تأمین منابع مالی پروژه ارتقای کیفیت فرآورده‌ پالایشگاه بندرعباس از طریق بانک تجارت

شرکت پالایش نفت بندرعباس و بانک تجارت به‌منظور تأمین منابع مالی پروژه بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین این شرکت تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش شانا به نقل از پالایشگاه نفت بندرعباس، هاشم نامور، مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در آیین امضای این تفاهم‌نامه که روز گذشته در حاشیه سومین نمایشگاه تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی برگزار شد، گفت: یکی از الزامات مهم در اجرای این پروژه تأمین منابع مالی مورد نیاز بود که با مذاکرات و بررسی‌ها تفاهم‌نامه تأمین منابع مالی مورد نیاز این پروژه با بانک تجارت امضا شد.

وی با اشاره به اجرای این پروژه در یک بازه چهارساله گفت: یکی از اهداف اجرای این پروژه، تولید کک اسفنجی مورد نیاز صنایع آلومینیوم‌سازی برای نخستین بار در کشور است. هم‌اکنون برای تأمین کک اسفنجی وابستگی بالایی به خارج از کشور وجود دارد و با احداث واحد کک‌سازی در این پروژه ملی افزون بر کاهش میزان نفت کوره با کمترین هزینه، موجب تولید کک اسفنجی در مقیاس صنعتی‌شده و نیاز صنایع آلومینیومی کشور برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: در پروژه ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه بندرعباس با ابتکاری که صورت گرفت، باوجود پیچیدگی‌های خاصی که در بخش طراحی و مهندسی وجود داشت، موفق شدیم با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، مطالعات بنیادی، امکان‌سنجی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه را انجام دهیم و هم‌اکنون طراحی پایه بخش فرآیندی و تأیید مدارک فنی به اتمام رسیده و پروژه آماده اجرا است.

نامور دستیابی به دانش بومی و اجرای پروژه بر اساس آن، تولید کک اسفنجی موردنیاز برای نخستین بار در کشور، قطع وابستگی و جلوگیری از خروج ارز از کشور، ایجاد اشتغال و بهبود عملکرد اقتصادی را از دستاوردهای اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: در کنار این طرح، طرح‌های دیگری همچون تولید مجمتع روغن‌سازی و تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳ که از خارج کشور وارد می‌شود، دیده شده است.

وی افزود: با وجود تحریم‌های ناعادلانه بین‌المللی در پالایشگاه‌ها و با تلاش، درایت و ازخودگذشتگی مجموعه کارکنان، محصولات راهبردی و انرژی مورد نیاز کشور تولید می‌شود و به‌منظور همگام‌سازی و حرکت مطابق با استانداردهای بین‌المللی، توجه به مسئل زیست محیطی، با نگاه به تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، طرح‌های ارتقای کیفیت در دستور کار پالایشگاه‌ها قرار دارد که با اتکا به دانش بومی و ایرانی و تلاش متخصصان داخلی اجرایی می‌شوند.

به گزارش شانا، پروژه ملی بهینه‌سازی و ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین با محوریت تولید کک اسفنجی، از مهم‌ترین پروژه‌های این شرکت پالایشی است که با هدف کاهش نفت کوره و تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر اجرا می‌شود.

کد خبر 453859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =