مطالعه ژئوشیمی نمونه‌های نفت و سنگ میدان‌های قلعه نار و آب‌تیمور در دستور کار قرار گرفت

مطالعه ژئوشیمی نمونه‌های نفت و سنگ میدان‌های قلعه‌ نار و آب‌تیمور در دستور کار محققان پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفت.

به گزارش شانا به نقل از پژوهشگاه صنعت نفت، پروژه «مطالعه ژئوشیمی نمونه‌های نفت و سنگ میدان‌های قلعه نار و آب تیمور» که انجام آن از زمستان ۱۴۰۰ آغاز شده است، یکشنبه (دهم بهمن‌ماه) در نشست شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت تصویب شد.

این پروژه اهداف مختلفی را دنبال می‌کند که می‌توان به بررسی تغییرات شیمیایی هیدروکربن مخزن، بررسی پارامترهای ژئوشیمیایی نفت‌ها برای شناسایی سنگ منشأ و مطالعه ژئوشیمی نمونه‌های سنگ منشا اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، نتایج و داده‌های به‌دست‌آمده از این پروژه شامل داده‌های ترکیب شیمیایی و بیومارکری است که به‌منظور مطالعه ژئوشیمیایی سنگ منشأ، سنگ مخزن و نفت در این منطقه لازم و ضروری است.

تفکیک و شناسایی سنگ‌های منشأ در محل چاه‌ها و انجام تطابق نفت - نفت و نفت - سنگِ منشأ به‌منظور یافتن مسیر مهاجرت و شارژ هیدروکربنی مخازن نیز از مهم‌ترین کاربردهای نتایج این پروژه به شمار می‌آید.

بر پایه این گزارش، روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی در انجام این پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان به مطالعه ژئوشیمیایی نمونه‌ها، آنالیز ایزوتوپی کربن و ایزوتوپ سولفور نمونه‌های نفت، مطالعه نمونه‌ها با میکروسکوپ الکترونی و پتروگرافی آلی و انجام آنالیز GC- MS روی برش‌های اشباع و آروماتیک اشاره کرد.

این پروژه به‌منظور تعیین ارتباط بین سنگ منشأ و نفت‌های ذخیره‌شده در مخزن از سوی پژوهشگاه صنعت نفت برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که متقاضی آن است، انجام می‌شود.

کد خبر 454476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =