اروپا امکان کاهش واردات گاز از روسیه را دارد

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه می‌تواند ظرف یک سال به دوسوم مقدار کنونی برسد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه (۱۲ اسفندماه) در طرح ۱۰ گزینه‌ای خود برای کاهش وابستگی به روسیه اعلام کرد که اروپا می‌تواند یک‌سوم واردات گاز خود از روسیه را در بازه زمانی یک ساله کاهش دهد.

وابستگی ۴۰ درصدی اتحادیه اروپا به گاز روسیه، مسکو را به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز این منطقه تبدیل کرده و حمله روسیه به اوکراین نگرانی بیشتری در زمینه وابستگی به این کشور و احتمال اختلال در عرضه را بالا برده ‌است.

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی که نماینده ۳۱ کشور صنعتی دنیا به جز روسیه است، گفت: استفاده روسیه از منابع گاز طبیعی به‌عنوان سلاحی اقتصادی و سیاسی نشان می‌دهد اروپا باید هرچه سریع‌تر برای بی‌ثباتی عرضه گاز این کشور در زمستان آینده آماده شود.

عرضه گاز روسیه از زمان حمله این کشور به اوکراین ثابت بوده، اما قیمت گاز در بازار حتی پیش ‌از آغاز درگیری‌های اوکراین و به‌وجود آمدن نگرانی‌های جدید رو به ‌افزایش بوده ‌است.

قیمت شاخص گاز اروپا روز پنجشنبه به رقم بی‌سابقه ۱۹۹ یورو (معادل ۲۲۰ دلار) برای هر مگاوات ساعت رسید. این رقم در مدت مشابه پارسال کمتر از ۱۶ یورو برای هر مگاوات ساعت بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اروپا می‌تواند سالانه حدود ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز از قطر، آمریکا و دیگر کشورها وارد کند که حدود ۲۰ درصد عرضه گاز روسیه به این قاره است.

این نهاد اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید با روسیه قرارداد جدید گازی امضا کنند و به جای آن باید الزام‌های ذخیره‌سازی گاز را کاهش دهند و پروژه‌های برق از انرژی‌های بادی و خورشیدی خود را شتاب بخشند.

آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرد: این اقدام‌ها می‌تواند واردات گاز اتحادیه اروپا از روسیه را طی یک سال آینده بیش‌ از ۵۰ میلیارد مترمکعب یعنی یک‌سوم کاهش دهد.

کد خبر 454257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =