کاهش نوسان‌های قیمت نفت از طریق تغییر رویکردهای تنش‌آفرین/ ایران آماده افزایش تولید نفت در سریع‌ترین زمان ممکن است

وزیر نفت با بیان اینکه برقراری ثبات در بازار نفت و کاهش نوسان‌های قیمت، تنها از طریق همکاری و تغییر رویکردهای تنش‌آفرین امکان‌پذیر است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهد.

جواد اوجی، وزیر نفت امروز (چهارشنبه، ۱۱ اسفندماه) پس از برگزاری بیست‌وششمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) درباره تصمیم‌های این نشست گفت: تصمیم امروز ادامه مصوبه ماه گذشته مبنی بر ادامه افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت برای ماه آوریل ۲۰۲۲ بود که با توجه به گزارش کمیته فنی و ارزیابی‌های کارشناسان از چشم‌انداز اقتصاد جهان و متغیرهای تعیین‌کننده در شرایط عرضه و تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲، اعضا همگی بر سر تصمیم تداوم افزایش تولید روزانه ۴۰۰ هزار بشکه‌ای اشتراک‌ نظر داشتند.

وی افزود: اوپک‌پلاس در این نشست بر رصد و نظارت مداوم و منظم خود بر تحولات بازار و تداوم به‌کارگیری اقدام‌های لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت تأکید کرد و کشورهای حاضر اعلام آمادگی کردند در صورت لزوم، اقدام‌های متناسب برای حفظ ثبات بازار نفت و حفاظت از دستاوردهای این توافق را انجام دهند.

وزیر نفت در ارزیابی و تحلیل خود از شرایط حاکم بر بازار نفت گفت: بر اساس تازه‌ترین آمارها و گزارش‌های منتشر شده، به لطف بهبود شاخص‌های اقتصادی در جهان به‌ویژه اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده نفت و در عین حال پایبندی مناسب اعضای اوپک‌پلاس که در ماه ژانویه به ۱۲۹ درصد رسید، بازارهای جهانی نفت، با وجود بعضی از نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس اومیکرون و وقوع شماری از ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی به سمت توازن و ثبات در حال حرکت است.

اوجی درباره تنش‌های امنیتی در بعضی از مناطق جهان و افزایش اخیر قیمت‌های جهانی نفت و اینکه واکنش اوپک‌پلاس به این تحولات چگونه خواهد بود، گفت: وقوع بحران‌های سیاسی و اقتصادی در سطح جهان پیامدهای مختلفی دارد که بروز نوسان‌های قیمت نفت در بازار جهانی نفت یکی از آنهاست، از این رو اوپک‌پلاس با نظارت دقیق بر بازار، آمادگی کامل دارد تا در صورت نیاز، اقدام‌های متناسب خود در این زمینه را انجام دهد.

وی  ادامه داد: با این حال، آن بخشی از شرایط که به نوسان و افزایش قیمت‌ها باز می‌گردد، ریشه در اقدام‌ها و تصمیم‌های سیاسی بعضی از کشورها دارد که از یک‌سو تولیدکنندگان بزرگ نفت را تحریم می‌کنند و از سوی دیگر با سیاست‌های خود سبب بحران‌آفرینی و جنگ در سطح مناطق مختلف جهان شده‌اند. برقرای ثبات در بازار نفت و کاهش نوسان‌های قیمت، تنها از طریق همکاری و تغییر رویکردهای تنش‌آفرین امکان‌پذیر است.

وزیر نفت گفت: همان‌گونه که پیش‌تر تأکید کردم، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه نفت خود به بازارهای جهانی را افزایش دهد و این کشورهای بزرگ مصرف‌کننده هستند که باید با اقدام‌های خود، شرایط لازم را برای حفظ ثبات و آرامش در بازار نفت فراهم کنند.

اوجی افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز در سطح جهان و با تکیه بر ظرفیت‌های عظیم منابع هیدروکربوری و توان تولید خود آمادگی دارد در این زمینه وارد عمل شود.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن تولید نفت خام خود را افزایش دهیم، با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های انجام‌شده در سطح وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، قادر هستیم به‌سرعت تولید نفت را افزایش دهیم و نیاز مشتریان خود را تأمین کنیم.

وزیر نفت گفت: باید اشاره کنم که اکنون، اوپک‌پلاس درباره عوامل بنیادین بازار از جمله عرضه و تقاضای نفت در کوتاه‌مدت، دغدغه‌ای ندارد، بلکه نگرانی کنونی همه کشورهای تولیدکننده، معطوف به ضعف عرضه نفت در میان‌مدت به‌دلیل تأخیر در سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش بالادستی است و این مسئله باید به‌عنوان یک دستور کار مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 454209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =