وزارت نفت می‌تواند از طریق بخش خصوصی پتروپالایشگاه بسازد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نفت را مجاز کردند با جلب مشارکت بخش خصوصی پتروپالایشگاهی با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز بسازد.

به گزارش خبرنگار شانا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بند (ط) تبصره (۱) ماده واحده لایحه یادشده درباره ساخت پتروپالایشگاه موافقت کردند.

در بند (ط) تبصره (۱) ماده واحده لایحه آمده است: وزارت نفت مجاز است با رعایت قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌های مردمی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از طریق شرکت‌های دولتی ذی‌ربط حداکثر در سقف ۲۰ درصد نسبت به احداث پتروپالایشگاه نفت خام به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز جهت تولید مواد پایه پتروشیمی و سوخت از محل منابع داخلی (با رعایت سقف تعیین‌شده) با مشارکت بخش غیردولتی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) یا تحویل نفت خام به پیمانکاران اقدام کند.

انجام مطالعات جامع و دریافت مصوبه شورای اقتصاد در این باره الزامی است و در اجرای قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با اصلاحات و الحاق‌های بعدی، وزارت نفت موظف به واگذاری سهم خود در پالایشگاه مذکور در قالب بازار سرمایه ظرف مدت یک سال پس از بهره‌برداری است.

نمایندگان همچنین با بند الحاقی ۶ تبصره یک لایحه بودجه موافقت کردند که براساس آن و در اجرای قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی و اصلاحات و الحاقات بعدی آن، هیئت امنای صندوق توسعه ملی مکلف است تشریفات قانونی اعطای مجوز تنفس خوراک به طرح‌های موضوع قانون یادشده را که دارای مجوز احداث (موافقت اصولی) از وزارت نفت هستند به نحوی پیگیری کند که مجوز تنفس خوراک یادشده حداکثر تا ابتدای اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ صادر و به آنها ابلاغ شود.

در مواردی که صندوق توسعه ملی سهم خود از صادرات نفت خام و میعانات گازی را به‌صورت حواله نقتی دریافت می‌کند، مجاز است حواله‌های یادشده را به‌عنوان تسهیلات، صرف تأمین منابع مورد نیاز طرح‌های تولیدی با اولویت طرح‌های پتروپالایشگاهی کند، بازپرداخت اصل و فرع این تسهیلات به‌صورت ارزی خواهد بود. طرح‌های موضوع قانون یادشده در جزء (۱) از زمان آغاز عملیات اجرایی طرح‌های پتروپالایشگاهی، مشمول این حکم می‌شوند.

کد خبر 454352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =