۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
  • کد خبر: 454374
سیستم‌های کنترلی سکوی نوروز اصلاح و روزآمد شد

اجرای پروژه اصلاح، رفع ایرادات و نصب نرم‌افزارهای کنترلی سکوی نوروز به همت مهندسان توانمند واحد ابزار دقیق و سیستم‌های کنترل این سکو، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی در عملیات شرکت نفت فلات قاره به همراه داشت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، این اقدام که با همکاری و حمایت‌های مسئولان و رؤسای منطقه بهرگان انجام شد، گام مهمی در پایان دادن به مشکلات چند ساله شبکه صنعتی این سکو، توقف تولیدها و عوامل ناشی از آن بود.

همه عملیات انجام‌شده شامل نصب و پیکربندی مشابه با زمان ساخت سکو و نصب و راه‌اندازی نخستین‌ بار در یارد دوبی، فقط یک‌بار از آغاز پروژه از سوی شرکت شل (Shell) انجام شده بود که در نتیجه اجرای دوباره آن برای نخستین‌بار در این پروژه و آشنا نبودن به جزئیات و نداشتن آموزش کافی با دشواری همراه بود که مطالعه و تلاش مضاعفی به‌منظور بومی‌سازی این علم صورت گرفته است.

برای رفع ایرادهای کنترلی منجر به توقف تولیدهای مکرر و مداوم، در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ قرارداد پروژه «اصلاح و ارتقای سیستم کنترل سکوی سروش و نوروز» با یک شرکت ایرانی بسته شد و پس از تلاش ناموفق در اجرای آن در سکوی سروش در دی‌ماه ۱۳۹۴، اجرای آن در سکوی نوروز جدید آغاز شد که متأسفانه هنگام تحویل موقت پروژه در شهریور ۱۳۹۵، واحد ابزار دقیق و سیستم‌های کنترل سکوی نوروز جدید متوجه کارکرد نامناسب ناشی از ویروسی شدن سیستم‌های کنترل شد و با توجه به اینکه بدافزار موردنظر  (CONFICKER WORM) از نوع تحت شبکه بود، عملکرد آن سبب افزایش تصاعدی ترافیک شبکه و به مرور زمان قطعی ارتباط شد.

بر همین اساس به‌منظور اقدام عملی برای برون‌رفت از وضع بحرانی و انفعال کنونی با هماهنگی و کسب مجوز شات‌دان برنامه‌ریزی‌شده، راهکار اصلاح نرم‌افزاری سیستم کنترلی سکو از سوی کارشناسان ابزار دقیق و کنترل سکو تبیین و تصمیم به قطع کامل شبکه کنترلی آلوده به بدافزارهای تحت شبکه و نصب و راه‌اندازی دوباره همه نرم‌افزارهای سیستم کنترل شد.

در این راستا، برنامه‌ریزی، بسترسازی و مهیا کردن تمهیدات لازم به‌منظور اجرای ایمن اصلاحات نرم‌افزاری بر روی سیستم کنترل سکو با تهیه و تنظیم چک‌لیست از سوی واحد بهره‌برداری و هماهنگی واحدهای تعمیراتی دیگر سکو از آذرماه در دستور کار قرار گرفت. به‌دنبال آن طبق برنامه زمان‌بندی مدون ۱۴ روزه، اجرای این پروژه از تاریخ دوم بهمن امسال آغاز شد و با همت و پشتکار تیم ابزار دقیق و کنترل سکوی نوروز و تدابیر و تمهیدات اجرایی بهره‌برداری و تعمیراتی سکو، نرمال‌سازی شرایط فرآیندی و تأمین برق سکو زودتر از موعد در تاریخ نهم بهمن‌ با موفقیت انجام شد و اکنون پایش پیوسته عملکرد سیستم کنترل آن نیز در حال انجام است.

نکته قابل توجه اینکه  این پروژه باصرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی انجام شده است.

بر این اساس، علیرضا قانعی، رئیس منطقه بهرگان با حضور در سکوی نوروز جدید، از تلاش دست‌اندرکاران این پروژه بزرگ قدردانی کرد.

کد خبر 454374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =