکت‌های نفتی دنیا می‌داند و بر همین اساس معتقدیم این مجموعه باید با شتابی بالا در عرصه تحول دیجیتال گام بردارد.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، سعید شکری با تأکید بر اینکه رشد و توسعه شرکت‌های نفتی معتبر در دنیا در زمینه تحول دیجیتال بسیار بالاست، افزود: این شرکت‌ها بر این باورند که داده را باید یک دورانی نفتی جدید به شمار آورد و می‌تواند ارزش افزوده بالایی را ایجاد کند. نباید تحول دیجیتال را موضوعی فانتزی دانست؛ بلکه آن را باید یک الزام برای صنعت نفت و گاز به‌شمار آورد، از این رو پژوهشگاه صنعت نفت عزم خود را جزم کرده تا در فضای رقابت با شرکت‌های نفت و گاز دنیا تحول دیجیتال را در صنعت نفت کشور پیاده‌سازی کند.

وی به سخنرانی رهبر معظم انقلاب در آبان‌ماه امسال درباره هوش مصنوعی و تأکید ایشان بر اینکه کشور باید جزو ۱۰ کشور برتر در این زمینه قرار گیرد اشاره کرد و گفت: بر همین اساس باید اعلام کرد که سخنان رهبر معظم انقلاب در این زمینه توانسته راهگشای بسیاری از امور قرار گیرد.

رئیس گروه فناوری و نوآوری و رئیس کارگروه تحول دیجیتال در پژوهشگاه صنعت نفت: به‌تازگی در سند جهت‌گیری کلان و سیاست‌های پژوهشی فناوری و تجاری‌سازی وزارت نفت موضوع تحول دیجیتال مطرح و با توجه به اهمیت این موضوع برای این کار بودجه‌ای جداگانه در شیوه‌نامه اجرای مربوط به برنامه وزارت نفت در نظر گرفته‌ شده است.

شکری افزود: بر همین اساس پژوهشگاه صنعت نفت نیز همسو با دیگر شرکت‌های معتبر دنیا درصدد است در زمینه تحول دیجیتال گام‌های مؤثری را بردارد؛ شرکت‌های معتبر دنیا برای تسریع در فرآیند تحول دیجیتال با شرکت‌های معتبر حوزه فناوری اطلاعات (آی‌تی) همکاری‌های مشترکی را شکل داده‌اند، برای نمونه شرکت سینوپک چین با هوآوی تفاهم‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند تا بتوانند الگوهای داده‌محور را در صنعت نفت خود پیاده‌سازی کنند، همچنین شرکت نفتی گازپروم نفت روسیه با یاندکس که در روسیه معادل گوگل است تفاهم‌نامه همکاری دارند.

وی در همین زمینه به همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و هلدینگ دانیال موج اشاره کرد و گفت: این شرکت در زمینه حوزه فناوری اطلاعات (IT) و به‌ویژه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی شرکت بسیار معتبر و شناخته‌شده‌ای است و بر همین اساس پژوهشگاه و این هلدینگ با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند که این موضوع سبب می‌شود پژوهشگاه در حوزه تحول دیجیتال شتاب بالاتری پیدا کند و به بحث زیرساخت‌های تحول دیجیتال نیز با همکاری این شرکت ورود یابد.

رئیس گروه فناوری و نوآوری و رئیس کارگروه تحول دیجیتال در پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه موضوع تحول دیجیتال به فناوری‌های زیادی مرتبط است، گفت: بیشتر این فناوری‌ها داده‌محور هستند و بر مبنای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پایه‌گذاری شده‌اند و زیرساخت همه این فناوری‌ها نیاز به داده‌های مناسب دارد، بر همین اساس برای تحول دیجیتال و بهینه‌سازی فراآیندها ذخیره‌سازی داده‌ها و پالایش آنها جزو ملزومات اصلی است.

شکری در ادامه به ارائه دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تحول دیجیتال با همکاری هلدینگ دانیال موج اشاره کرد و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت در این زمینه بیش از ۱۵ سال تجربه دارد و این مجموعه بسیاری از فناوری‌ها را تا TRL7 پیش برده است.

وی ادامه داد: در پردیس بالادستی پژوهشگاه در زمینه چاه‌های هوشمند و در پردیس پایین‌دستی درباره بهینه‌سازی همزمان فرآیند و سنسورهای مجازی محققان پژوهشگاه صنعت نفت دستاوردهای خوبی در این زمینه داشته‌اند.

کد خبر 454138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =