ایران جزو ۷ کشور برتر جهان در تولید کک اسفنجی/ پالایشگاه بندرعباس به پتروپالایشگاه تبدیل می‌شود

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اشاره به تبدیل پالایشگاه نفت بندرعباس به پتروپالایشگاه و دستیابی به دانش فنی تولید کک اسفنجی گفت: با تولید کک اسفنجی موردنیاز صنایع آلومینیوم‌سازی در واحدهای جدید این پالایشگاه، ایران جزو هفت کشور برتر جهان در تولید کک اسفنجی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به بندرعباس، هاشم نامور امروز (یکشنبه، ۲۷ فروردین‌ماه) در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های سراسری و محلی در این پالایشگاه برگزار شد، گفت: پالایشگاه نفت بندرعباس هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه بیش از ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام را پالایش و ۱۹ درصد از سبد سوخت کشور را پس از پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان تأمین می‌کند.

وی تأکید کرد: این پالایشگاه حدود ۲۰ درصد از بنزین تولیدی در کل کشور، ۳۴ درصد نفت گاز کشور و ۱۹ درصد تولید نفت کوره کشور را به‌عهده دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با تأکید بر اینکه طرح پیشران اقتصادی ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس با هدف تبدیل نفت کوره به فرآورده‌های سبک با ارزش افزوده بیشتر در این پالایشگاه در حال اجراست، بیان کرد: کاهش گوگرد نفت کوره تولیدی از ۳.۵ درصد به نیم درصد، کاهش نفت کوره تولیدی به حداکثر ۱۰ درصد، تولید ۱۰۰ درصد روغن‌های موردنیاز گروه یک و دو و تولید ۱۰۰ درصد نیاز کک اسفنجی کشور از دیگر اهداف این طرح است.  

نامور سرمایه‌گذاری موردنیاز این پروژه را ۲.۲ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: هم‌اکنون دانش فنی و منابع مالی این پروژه عظیم اقتصادی و ملی تأمین شده است.

وی تصریح کرد: ۱۵ واحد فرآیندی و تعدادی واحدهای جانبی با اجرای این پروژه به پالایشگاه بندرعباس افزوده می‌شود که پالایشگاه بندرعباس را از یک پالایشگاه به یک پتروپالایشگاه تبدیل می‌کند.

مدیرعامل پالایشگاه نفت بندرعباس بیان کرد: درآمد حاصل از تولید سالانه ۴۰۰ هزارتن کک اسفنجی ۴۰۰ میلیون دلار در سال و حاصل از تولید روغن‌های گرید ۲ و ۳ سالانه ۷۵۰ میلیون دلار است.

نامور افزود: مناقصه عمومی پروژه احداث واحدهای فرآیندی هم‌اکنون انجام شده و این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای این طرح با اتکا به دانش بومی برای نخستین بار در کشور گفت: بازگشت سرمایه این طرح که در طول حداقل ۴۲ ماه اجرای پروژه حدود ۸ هزار نفر در آن به کار گرفته خواهند شد ظرف سه سال خواهد بود که جذب ۲ هزار و ۶۵۰ نفر از این تعداد از طریق نیروهای بومی است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس تأکید کرد: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از طرح‌های مهم، راهبردی و اولویت‌دار کشور است که‌ با هدف کاهش تولید نفت کوره و تولید فرآورده‌های با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط زیست و با محوریت تولید کک اسفنجی موردنیاز صنایع آلومینیوم‌سازی کشور در حال اجراست.

نامور تولید سالانه ۱۴ هزار تن پروپیلن، افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه نفت بندرعباس و تبدیل آن به یک پتروپالایشگاه، افزایش روزانه ۵۰۰ هزار لیتری تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و تولید نفت گاز با کیفیت یورو ۵ را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد تجهیزات موردنیاز پالایشگاه نفت بندرعباس از داخل کشور تأمین می‌شود.

کد خبر 471268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =