توان تولید نفت سکوی سروش افزایش می یابد

شانا _ گروه نفت: میزان تولید نفت خام از میدان های سروش و نوروز با تولید از چاه های قدیمی این دو میدان افزایش می یابد.

رئیس سکوی سروش در گفت و گو با خبرنگار شانا اظهار کرد: سکوی سروش به عنوان یکی پیشرفته ترین و ایمن ترین سکوهای ایرانی در آب های خلیج فارس به عملیات فرآورش نفت می پردازد.

مهندس کوروش منجزی ظرفیت تولید این سکو را 210 هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: سکوی نفتی سروش از استاندارد بسیار بالایی برخوردار است؛ به گونه ای که سیستم "مجوز صدور کار گرم و سرد" این سکو به عنوان یک الگوی موفق در شرکت ملی نفت ایران انتخاب شده و قرار است به دیگر شرکت ها نیز تعمیم یابد.

منجزی گفت: با توجه به این که فناوری به کار رفته در سکوی سروش کاملا به روز است، برنامه ریزی های خوبی انجام شده تا ظرفیت تولید میدان افت نکند و یکی از این برنامه ها، قرار دادن چاه های قدیمی در مدار تولید است.

رئیس سکوی سروش اظهار کرد: با استفاده از پمپ های درون چاهی نفت این منطقه تولید و با بالاترین کیفیت در سکو جداسازی و فرآورش، سپس نفت تولیدی با بهترین استانداردها برای صادرات آماده می شود.

منجزی گفت: شرکت نفت فلات قاره برای افزایش تولید مخزن سروش و نوروز برنامه های مختلفی در دست اقدام دارد که حفر 8 حلقه چاه جدید و وارد مدار کردن برخی از چاه های قدیمی با بیش از 40 سال عمر از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: دو چاه 30 و 31 تاکنون حفاری و چاه شماره 30 وارد مدار شده است و روزانه حدود 4500 بشکه نفت از آن تولید می شود و چاه 31 نیز به زودی وارد مدار تولید خواهد شد.

رئیس سکوی سروش افزود: چاه های میدان نفتی سروش عمر بالایی دارند؛ از این رو نیازمند بازسازی است، ضمن آن که برای افزایش تولید از این میدان نفتی، چاه های هدف بازسازی و تمام تجهیزات نوسازی خواهد شد.

منجزی اظهار کرد: مخزن میدان سروش از مخازن کم فشار است؛ به همین دلیل نفت به صورت طبیعی بیرون نمی آید، ضمن این که نفت آن فوق سنگین است؛ از این رو برای استخراج نفت آن از سیستم پمپ های درون چاهی استفاده می شود.

وی افزود: نفت میدان سروش سنگین تر از نفت میدان نوروز است؛ از سویی نفت میدان نوروز برای فرآورش به سکوی سروش می آید، علت این موضوع هم شبیه بودن ساختار نفت این دو میدان به هم است؛ به گونه ای که می توان عملیاتی را که برای فرآورش نفت سروش انجام می شود، روی نفت نوروز نیز انجام داد.

رئیس سکوی نفتی سروش گفت: در کنار فرآورش نفت میدان های سروش و نوروز، تمام گازهای همراه نفت با یک خط لوله دریایی 8 اینچ به خارگ منتقل می شود.

وی ادامه داد: فاصله میدان نفتی نوروز با سکوی نفتی سروش حدود 50 کیلومتر است، ضمن این که نفت میدان نوروز با خط لوله 22 اینچ وارد سکو می شود.

منجزی گفت: در مراحل ابتدایی که ایرانی ها در کنار شرکت شل به اداره سکو می پرداختند، در برخی مواقع سکو هر شش ماه یک بار شات داون (خاموش) و این کار هزینه فراوانی به سکو تحمیل می کرد و حدود 4 تا 5 ساعت طول می کشید تا سکو دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد؛ به همین دلیل مهندسان ایرانی به تغییر برخی اجزای ابزار دقیق پرداختند و اکنون سکو با بالاترین استاندارد های جهانی در حال فعالیت است.

به گزارش شانا، میدان نفتی سروش، در سال 1962 میلادی کشف شد و با حفر اولین چاه S-2 با تولید روزانه حداکثر 14 هزار بشکه نفت از لایه Burgan به مرحله بهره‌برداری رسید. مساحت تقریبی این میدان حدود 260 کیلومتر مربع است که در 83 کیلومتری جنوب‌ غربی جزیره خارگ قرار دارد.

میدان نفتی نوروز نیز در سال 1966 میلادی کشف شد و با حفر چاه NR- 2 به مرحله عملیاتی رسید. مساحت تقریبی این میدان حدود 300 کیلومتر مربع است و در 93 کیلومتری شمال‌غربی جزیره ‌خارگ و در 53 کیلومتری میدان نفتی سروش قرار دارد.

نفت درجای میدان سروش 7 میلیارد و 500 میلیون بشکه و نفت درجای میدان نوروز یک میلیارد و 930 میلیون بشکه برآورد می‌شود؛ از این رو ‌بازسازی و توسعه تاسیسات بهره‌برداری نفت از میدان های سروش و نوروز ضروری به شمار می رفت.

بر این اساس، شرکت نفت فلات قاره طرح توسعه میدان سروش و نوروز را به شرکت هلندی "شل" واگذار کرد. در سال 1999 قرارداد نهایی و براساس آن پیمانکار موظف شد اجرای طرح را در دو مرحله به پایان برساند.

در مرحله اول‌، پیمانکار موظف بود حداکثر تا 24 ماه بعد از عقد قرارداد، تولید مقدماتی را با 60 هزار بشکه نفت در روز از میدان سروش آغاز کند و در مرحله دوم‌، 45 ماه پس از عقد قرارداد و 21 ماه بعد از تولید مقدماتی‌، تولید را از هر دو میدان سروش و نوروز به 190 هزار بشکه در روز برساند.

سکوی سروش که امروز سکوی "آرامش" نام گرفته است، از سال 2004 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد، نیروهای فنی شرکت شل تا سال 2005 بر نحوه فعالیت سکوی سروش نظارت داشتند، اما از اواخر سال 2005 به تدریج مدیریت سکو به نیروهای ایرانی واگذار شد و از 7 سال پیش تاکنون سکوی سروش بدون هیچ حادثه ای در حال فعالیت است.

کد خبر 183970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =